Още в първата година се разбира дали детето ще има говорни затруднения

Ива Александрова за възможните проблеми в ранната училищна възраст

17 октомври 2021 г.
Още в първата година се разбира дали детето ще има говорни затруднения

Снимка: Shutterstock

След първата ни среща с Ива Александрова, когато говорихме за зависимостта на малките към технологиите, сега умуваме над вероятността за поява на говорни проблеми и всичко, което е важно да знаем, за да им помогнем навреме.

Родителите на деца с говорни нарушения търсят помощ от логопед, когато малките станат на 4-5 г. Късно ли е? А и много деца, които нямат никакви говорни нарушения, се нуждаят от помощ, когато тръгнат на училище. Вероятно не става дума за дислексия, но много прилича – обръщат букви огледално, трудно свързват срички, не могат да прочетат цяла дума...

Има много показатели, които ни помагат още в съвсем ранна възраст да следим детското развитие. Например, ако детето трудно овладява контрола и движението на главата и крайниците в първите месеци от живота.

Също и трудности в дъвкането, гълтането и храненето, пълзенето и прохождането. Това са маркери за трудности и забавяне в овладяването на моториката, които винаги дават отражение и при развитието на говора.

Добре е родителите да направят консултация с логопед, ако детето им на една година и два/три месеца не използва поне една-две думи за комуникация.

На година и половина очакваме около 20 думи, а след това децата овладяват между 2 и 4 нови думи всеки ден. Това означава, че 3-годишното дете следва да има около 800 до 1000 думи активен речник.

Колкото до нарушеното звукопроизношение, ако детето ви говори добре и има достатъчно голям речник на навършени 4 г., можете да се консултирате отново. Звуковете в нашия език се появяват в определена възраст и имат свои периоди на овладяване.

Затова, ако заведете 3-годишно дете на консултация с притеснение, че не може да произнася звука „р“ например, логопедът ще ви каже, че всичко е наред. Очакваната възраст за поява на този звук е между петата и шестата година.

Трудностите, за които говорим в периода на ранната училищна възраст, са в по-голямата си част моторни. Наистина, децата все по-често изпитват затруднения в овладяването на фината моторика и писането.

Като основни причини за това можем да определим забавяне на развитието на моториката още в много ранна възраст. Ето защо е добре тези маркери, за които говоря, да се познават от родителите и те да следят внимателно развитието на децата си.

Дислексията и другите свързани нарушения се диагностицират в края на първи клас и е важно да сме сигурни, че не става въпрос за лошо ограмотяване.

В последните научни изследвания по темата се появява хипотезата, че дислексията е нарушение на зрителната обработка на сигналите, които постъпват в мозъка, и дори се правят опити за създаване на специални очила за преодоляване на това нарушение. Надявам се, че скоро ще можем да видим и резултатите.

Най-добрия съвет, който мога да дам на родителите, е да се консултират с логопед на равни интервали от време. Например, след всеки рожден ден на детето, започвайки от първия. Така могат да бъдат уверени, че детето им се развива добре и да работят върху забавянето и трудностите, ако има такива.

Колкото повече отлагате срещата с логопеда, в очакване детето да „израсте“ проблема, толкова повече време и средства ще трябва да вложите в терапия по-късно. Превенцията наистина е най-добрата терапия.

В САЩ 30% от децата в първи клас са в групата на т. н. alternative learners - не седят на чин, математика учат с кубчета и приложни материали, почти не пишат, работят с различна система за четене...

Тук учителките в 1 клас често вдигат отчаяно ръце и цялата тежест пада на родителите, които получават тетрадки, издраскани със забележки – още от втория срок децата пишат сложни диктовки – и напреднали, и тези с по-бавен успех. Така страда и детето, и семейството му. Какъв е изходът?

Наблюдавам много интересен феномен. Когато обсъждаме ранното детско развитие (от 0 до 3 г.) хората са единодушни, че „всяко дете е различно“. Но, когато тръгнат на училище, очакваме от тях да имат еднакво развити умения и да постигат сходни резултати.

Но действително всяко дете е различно. Всяко учи по различен начин, помни по различен начин и се изразява различно. Няма как да ги уеднаквим, а и не виждам смисъл да го правим.

Според мен по-добрият подход е да се промени системата на образованието, защото в този си вид изобщо не успява да развива уменията на всяко дете.

