Вените не обичат жегата

Над 25 градуса стените им се отпускат и раздуват

07 август 2022 г.

Снимка: Guliver / iStock

Горещините влошават състоянието на вените - те се разширяват или пък състоянието на вече появилите се се усложнява. “Опасните” месеци са юни, юли и август, но и в началото на есента, ако температурите се задържат над 25 градуса, има предпоставки вените да страдат.

Особено при бременните. При тях под напора на хормоните тонусът на дълбоките вени се понижава, клапите не могат да работят добре, кръвта се връща и вените се отпускат и разширяват.

При някои жени това се случва още от началото на бременността, а в последното тримесечие проблемите се задълбочават.
Налага се да се вземат сериозни мерки, защото бебето в утробата притиска и затруднява кръвообращението в малкия таз, а натрупаните килограми допълнително влошават състоянието.

Наднорменото тегло също пречи на кръвообращението, отпуска стените на кръвоносните съдове и е предпоставка вените да се разширят допълнително. По-застрашени са тези, които във фамилията си имат майка или баба с подобно заболяване.

Добрата новина е, че обикновено 6 месеца след раждане вените на част от жените се възстановяват. Има и „но“ – за друга част от жените разширените вени остават „наследство“ от първата бременност, а след втората състоянието допълнително се влошава. „Принос“ имат всички хормонални препарати и анти-бебе таблетки, които жената е пила през някой период от живота.

Утежняващите фактори са свързани с работата ѝ – ако се налага жената да стои права повече от 2 часа или пък продължително седи на бюро, без да става и без да се движи. Изводът е – ходене, разходки и всякакво движение е от полза.

За да намали напрежението във вените, жената не бива:

- Да стои стои продължително права или седнала, или пък да кръстосва крака.

- Да се пече на плажа и въобще да излага краката си директно на слънчевите лъчи.

- Вредни са горещите процедури: епилация, сауна, топли вани.

Помага

1. Да се ядат много плодове и зеленчуци - поне 500 пресни плодове и зеленчуци, по една маруля или порция спанак, защото целулозата стимулира синтеза на фиброзни влакна, които укрепват стените на съдовете. Мазното и соленото трябва да се изключат от менюто.

2. Да се пие лимонов сок, защото той разрежда кръвта и пречи за образуването на тромби.

3. Носенето на еластични медицински чорапи.

4. Охлаждащи лосиони с арника, които стимулират кръвообращението и укрепват стените на кръвоносните съдове.

5. Контрастни душове на краката – те подобряват кръвообращението. Струята вода трябва да се „разходи” нагоре-надолу по тях, за да направи нежен масаж и да разнесе отоците. След това се полага поне 30 минути почивка с вдигнати крака, докато те напълно възстановят формата си.

6. Обувки с нисък ток – най-добре 2,5 см., но не и съвсем плоски.

7. Тай масаж на ходилата носи не само облекчение на краката, но и пълен релакс на тялото.

8. Почивка с крака, вдигнати на стената за малко или леко повдигнати на възглавница, така че да се изравнят или да са малко по-високо от таза. Тази поза е най-подходяща за по-продължителен релакс, както и за нощен сън.

Мона Василева

Коментари
Последни видеа