Фоновият шум пречи на децата да учат

Новите думи се запомнят в тиха обстановка

Снимка: Guliver / iStock

Ш-ш-шт! Шумът пречи на децата да се съсредоточават върху нов материал - факт, доказан от учените. Екип от Университета на Уисконсин-Мадисън, оглавен от Бриана Макмилън, провел изследване, което потвърждава това, пише medportal.ru.

В по-тиха обстановка децата по-добре запомнят нови думи, докато фоновите звуци ги разсейват и то дотолкова, че детето може изобщо да не запомни думата, ако наоколо е шумно, когато тя е произнесена за първи път.

Може да намалите леко вредното въздействие на шума, ако в началото обясните на детето какво означава думата, а после му покажете предмет, който се нарича по този начин.
В изследването, резултатите от което са публикувани в сп. Child Development, участвали 106 деца на възраст между 22 и 30 месеца. Разделили ги на три групи, според възрастта им.

Преди началото на изследването Бриана Макмилан пояснява, че умението да се учат думи е много важен навик, който влияе на това как детето ще се справя с училището. Тя добавя, че в съвременните домове често присъства фонов шум – телевизор, радио, възрастни, които говорят за нещо тяхно си – и всичко това пречи на децата да запомнят новото. Макмилан подчертава, че когато възрастните се занимават с децата е хубаво да се погрижат да няма фонов шум.

Общата схема на проведения експеримент била като цяло еднаква - първо на децата са пуснали да чуят няколко изречения, в които се обяснявали значенията на две нови думи. След това са им показани съответстващите им предмети. Междувременно в някакви моменти пускали фонов шум. На финала участниците в експеримента са били помолени да повторят тези думи, на които са ги обучавали.

Децата и от трите групи успели да повторят само тези думи, които им били казани в тишина. Така се потвърдила хипотезата на учените за това, че ако детето слуша дума в спокойна обстановка, на него му е по-лесно после да свързва думата и нейното значение.

Джени Сафран, професор по психология в университета и съавтор в изследването, резюмира, че за децата е полезно да слушат нови думи, когато наоколо отсъства излишен шум. По този начин те по-добре запомнят информацията, което положително влияе на лексиката им. Тя подчертава, че ако няма възможност да обучавате детето в тишина, то привличането на вниманието му към конкретната дума може да е от помощ.

Надя Горанова

Коментари
Последни видеа