Наблюдаваме опит всички деца да бъдат вкарани в единен шаблон. Фокусът е върху това, което не умеят, а не върху това, в което са добри. Всеки може да учи и това е изконно човешко право.

Ако може да се научи да смята или чете с алтернативни методи, защо не? Нали е важно да имаме умението, а не то да бъде постигнато с тетрадка и молив?

Ако родителите нямат възможност да плащат за частни уроци на логопед, какво бихте им препоръчали? Има ли някакви основни неща, с които можем да помогнем?

В България има много центрове и кабинети, които са държавни или общински и терапията в тях е безплатна. Освен това, в седмицата между 5 и 11 март организираме безплатни консултации в цялата страна, включително с частно практикуващи логопеди. Ако родителите желаят, има варианти за безплатна консултация и терапия.

Хубаво е все пак специалист да прецени за какво нарушение става дума и да даде насоки за работа у дома. Логопедите работят с много широк кръг нарушения и наистина е трудно да се дадат общовалидни съвети.

За колко време се преодолява подобно изоставане, ако детето работи със специалист? Трябва ли да има специални паралелки или училища за такива деца?

Времева рамка е много трудно да се даде. Зависи от детето и неговите умения, от семейната среда и ангажимента, които са готови да поемат родителите и всички други хора, които са част от живота на детето.

По света има специални паралелки и училища за деца с нарушения в развитието, но за мен е по-важно да се научим ние, възрастните, а и децата ни, да приемаме различното и да оценяваме силните страни на човека срещу нас. В противен случай и когато пораснат, няма да приемат различията.

Ива Александрова е работила в своя логопедичен кабинет в София в продължение на 10 години, но след раждането на дъщеричката ѝ София преди 2 години и 4 месеца, решава със съпруга си да се изселят от столицата.

Снимка: личен архив

Тя дава консултации онлайн и пише – в сайта, на който е съосновател - logopedia.bg и за всички, които се лутат, изгубени в родителството. В резултат излезе първата ѝ книга „Умно бебе – пътеводител за ранното детско развитие“.

Здраве

Учени смятат, че са открили причината за дислексията

Образование

Как още преди училище да разпознаем дислексията

Образование

Общото и различното между дислектия и диспраксия

Да поговорим

Защо някои деца проговарят късно

Още от Здраве

Дете, което кашля. Снимка: Getty

 

 

80 лева струва тестът за коклюш

Дете, което се клати на стола. Снимка: Getty

6 натрапчиви навика на детето, които тревожат родителите

Кожата претърпява промени през деветте месеца.

Снимка: Shutterstock

Как се променя кожата по време на бременност

Илюстрация: Guliver / iStock

От памперси към гърне

Жена, притиска с ръце корема си. Снимка: Getty

Проблем, за който мълчим

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Ирина Шейк

Снимка: Getty images

Скулптурата "Пиета" на Микеланджело Буонароти, снимка: Guliver / iStock

Рики Мартин. Снимка: Instagram

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Скулптурата "Пиета" на Микеланджело Буонароти, снимка: Guliver / iStock

Рики Мартин. Снимка: Instagram

Заедно

Рики Мартин заведе децата в Япония

Певецът им организира незабравима екзотична почивка

Дете, което кашля. Снимка: Getty

 

 

Здраве

80 лева струва тестът за коклюш

Преболедуването не създава траен имунитет

Ивет Лалова и Симоне Колио. Снимка: Instagram

 

Заедно

Ивет Лалова с първа снимка на сина си

Щастливата майка без притеснения показа бебето

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty
 

Колебаете се дали да дадете на бебто биберон?

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

За или против бебешката залъгалка

10 важни неща, които трябва да знаете за биберона

Момиченце разговаря с дървената кукла. Снимка: Getty

 

Да поговорим

Ефектът Пинокио – какво се случва, когато лъжем

Истина или лъжа – носът наистина ни издава. Ето как

Адаптацията не се случва изведнъж.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Колко месеца са необходими, за да се адаптирате към майчинството

Всеки велик прeход в живота носи със себе си период на приспособяване

Дете, което се клати на стола. Снимка: Getty

Здраве

6 натрапчиви навика на детето, които тревожат родителите

Всяко пето хлапе преминава през подобни състояния

Харисън Форд и Калиста Флокхарт. Снимка: Getty

Заедно

Калиста Флокхарт с весел спомен за първата среща с Харисън Форд

След репликата: Какво прави тук този превъзбуден дядка, двамата са заедно от 14 години