Първите 1000 дни от живота на детето

Ето какво се случва в този период и как се променя то

04 март 2021 г.

Снимка: Shutterstock

Запитвали ли сте се как се променя детето от зачеването до около втория си рожден ден? Тоест в първите си 1000 дни.

Днес се признава, че периодът на вътреутробен живот и този, който непосредствено следва, или 1000 дни живот, са основни за определяне на физическото и психическото здраве на детето.

Известно е например как нездравословният хранителен режим на майката, може да повлияе на теглото на новороденото и функционирането на плацентата. Или по какъв начин му се отразяват пушенето, стресът, наркотиците и алкохолът.

Според различни проучвания, сред които и тези на професор Дейвид Баркър от Университета в Саутхамптън, Великобритания, някои от тези ефекти са необратими. Затова е важно да се следват основните принципи по време на бременност: здравословна диета както през деветте месеца, така и след това; кърмене, здравословно захранване на бебето и т.н.

С какво още са важни тези първи 1000 дни от живота на детето?

Развитието на мозъка

Детето има нужда не само от подходяща храна, но и от здравословна и безопасна среда, пълна с правилни стимули по отношение на количеството и качеството.

Мозъкът на бебето при раждането е развит едва 15%. Останалите 85% се формират именно през първите 1000 дни от живота.

При раждането човешкият мозък тежи средно 300 г. А на 3 годинки вече е 1,2 кг. Мозъкът на възрастния тежи 1,4 кг. Тоест – основното нарастване е през въпросните 1000 дни.

Всичко, което детето вижда, докосва, вкусва, мирише или чува, му помага да развива мисленето си, движенията си и бъдещата си личност като цяло.

Снимка: Shutterstock

Среда, емоции и стрес

Има доказателства, че през първите 1000 дни от живота, се развива емоционалната привързаност. А това зависи и от семейната среда.

За детето е от първостепенно значение да расте в среда, пълна с доверие и любов.

Ранните добри взаимоотношения му дават възможност да трупа опит и влияят върху архитектурата на мозъка.

Новородените не са в състояние да се справят сами със стреса. През първите няколко години минималните нива на стрес могат да причинят високи нива на кортизол.

Кърмачетата зависят от възрастните, за да регулират нивата на стрес. Когато това е задоволително, системите им за управление на биологичния стрес се развиват по подходящия начин. Това развитие трябва да се извърши в рамките на периода до навършване на 18 месеца.

Неразработването на задоволителни биологични системи за управление на стреса може да доведе до проблеми в бъдеще и в много области на живота.

Основни физически умения

През първите си 1000 дни, детето се учи на основни физически умения и увереност в собствените си способности.

Ето и какво се случва стъпка по стъпка.

Новородените не могат да направят нищо за себе си. Те не знаят как да контролират мускулите и движенията, а нервната им система не е правилно развита. Могат ясно да виждат само обекти на около 20 см.

На 4 месеца повечето бебета могат да се задържат полуседнали, подпрени от всички страни, и да вдигнат главата си за кратко време.

На 6 месеца вече могат да седят, без да бъдат подкрепяни.

На 8 месеца повечето могат да стоят изправени на краката си, хванати за опора, а някои дори се придвижват, хванати за нещо, което им дава опора и сигурност.

На 1 годинка детето се учи да ходи, а след това да тича и скача. Тоест то започва да извършва постепенно всички сложни действия, които изискват висока мозъчно-мускулна координация чрез практика и насърчаване.

През това време се развиват и други по-фини мускулни умения, с подходящи за възрастта играчки - като бои и пастели например.

Снимка: Shutterstock

Говор

Докато слуша другите как си говорят, детето започва да разбира как работи вербалната комуникация.

От самото начало бебетата знаят как да изразят чувствата си, като издават различни шумове: гукане, смях, плач, мрънкане…

Но в същото време слушат как си говорят хората наоколо и разбират значението на определени думи.

На 12 месеца детето може да разбере емоциите зад думите, да каже най-простите неща като „мама“, „да“ и „не“, да разпознава името си.

През следващите 6 месеца то започва да включва все повече и повече думи. Интересува се за наименованията на различните предмети и ги запомня, когато му ги посочваме с ръка и казваме: чиния, вода, котка, хляб…

До 2 годинки децата вече са в състояние да разберат 200 думи и да използват повече от 50. Могат да разберат и някои по-сложни изречения и дори да съставят сами изречение.

Морал и съпричастност

През първите 1000 дни от живота се полагат основите, за да научи детето разликата между добро и зло, правилно и грешно.

Това е процес, който продължава до юношеството.

Чувството за съпричастност, за чувствителност към другите започва още в ранна възраст - бебето може да плаче, когато чуе друго бебе например.

Но спира да плаче, ако по-големият му брат или сестра го прегърнат и утешат.

Постепенно научава да се контролира и да се съобразява с правилата.

По материали от Pianeta Mamma

Коментари
Последни видеа