Да тичам или да не тичам през бременността

Съветите на Ваня от Fit Baby Hot Mama

Снимка: Guliver / iStock

Ваня Висарионова е създател и учител в студио Fit Baby Hot Mama. Учи майките как да възстановят естествената стойка на тялото си, за да изглеждат добре, за да бъдат здрави и, не на последно място - за да бъдат по-добър пример за децата си.

Ваня Висарионова и Огнян

Има магистърска степен "Организация свободното време на хората" към Висшето Немско Спортно Училище. Напоследък преподава Ресторативно движение (прекръстено на Пълноценни движения/Nutritious Movement) - цялостна система за възстановяване на естествените функции на организма в неестествена среда. Обяснява как да се движим пълноценно, за да получава тялото всички необходими двигателно-хранителни елементи.

"Създадох студиото FitBabyHotMama заедно с моя партньор след раждането на сина ни Огнян. Имах образованието, опита и желанието да помагам на другите майки. В София по това време (преди 4 години) липсваше място, където да се води гимнастика за бременни във вида, в който аз я разбирам. Освен това искам да променя мнението на майките относно възстановяването след раждане.

Не става въпрос само за излишни килограми. Важно е как ще се възстановят мускулите и съединителната тъкан. Много майки въобще не са чували за диастаза или за слабо тазово дъно - проблеми, които често могат да се появят след раждането", обяснява Ваня.

Целта на гимнастиката за бременни е да не се стига до подобни проблеми, а ако са са налице, да се решат по най-ефективния начин и възстановяването да е леко.

„При нас винаги можете да дойдете да спортувате с детето си! Без значение на каква възраст е - най-малкият човек, идвал с мама, е бил на 40 дена! Докато спортуваме, децата си играят и се забавляват около нас! Моят партньор се грижи за добрата форма на татковците! Така цялото семейство може да идва да спортува заедно!"

Гимнастика в студиото

Ето един от практичните съвети на Ваня от fitbabyhotmama.com

Да тичам или да не тичам

“Ваня, много ми се тича! Знам, че съм бременна, но много ми се тича! Може ли?” –  често чувам този въпрос. Дори и аз самата, когато бях бременна, имах желание да бягам. Но ниско разположената плацента ме спря.

Не мога да ви кажа от къде идва това СИЛНО желание за бягане по време на бременността. Сигурно е от хормоните :) Знам обаче защо не е добра идея да го правите ТОЧНО сега!

В 'нашето тяло има кухини и в случая ни интересуват 3 от тях: гръдна, коремна и тазова. На илюстрацията ще видите, че много често коремната и тазовата кухини се споменават като едно цяло.

Това е нормално и разбираемо, защото тези две кухини влияят и зависят една от друга непрекъснато. Представете си тазовото дъно или тазовата кухина като една надуваема топка. Ако вие седнете върху нея, топката променя формата си, нали? Ако топката се измести наляво или надясно, вие ще трябва да се преместите също. Т.е. ако вие създавате излишно напрежение/натиск върху тазовото дъно, когато вътре в коремната кухина расте едно бебе, по този начин натискате непрекъснато тазовото дъно (оказвате непрекъснат натиск върху топката).

Тазовото дъно е силно и издържа на натиск. Неговата работа е да реагира на този натиск и да поддържа органите. Но има разлика между това да оказвате статичен натиск и динамичен натиск. Т.е. само си седите върху топката и леко се поклащате или полюшвате, или скачате непрекъснато върху топката. Кое според вас ще доведе до по-големи щети?

По време на бременността, с нарастването на бебето, натискът върху тазовото дъно се увеличава непрекъснато. И мускулите свикват с този натиск постепенно. Стимулираме мускулите да работят и да реагират адекватно на новата тежест. Това е една от причините да се препоръчва ходенето през бременността. За да стимулирате мускулите на тазовото, да ги тренирате и те да свикнат с новата тежест.

Представете си обаче – от една страна има повече тежест върху мускулите на тазовото дъно, от друга страна вие искате и да скачате върху него, защото много ви се тича! Вероятността мускулите или сухожилията и връзките между тях да изпуснат е много голяма. И в края на бременността ще имате слабо тазово дъно, ще се изпускате при кихане или вдигане на бебето и … ще ме потърсите, за да възстановим функцията на мускулите.

Най-естественото и полезно движение по време на бременността е ходенето! Ходете, наслаждавайте се на растящото коремче, а бягането… Оставете го за след това! Ще ви включа в отбора “Мама изБяга” и повярвайте ми, ще имате много причини да ви се иска да бягате!

Ако сте научили нещо ново, споделете го с приятели! Благодаря!

Коментари
Последни видеа