Полезни игри за най-малките: криене на предмети, броилки, дрънкалки

Откъс от книгата „60 занимания с моето бебе по системата Монтесори“

07 септември 2019 г.

Снимка: "Колибри"

Наред с грижите за бебето е също толкова важно да подхранваме и неговото желание за откривателство, да насърчаваме неговата любознателност и да му помагаме да развива способността си за концентрация в атмосфера на спокойствие и сигурност.

Нова книга, вдъхновена от педагогическите методи на Мария Монтесори за най-малките – от раждането до петнайсетмесечна възраст – предлага идеи и занимания, които:

- подготвят малкия свят на новороденото;

- създават и осигуряват подходящите средства за всеки етап от израстването на детето;

- помагат му да развива способностите си;

- насърчават неговата самостоятелност;

- осигуряват спокойна и положителна домашна атмосфера.

Мария Монтесори

Родена през 1870 г., тя е първата жена лекар в Италия. През дългогодишната си практика наблюдава как се развива детето и разбира как да бъде подпомагано изграждането на неговата личност и интелигентност. Изтъкнат педагог и философ, тя е изцяло отдадена на идеята за зачитането на детето като пълноправна човешка личност.

Гениалните прозрения ѝ позволяват да въведе революционен модел в педагогиката. Тя установява, че от раждането до шестата си година детето има „попивателен дух“, който запечатва възприетото в обкръжението му, и че преминава през „периоди на чувствителност“, по време на които влага всичките си усилия в усвояването на някакво конкретно умение.

Тези периоди са преходни и ако детето не бъде насърчавано в съответния момент, възможността за научаване преминава и впоследствие му се налага да полага много по-големи усилия за усвояването на нещо иначе лесно. Детето е способно да възприема онова, което му предлага неговото обкръжение, в най-подходящия за своето себеизграждане момент, а за това са му необходими спокойствие, подходяща среда и съответните помощни средства.

Вижте откъс от книгата на Мари-Елен Плас - „60 занимания с моето бебе по системата Монтесори“:

Криене на предмети

Между шестия и деветия месец детето вече има зрителната способност да забелязва и проследява малки предмети. Тогава може да му предложим играта криене на предмети, която въвежда в разбирането на понятието „постоянство на предмета“.

1. Избираме някакъв предмет – например гумено патенце, поставяме го на земята близо до детето и след това го покриваме частично с шал. Съпровождаме това действие с възклицание на изненада: „Ооо!“.

2. Изчакваме известно време и после питаме детето: „Къде е патето?“.

3. След няколко секунди повдигаме шала и казваме: „Ето го!“.

4. Повтаряме действието, приканвайки детето самo да повдигне шала.

5. Повтаряме същата игра с различни предмети, като след време ги покриваме с шала изцяло.

Играта с ръце и пръсти

След шестия месец

Игрите с ръце и пръсти, съпроводени с броилки, помагат на бебето да научава нови думи и понятия, свързани с тялото и пространството.

Ето няколко броилки:

Рисувам личице

(с пръст ограждаме лицето на бебето),

правя носле

(пипаме нослето на бебето),

правя устичка

(ограждаме устата на бебето)

...и гъди-гъди-гъди

(лекичко гъделичкаме бебето по гушката).

Палавото пръстче

Когато се поклаща от ляво надясно, то казва:

„Не, не, не, не, не!“.

...Когато се поклаща напред-назад, то казва: „Ела тук!“.

...Когато сочи напред, то казва: „Отиди там!“.

Ах, ти, палаво пръстче!

Охлювчето носи на гърба си

(посочваме гърба си)

своята малка къщичка

(с ръце правим жест за покрив над главата си)

...а когато завали,

(с пръсти правим жест за дъждовни капки)

то е много щастливо

(усмихваме се)

и подава глава навън

(протягаме показалеца и средния пръст на дясната си ръка, която покриваме с лявата, и имитираме движението на антенките на охлювчето).

ДРЪНКАЛКИ


Към четвъртия-петия месец бебето вече може да държи в ръка предмет, който не е закачен. Когато борави с дрънкалка, то постепенно постига координираност между окото, ръката и ухото си. Открива, че усещането, предизвикано от предмета в ръката му, съответства на формата, която вижда, а движението, което прави с дрънкалката, произвежда звук, по-силен или по-слаб в зависимост от приложената сила.

Бебето съгласува и движенията на двете си ръце, които си помагат взаимно, както и на пръстчетата, с които хваща и пуска предмета.

След това усъвършенства движението на палеца като срещуположен на останалите пръсти, което прави възможно захващането на по-дребни предмети.

РЪКАТА И МОЗЪКЪТ

Избор на дрънкалки

Бебето се нуждае от разнообразни дрънкалки за различните информации, които му предоставят ръцете му – за различните форми и материи, за температурата, теглото, цвета.

● Формите: кълбовидна, кубична, триъгълна, овална;

● Материите: дърво, гума, метал, глина, различни кожени и други тъкани;

● Температурата: тя варира според материала – например дървото е по-топло от метала;

● Теглото: бебето установява, че някои дрънкалки са по-тежки от други в зависимост от размера или материала им;

● Цветовете: трите основни цвята, техните производни, както и различните им нюанси.

Първоначално даваме дрънкалките на бебето една по една, а след това му предлагаме две малки и леки дрънкалки, лесни за хващане, задвижване и разклащане.

То ги наблюдава, взема ги и ги пуска, говори им и ги „вкусва“.

Редуване на дрънкалките

Добре е редовно да подновяваме дрънкалките. Не бива да даваме на бебето да се занимава с твърде много неща едновременно. Когато започне да губи интерес към определен предмет и да се разсейва, трябва да му предложим нещо друго.

След две или четири седмици може отново да му дадем някоя от предишните дрънкалки, която то вече възприема по различен начин. Всеки път детето преоткрива предмета и задълбочава своите познания в съответствие с придобитите междувременно способности.

Заинтригувана от педагогическия модел на Мария Монтесори, Мари-Елен Плас (р. 1961 г.) се посвещава на неговото популяризиране. Успоредно с професията си на моден стилист, тя пише книги за деца (досега повече от петнайсет с главни герои Балтазар и Пепен), съобразени с основните принципи на философията Монтесори – насърчаване на развитието на детето и уважение към пълноценното човешко същество, каквото е то още от раждането си. 

Източник: "Колибри"

 

Коментари
Последни видеа