Край на сутрешното лошо настроение на път за детската и за училище

11 начина да го заличите

Снимка: Guliver / iStock

Има такива сутрини - лошото настроение е потопило гемиите ви, напоило е душата с чувство за вина, яд, фрустрация. Те стават препятствие за самите вас, но негативизмът ви се отразява и на детето - може да го съпътства през целия ден, да му попречи да се съсредоточи в детската градина или в училище. 

Ето 11 начина, които помагат да се преборите с мрачното настроение - вашето и на околните, така че хлапето да не се затормозява.

1. Движение. Направете йога или стеч упражнения, които помагат и на тялото и на ума да релаксират.  Те са мощно средство за отвличане на вниманието. Може да ги направите и в колата на път за училище или детската градина.

Пробвайте йогийската техника. Нека всеки - и вие, и детето, поеме дълбоко въздух три пъти: вдишва се през носа, издишва се през устата. След това протегнете ръце, сякаш пробвате да пипнете небето. После докоснете пръстите на краката, подскачайте, свивайте пръсти. След това преспокойно можете да се заемете с обичайната си работа или игра.

2. Музика. Слушането на музика дирижира и настроението. Когато пуснете бавно парче и релаксирате, ще си създадете чувство на спокойствие, или пък завъртете копчето на макс, за да накарате всички да пеят заедно с ритъма.

Музиката гони стреса и ни кара да се чувстваме по-добре - на всяка възраст. Затова дори да пеете фалшиво, опитайте се както можете и каквото искате, даже оперна ария ще събуди усмивки.

3. Усмивката е заразна - заразете с нея цялото семейство. Да, особено, когато сте много бесни и сърдити, една смешка, виц, смешна гримаса или Пилешкия танц ще разсмеят всички ви.

4 . Рестартирайте деня.  Ако по някаква причина се чувствате "извън кожата си", кажете още веднъж „добър ден“, сякаш току-що наново започвате този ден. 
Сменете целта, ако я преследвате отдавна и не ви се получава. То е все едно да изядете сладоледа за вечеря.

5 . Поощрете доброто поведение. Като кажете на детето, че е било добро, това може да го зареди с ентусиазъм от сутринта. Дори мрънкащото хлапе, когато се почувства оценено, става по-сговорчиво. Започва да внимава и да се старае и в бъдеще да показва успехи - за да получава още похвали от преподавателите си, от приятелите и най-вече - от вас. 

Когато му кажете, че го обичате, когато го целунете и възнаградите за малките успехи, това може да донесе само полза. На път за детската градина му припомнете за доброто му поведение, така хлапето ще се почувства по-уверено в себе си и по-щастливо.

6. Кажете „да“. Отпуснете юздите на възпитанието и кажете „да“ на нещо, което детето от дълго време иска. Например да отиде на детска с горнището на пижамата си или с два различни чорапа... Това няма да навреди на никого.

Детето ще направи експеримент, който може да не донесе желания резултат, но поне за малко ще го накара да се почувства гордо със себе си. Защото е осъществило личния си избор.
За вас също има бонус – когато не се опълчите на някоя безобидна детска приумица, няма да водите безсмислени спорове.

7. Слушайте детето.  То може да е гневно по много причини, включително такива, за които въобще не би ви хрумнало - да кажем, защото сте взели купичката му с овесени ядки, преди да ги е изяло.

В такъв случай можете да му кажете, че разбирате как се чувства и да върнете купичката на масата, но нагласете таймера на часовника да звънне след  2 минути. Така ще му дадете лимит на време, в което да приключи с яденето – но добре обяснете какво правите и го направете на игра, а не като наказание.

8. Въпросът за съперничеството. Когато децата ви воюват, опитайте се да разгадаете техните чувства, преди да се намесите в спора. Говорете, обсъдете и дори запишете на дъската в къщи какви са възможните решения на проблема.
Дискусията оставете за по-късно – например, когато се върнат от градина или училище  и семейството се събере около масата.

9. Тайм аут – за вас. Когато напрежението вкъщи е стигнало до точка на кипене, прекъснете това, което правите, и помислете как най-бързо бихте се успокоили. За дълбокото дишане вече ви казахме, можете също да изпийте няколко глътки студена вода, да прекарате известно време сами в банята – всеки си има собствена рецепта за емоционален контрол.

Снимка: Guliver / iStock

10. Прегърнете детето. Когато то върши това, което сте поръчали бавно и без желание, вероятно ви се приисква да го шляпнете, за да ускори темпото, но не - направете обратното, прегърнете го.
Ако родителите успяват сами да се контролират и да превключват бързо от лошо към добро настроение, това е от полза и за детето.

Организирайте си „сесии по гушкане“ сутрин или вечер. Нека това стане традиция. Тя ще помогне да изградите емоционална и физическа връзка с детето, а преградката сутрин е най-мощният стимул за добро настроение през целия ден.

11. Когато сте ядосани на детето, се запитайте – дали 3-4-5-годишното хлапе може да се справи с конкретната ситуация? Ако – не, приемете, че ще закъснеете за работа, но ще помогнете на сина си да си довърши домашното.

Когато работи без да бъде пресирано, детето се справя по-добре. Затова обаче е важно и вие да се успокоите и да видите проблема като цяло, без да се взирате в несправянето с конкретната задача за деня.

Мона Василева

Коментари
Последни видеа