Хитри ходове стимулират говора

Как да ускорим произнасянето на първите думи (част II)

Снимка: Shutterstock

След като в първата част разказахме за хитрите начини на общуване с бебето, които стимулират любопитството му и процеса на усвояване на нови думи, сега е ред на едно важно допълнение – а именно, че ръцете също участват в процеса. 
На всеки етап от развитието на детето ръцете играят важна роля. Учени доказаха, че сръчността влияе на развитието на речта, както и, че ръката е също орган, който е свързан с артикулационния апарат.

Нивото на развитие на речта съответства на степента на усъвършенстване на фината моторика на пръстите.
Ако движението на пръстите е неумело, то и усвояването на речта се забавя, а оттам и общуването с връстниците му. Това се отразява на опознаването на околния свят, на емоционалното развитие и на психиката на хлапето.
За развитието на мозъка особена роля има движението на ръцете и особено на пръстите. Усвояването на фините движения може да подобри произношението на думите, а следователно и неговата реч, твърдят специалисти.

Връзката на ръцете с речта

За да стимулирате развитието на речта от най-ранна възраст е добре да правите масаж на всяка фаланга на пръстчетата на дланите.
Развитието на фината моторика трябва да почне от 2-месечна възраст.

Може да правите масаж на пръстчетата, без да прилагате никаква сила, само да ги поглаждате и леко да ги разтривате. Не повече от 2-3 минути като през това време говорите на бебето и му се усмихвате.

Игрите 

Когато то порасне и стане около година, е добре да подрежда кубчета, да надява рингове, да ниже топчета, да пъха в отвори предмети със съответната форма, за да упражнява сръчността на ръцете си. Има много такива игри, които ще са от помощ.

Колкото и несръчно да драска, нека хване пастел или по-дебел молив. Оставете го да се наслаждава на „произведението“ , които излиза под собствените му ръце. 
Дайте му възможност да мачка суралин, да приви топчета или „червеи“ . Всяко занимание с ръце е от полза. 
Добре е да пипа и опознава различни материи – пухкава, бодлива, гладка, мека... Говорете с него и обяснявайте.

И накрая. На каква възраст детето ще проговори, зависи не само от родителите. То ще започне тогава, когато в пасивния му речник се натрупат достатъчно много думи.

Марина Карамашева, адаптация Мона Василева

 

Коментари
Последни видеа