Какво се случва, ако децата не получават достатъчно магнезий

Раздразнителност, безпокойство, хиперактивност, умора, безсъние, хранителни разстройства – това са само част от възможните последици

Снимка: Shutterstock

За разлика от възрастните, децата обикновено имат разнообразен хранителен режим. Особено в ранна възраст и по време на отбиването. Тогава всички се стремят да им осигурят максимално добри ястия от хранителна гледна точка. И повечето малчугани ги приемат с радост.

Но след като станат малко по-големи, те започват да проявяват селективност към храната, което донякъде е причинено и от възможността сами да избират какво да хапват. И точно тогава е възможно да се стигне до недостиг на магнезий в детското меню. Има ли и какви могат да бъдат последиците от дефицита на този наистина важен елемент? За какво трябва да се притесняваме и кои са симптомите, които да ни загатнат, че има такъв проблем? Ето отговорът на експертите!

Снимка: Shutterstock

Дефицит на магнезий при децата – защо трябва да се притеснявате

Магнезият е много важен минерал и за малки, и за големи, защото допринася за цялостното благосъстояние на организма. От съществено значение е правилното усвояване на хранителните вещества - като калций, фосфор и калий, необходими за нормалното функциониране на мозъка и костите. Но това не са единствените важни елементи, за които трябва да се внимава.

Магнезият е другият, който не бива да подценявате, когато изготвяте менюто на малчугана или му създавате хранителни навици. Този елемент е полезен за поддържане на гликемичния индекс под контрол, за здрави мускули, нормално кръвно налягане, а и за да може организма да синтезира протеини. С две думи: магнезият не трябва да липсва в организма както на възрастните, така и на децата, но за съжаление това се случва много често, независимо от възрастта.

Симптоми на дефицит на магнезий при деца

Как обаче да разберете дали детето ви има недостиг на магнезий? При малките не е необходимо да се правят редовни кръвни изследвания, както е при възрастните например, но може да е полезно да се наблюдават определени поведения, които издават липсата на този елемент при децата. Такива са:

- затруднено заспиване и безсъние;

- затруднена концентрация;

- слабост и хронична умора;

- депресия и апатия;

- повтарящи се главоболия;

- хиперактивност;

- хранителни нарушения.

Ако забележите, че детето ви изпитва един или повече от тези симптоми неочаквано, най-добре е да говорите с педиатъра, който би могъл да назначи изследвания, за да провери състоянието му, или директно да изпише добавка с магнезий.

Магнезий и хиперактивност

Тъй като някои от симптомите на магнезиев дефицит при деца са същите като при ADHD, многобройни проучвания показват, че допълването на количествата магнезий, консумирани от детето, може значително да подобри такива проблеми, като дефицит на вниманието/хиперактивно разстройство.

Причини за недостига на този елемент при деца

Поради небалансираното хранене след определен период от растежа, децата е възможно да имат по-малко магнезий в организма си и да търпят последиците от този недостиг.

Ето защо при проява на споменатите вече симптоми, е необходимо първо да проверите дали хранителният режим на детето му осигурява нужните количества магнезий. Това означава, че в менюто му трябва да има храни, за които се знае, че са богати на този елемент.

Следващата стъпка е да потърсите евентуални други причини за недостига, като употребата на някои лекарства - антибиотици или диуретици, и стомашни разстройства - раздразнени черва или всяко друго състояние или заболяване, което пречи на абсорбцията на магнезий.

Снимка: Shutterstock

Какво да направите, ако детето има дефицит на магнезий

Ако подозирате, че малчуганът страда от дефицит на магнезий, първо променете хранителния му режим и опитайте да обръщате повече внимание на храните, които консумира. Полезно е да се информирате кои продукти са с най-голяма концентрация на магнезий, за да може да ги включвате по-често в менюто на детето. Такива са:

- зеленолистни зеленчуци;

- риба, особено синята;

- пълнозърнести продукти;

- бобови растения;

- горчиво какао;

- ядки (бадеми, лешници, кашу, шам фъстък, орехи);

- миди;

- смокини;

- банани;

- праскови.

Има и бутилирана вода, богата на магнезий, просто проверете етикета със състава ѝ.

Какви са евентуалните проблеми

Разнообразната диета, която включва тези храни, сама по себе си е достатъчна, за да осигури точното количество магнезий, от което се нуждае детето. Но ако смятате, че все още може да липсва, консултирайте се и с педиатъра, за да изпише и хранителна добавка с магзений. Напълно възможно е детето да не харесва някои от тези храни, така че с добавка ще му осигурите нужния прием на този елемент.

Дефицитът на магнезий при децата може да бъде много проблематичен, тъй като този минерал допринася за правилното функциониране на целия организъм. Недостигът му може да има последствия върху съня, настроението, да направи малките хиперактивни, но също и депресирани или склонни към анорексия, особено в тийнейджърска възраст.

Освен това магнезият е полезен за правилното функциониране на сърцето, костите и други системи на човешкото тяло, така че е добре детето да се храни разнообразно, за да бъде предпазено максимално от тези проблеми.

По материали от Pianeta Mamma

Коментари
Последни видеа

Всяко начало

09 декември 2022 г.