На каква възраст усвоява това умение и как да го направим по-забавно
Дете мисли пред стрелките на чавовника. Снимка: Getty
“Дъщеря ми е на 5 години и от дълго време се опитваме да я научим да разпознава часовника, но нищо не се получава. Опитахме много различни начини, но нито един не работи. Кажете ми, моля, има ли някакъв ефективен метод да я науча да определя колко е часът“, пита майка.
Всеки родител е изправен пред необходимостта да научи детето да познава часа с помощта на аналогов часовник.
Това е едно от важните умения, които помагат на детето да възприема света около себе си и да се ориентира.
Но да научите дете в предучилищна възраст да разпознава часовника, не е лесно, обяснява психологът Елена Бочкина и дава основни насоки.
Смята се, че оптималният период за обучение е възрастта 5-6 години. В някои случаи може да постигнете успех дори на 4-годишна възраст. Но няма нужда да бързате.
За да научите детето да определя времето, първо трябва да го му помогнете да разбере категориите за време: минало, настояще и бъдеще.
Преди да започнете да изучавате самия циферблат, играйте игри, които ще подготвят детето и ще му помогнат да се ориентира във времето.
Има много упражнения за това, например:
Обяснете му, че денят се превръща в нощ, дните образуват седмица, след един месец идва вторият, третият и така нататък.
Когато се изредят 12 -е те месеца следва новата година и т.н. Всеки нов цикъл повтаря предишния.
Поканете детето си да „види“ нагледно как минава времето, като гледа луната - лунният цикъл продължава почти месец – 29-30 дни.
Тогава фразата "след един месец" ще него придобие съвсем различно значение.
Дете рисува. Снимка: Getty
Разделете листа на две части, изобразете някакъв сюжет от едната страна. Например, светъл ден, слънцето грее, кола е паркирана близо до къщата.
След това помолете детето да измисли продължение на този сюжет в различно време на деня. Неговата задача е на втората половина на листа да нарисува нощта, звездите в небето, къщата, в която е в тъмното.
В това упражнение е важно да покажете на детето, че през деня се случват много неща и дейности и то живее определен режим.
Възрастният предлага на детето лист, разделен на 4 части. Първата част рисува дейност, с която започва денят (например сутринта).
Детето е изправено пред задачата да продължи приказката в останалите времеви интервали – по обяд, вечер, през нощта. Може да изглежда така: сутрин момичето отива на детска градина, през деня си играе с кукла, вечер чете книга, а през нощта спи.
Дете играе със стрелките на чавовника. Снимка: Getty
Поканете детето да нарисува животно или птица през деня и през нощта. Изберете тези животни, при които дневните цикли са различни (например бухалът спи през деня, а синигерът е буден; през нощта таралежът ловува, но кучето спи и т.н.).
Нарисувайте с детето си циферблата и го разделете на 4 части.
След това изобразете символично във всяка част на листа какво прави детето всеки ден по това време.
Помолете го да завърти (или да нарисува) стрелката на часовника и за покаже часа, в който това се случва. Това упражнение ще му помогне да се научи да „вижда“ времевите интервали.
Мона Василава
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари