10 съвета за стимулиране говора на детето

Ето как да му помогнете в този деликатен период

12 август 2022 г.
10 съвета за стимулиране говора на детето

Снимка: Shutterstock

След като навърши годинка, детето започва да опитва да общува все повече и чрез говор.

От отделни звуци и кратки думи, то постепенно преминава към прости фрази, стремейки се да усвои езика.

Ето как да го стимулирате и да му помогнете в този деликатен за него период, за да се почувства то по-уверено и да обогати своя речник.

Снимка: Shutterstock

В каква степен това зависи от възрастта

Няма „правилна“ възраст за проговарянето, твърдят експертите.

Има деца, които на 1 годинка вече говорят свободно, докато други трудно преодоляват този период и започват да общуват чрез езика едва на 3-4 годинки.

Но като общовалидна се счита именно възрастта след навършване на 1 годинка. Именно тогава малчуганите започват да се стремят да вербализират своите емоции, нужди и страхове, които преди това са изразявали с плач, мимики и жестове.

Между 1 и 2 години речникът на детето се състои средно от около 30 думи. Като една от тях задължително е „Не“.

То може също така да разпознава основните части на тялото, успява да свърже 2 или 3 думи в изречение и изпълнява базови задачи, ако бъде помолено – да донесе играчка или да я върне на мястото ѝ.

Между 2 и 3 години езиковите способности нарастват експоненциално. На 3 години речникът на детето се състои от около 500 думи.

То е в състояние да комбинира думите така, че да състави кратко изречение с ясно значение.

Разпознава всички основни части на тялото, знае как да изрази основните си нужди с думи, започва да осъзнава и значението на времето (вчера, утре, днес, вечер, сутрин).

Общува с играчките си като повтаря фрази, чути от родителите или в детската градина. И говори за себе си от първо лице.

Също така започва да свързва глаголите и лицата в правилните времена. Изразява с думи основните емоции, усещания, страхове и нужди.

Много деца, още преди тригодишна възраст, са в състояние правилно да броят до 10, да пеят и повтарят детски стихчета, да разпознават буквите на азбуката. Но не е задължително.

Снимка: Shutterstock

Как да стимулираме говора

Много важно е да започнете още от първите дни на бебето у дома. Говорете му постоянно и общувайте с него (докато сменяте памперса, по време на къпането и храненето, докато играете…).

И винаги обяснявайте всичко в детайли, като използвате прости и ясни изрази, но никога променени или „бебешки“ думи.

Ранното четене на книги е друго важно условие за развитието на езика и ученето на думи. Може да започнете с прости книги с твърди корици или текстилни с големи цветни фигури, които след това да дадете на бебето да си играе.

Книгите трябва да „разказват“ за ежедневните ситуации с малко думи, които да се повтарят по няколко пъти, за да бъдат запомнени. В никакъв случай не задължавайте детето да слуша, а му предложете книгата като играчка, след което и почетете от нея.

Винаги, когато е възможно, придружавайте думите с изражения на лицето и жестове, като променяте гласа си, така че значението на думите да бъде разбираемо за малкото дете.

По този начин четенето помага на малките да разберат емоциите, страховете и чувствата си.

И забравете за „детския“ и „бебешкия“ език. Едно е да променяте гласа си, за да обрисувате някой герой или ситуация, а съвсем друго да сменяте думите. Така може да научите детето да говори по грешен начин.

При по-малките деца се препоръчва използването на звуци, имитиращи историята: на животни, коли, насекоми и т.н. Това им помага да запомнят  по-лесно думите и след това да ги повторят, упражнявайки се в имитация на чутия звук.

Назовете ясно всеки предмет, който е около детето: вода, хляб, ябълка, кукла. Произнасяйте правилно думата и я повторете няколко пъти, за да я запомни детето и да я свърже с конкретния предмет.

Не бъдете нетърпеливи и изчакайте детето да изговори думата. Не бързайте да му подавате чашата с вода, преди то да е казало думата, само за да го улесните. Така всъщност му пречите да се учи.

И не го поправяйте постоянно, защото това убива желанието му да говори. Но небрежно вмъкнете в речта думата, казана по правилен начин, като я повторите поне няколко пъти, за да я запомни и се коригира.

Насърчавайте го постоянно да говори, като го подканяте да разказва за случки и да описва детайлите в тях. Това тренира не само говора, но и паметта му.

По материали от Bambinopoli

Да поговорим

Как говорят животните

Да поговорим

Трудните въпроси на децата

Да поговорим

11 трика да научим децата си на отговорност отрано

Още от Да поговорим

Дете реже с ножици. Снимка: Shutterstock

 

Детето пита: Как работят ножиците

Татко и дете

Снимка: Shutterstock

Ролите на родителите във възпитанието на децата

Снимка: Shutterstock

Тайните на щастливата връзка

Уморена ученичка: Снимка: Shutterstock

Боледува и спи много: 6 сигнала за трудна адаптация в първи клас

Момиченце мачка лист хартия с ръце. Снимка: Shutterstock

 

Детето пита: Защо хартията се къса

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Дете реже с ножици. Снимка: Shutterstock

 

Жена чете книга с чаша кафе в ръка. Снимка: Shutterstock

 

 

Татко и дете

Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Дете реже с ножици. Снимка: Shutterstock

 

Образование

Детето пита: Как работят ножиците

Обяснете му нагледно и с примери един физичен закон

Жена чете книга с чаша кафе в ръка. Снимка: Shutterstock

 

 

Щастлива жена със зелен пуловер: Снимка: Shutterstock

Здраве

Какво е „допаминов гардероб“

С какви дрехи и аксесоари може да го запълним, за да се чувстваме наистина щастливи

Уморена ученичка: Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Боледува и спи много: 6 сигнала за трудна адаптация в първи клас

Как родителите могат да се ориентират и да помогнат

Дони и Нети. Снимка: Instagram

Заедно

Покрай дъщеря си Дони открива кей-попа

13-годишната Лидия е ученичка в музикално училище в София

Момиченце мачка лист хартия с ръце. Снимка: Shutterstock

 

Образование

Детето пита: Защо хартията се къса

Как да разширите знанията и да разпалите интереса му