10 игри, за които се иска само да си бърборите с хлапето

Занимават дълго време, развиват въображението, тренират вниманието и паметта

Илюстрация: Guliver / iStock

Сигурно ви се е случвало да издивявате с хлапето и неговите вечни „Защо?“, и „Ама не искам!“ по време на дълго пътуване. Или пък, не дай си Боже, да чакате дълго пред кабинета на зъболекаря, а малкото изнервено да се върти и плъзга по стола.

Ето за такива кисели случаи са безценни словесните игри. Те са чудесни и в приятни моменти, когато нищо друго не ви се прави, освен да се излежавате още малко с детето следобед.

За тях не е нужно да приготвяте никакви помощни средства, иска се само да си бърборите с хлапето. Тези игри са и добра подготовка за училище – развиват речта и въображението, паметта и вниманието.

1. Кой е излишен

С малките деца тази игра може да се играе с картинки, например да покажете три, на две от които има нарисувано мече, а на третата – зайче, и да накарате детето да посочи излишна. А когато то е вече на 5-6-7 години, може да се играе в словесна форма, за да задействате образното мислене. Назовете няколко думи, в които има общ признак, освен в една, например: „легло, диван, чаршаф“ - първите две са мебели, третата – не.

Можете да усложните задачата в зависимост от възрастта.

Рисунка: Ангела, 5 г.

2. Тълковен речник

Загадките развиват логичното мислене и ни карат да мислим нестандартно. Можете да ги съчинявате, главното е да си сменяте ролите с детето – първо вие казвате, а то отгатва, после обратно.

Например: „Този зеленчук е зелен, дори когато е узрял. Може да се яде със сирене, а също така посолен и маринован/консервиран“.

Под формата на игра детето развива умението си да определя признаците на предметите, учи се да ги разпознава само по описание.

3. Съедини

Хубава игра за развитие на речта: избройте няколко несъгласувани думи, които трябва да се съединят в граматически вярно словосъчетание, например: „зелен, трева“, „пада, момче“, „ягоди, расте, гора“…

4. Довърши изречението


Предложете на детето да завърши израза с най-подходящата дума. „Дървото винаги има… (листа, цветове, плодове, корени)“. „Роклята винаги има... (джобове, ръкави, копчета, поръбване)“. Можете да си пофантазирате: Извънземните винаги имат…“, „Микробите винаги имат…“, „Моята любима дъщеря винаги има…“

5. Прегърни думите

Правилата на тази игра звучат много мило: има една самотна дума, на която ѝ е скучно и тъжно, прегърни я с други думи така, че да ѝ стане хубаво и да се получи изречение, например „коте“ – прегърнете го от двете страни с „рижава“ и „спи“.

Ако играта е лесна за детето, усложнете малко правилата – към самотната дума добавете още една самотна: „Рижавото коте с бели мустаци спи на диван, застлан с бродирана покривка.“

Може би някои деца ще имат нужда от подсказване с насочващи въпроси, но така, в играта ще получат представа за структурата на изречението.

6. Разкажи картинката

И децата знаят, че картините се рисуват, но могат да бъдат и разказани/описани. Започнете с това, което се вижда наоколо – накарайте детето да направи портрет на човека, седнал до него, на пейзажа, който се вижда през прозореца, на натюрморт – онова, което вижда на витрината на цветарския магазин…

Илюстрация на Мила Попнеделева-Генова към „Вълшебна книжка“ на Светла Иванова

По-сложно е да обрисува с думи картинката, която му показвате в някоя книжка с приказки – нека обясни какво вижда. Помолете го да състави кратък текст, като му помогнете да представи това, което рисува – с какво ще започне, какви цветове ще избере… Задавайте насочващи въпроси, за да научите детето да описва своите картини самостоятелно – това ще му помогне в близко бъдеще с ученическите съчинения по картинка.

7. Ще отидете ли на бал?


Играта започва възрастният, като изрецитирва следното: „Да и не не казвай, черно с бяло не носи, ще отидете ли на бал?“ и после може да зададе какъвто иска въпрос, а детето трябва да отговори на него, като избягва думите „да“ и „не“, както и черния и белия цвят във въображаемото облекло. Момиченцата особено много обичат тази игра и са готови да играят постоянно на нея.

Примери:

- Ще отидете ли на бал?

- Може би.

- А с какво ще отидете – с кола или с карета?

- С каляска.

- А с кого ще отидете?

- С принца.

- Навярно ще отидете на бала с най-красивата си рокля?

- Да. Ох, сбърках!

Рисунка: Дамна, 5 г.

8. Асоциации

Вие казвате на детето дума, а то в отговор казва първото, което му идва на ум. Важното е времето за размисъл да е минимално. Може и да анализирате получените асоциации – защо е възникнала тази мисъл при изричането на тази дума – това винаги е интересно.

9. Очевидно-невероятно

Това е игра на съобразителност: изберете два съвършенно различни предмета, които не си отиват и предложете на детето да намери прилики помежду им. Мляко и призрак – и двете са бели на цвят. Продължете с по-сложни: коприва и оса – жилят; таралеж и мляко – могат да се преобърнат; молив и обувки – оставят следи.

10. Отгатни филма по сюжета

Преразкажете филмчето, без да назовавате имената на героите, и без прекалено очевидни описания, а например така: „Той е малък, но чува добре, трудно ще го стигнеш, и понякога прави глупави неща, но е много смешен.“

Илюстрация: Shutterstock

Източник: deti.mail.ru

Коментари
Последни видеа