Грижете се за себе си така, както го правите за своите деца

Уморените майки грешат - как да не допускате това

Снимка: Guliver / iStock

"Каква грешка правим само, очаквайки някой друг да създаде света на нашите мечти, вместо сами да се захванем с това!"

Анаис Нин

За да не допускаме грешки при отглеждането и възпитанието на децата си – на които възлагаме надеждите си за радост, щастие и светлина в живота, често пъти се налага да превъзпитаме самите себе си.

Защото много жени след раждането престават да си обръщат внимание - не толкова на външността, а по-скоро на спокойствието, настроението, вътрешната енергия. В резултат измъчената майка губи способността си да възпитава. Защото времето не достига. Обаче дори многодетната майка може и е длъжна да намери възможност да направи нещо за себе си.

1. Когато се почувствате много изнервени, натиснете бутона „стоп“.

Запитайте се: „Какво сега ми е нужно, за да не се срина?“ То може да е нещо съвсем малко, но ще ви върне спокойствието и ще ви накара да се почувствате в хармония със себе си и със света - независимо дали хлапето се мотае в краката ви или спи в креватчето си. Това нещо може да е ароматен чай, чуруликане на птици, похапване на шоколад, да нарисувате нещо, минути за медитация или енергичен танц под звуците на любима музика – изберете това, което ви нашепва вътрешният ви глас.

Снимка: Guliver / iStock

А ако в точно този момент няма никаква възможност да удовлетворите това свое желание? Например – връщате се от поликлиниката на ръце с хленчещото детенце и за танци въобще не може и дума да става? В такъв случай непременно си обещайте да се срещнете със себе си малко по-късно. Може да включите и съпруга си - помолете го да ви направи разпускащ масаж на врата и гърба или да се занимава с децата, докато вземате дълга вана - това възстановя силите и енергията.

2. Настройте се на вълната на спокойствието с помощта на дишането.

Вдишайте дълбоко и почувствайте как се умиротворявате. Вдишайте спокойствие, издишайте стрес. Представете си, че вдишвате със сърцето си - това ще ви направи по-откровени със самите себе си и ще разберете от какво всъщност се нуждае в този момент вашият организъм. Осъзнатото дишане ще ви помогне да изключите „автопилота“, на който летите, и ще ви даде достъп до ръчен режим на управление на собствените емоции и настроения.

Това е вашият живот и вие сте отговорна за него. Но когато сте майка, ставате отговорна и за мъничето, а то се нуждае от щастлива майка! Ако се чувствате заложник на майчинството, цялото ви време и сили обсебени от детето, това напрежение веднага ще се предаде и на него.

3. Помислете - кое от отглеждането на децата е най-тежко за вас?

Ако приготвянето на децата за сън ви уморява, може да го предоставите на съпруга си или на сестра си, майка си, който ваш близък е наоколо. Ако пък по някакви причини няма кой да ви отмени и трябва да се справяте сами с най-неприятните задължения, опитайте да ги направите по-приятни.

Например, докато перете някои неща на ръка, правете упражнения за очи, докато приспивате бебето, потопете краката си в топла вода... Ще се разсеете, ще сте полезни и на детето, и на себе си.

4. Грижете се за себе си така, както го правите за своите деца.

Когато нещо не върви и сте увесили нос, похвалете сами себе си за положеното старание. Защото е важно да разберете: всички ваши усилия не са напразни, а когато сте объркали нещо, то ви е донесло опит и поука. Същото е, както детето се учи строи кула – отначало допуска куп грешки и тя се срутва много пъти, но накрая намира вярното решение.

Много майки си мислят „Детето ще порасне и тогава...” - тогава ще дойде време да правите неща, които ви носят удоволствие? Но майчинството само по себе си носи приятни емоции. Да, безсънни нощи, детски плач, безкрайна смяна на памперси, но да не забравяме за сладкия мирис на бебето, за усмивката му, за чувството на гордост от първите му успехи.

Еми Спасова по материали на letidor.ru

Коментари
Последни видеа