Д-р Велев: Пробиотици и витамини са най-важни за бременната

Директорът на II АГ болница „Шейново“ за най-ценните добавки

24 август 2018 г.

Снимка: Guliver / iStock

Хранителният режим на бременната може да предпази нея и бебето от болести и дефицити, и да намали риска от преждевременно раждане.

„Всички микронутриенти - протеини, въглехидрати, мазнини, витамини и ензими са особено важни за правилното протичане на бременността и за развитието на бебето в утробата.
На първо място сред тях са пробиотиците. Те влияят върху усвояването на хранителни вещества от менюто на бременната и намаляват риска от алергии при новороденото. Заедно с това те намаляват и опасността от преждевременно раждане“,
разказва АГ- специалистът д-р Румен Велев, директор на II АГ болница „Шейново“ в София.

Снимка: личен архив 

Пробиотиците подобряват биологичното равновесие във влагалището, а с това снижават опасността от инфекции, които са основна причина за преждевременно раждане.

Те са полезни не само през бременността, а и след това. Научен факт е, че ако жената продължи да ги взема, докато кърми, алергичните дерматити при бебето намаляват с 5%", обяснява специалисът.

Другата изявена необходимост е от допълнителни количества витамин В9 – фолиева киселина. Известно е, че нейният дефицит по време на бременността носи риск от дефекти в развитието на невралната тръба и на централната нервна система на детето.

„Затова добавянето на фолиева киселина от началото на бременността, а по-добре веднага, щом жената планира забременяване, намалява опасността от тежки дефекти, някои от които са несъвместими с живота“, обяснява д-р Велев.

Фолиевата киселина помага на клетките да се размножават. Тя е необходима и за правилното образуване на плацентата, както и за изграждането на костния мозък на ембриона. Особено е важна за развитието на гръбнака на бебето в началния етап на бременността. Недостигът ѝ увеличава риска от спина бифида и други увреждания с 25-30 %.

Снимка: Guliver / iStock

Източник на ценния витамин са най-вече суровите листни зеленчуци – маруля, магданоз, спанак. Добър източник също са: грах, леща, броколи, карфиол, цвекло, авокадо както и цитруси, овесени и пшеничени ядки.

Дневната потребност на организма от фолиева киселина е 0,2 милиграма. При бременност нуждите се увеличават два пъти. Така дозата за жена, която планира бременност и през следващите 9 месеца след зачеването, е 0,4 милиграма. Тя трудно се набавя само с храни от дневното меню. Затова лекарите я изписват като добавка.

Пробиотиците са полезни не само по време на бременността. Ако жената продължи да ги взема, докато кърми, алергичните дерматитите при бебето намаляват с 5%.

Другият особено важен витамин е D. Той е мощен имуномодулатор, който стимулира цялата имунна система на майката. Има вече доказателства, че е от полза за новороденото и за централната му нервна система, обясни д-р Велев.

Веселина Мончева

Коментари
Последни видеа