Шест обещания, които съхраняват психиката

В Световния ден на психичното здраве

10 октомври 2019 г.

Снимка: Shutterstock

По повод Световния ден на психичното здраве 10 октомври, тази година Световната здравна организация предупреждава: На всеки 40 секунди някъде по света някой се самоубива. 
“Най-честата причина за нетрудоспособност в света са депресивните разстройства, като във всеки един момент от тях страдат около 120 милиона души. Преди четиридесет години това беше болест на средната възраст и засягаше хора около 40-50-годишните. Сега обикновено започва между 20-30 години, обяснява клиничният психолог Петя Стойчева Кривицки и допълва: Не е известно защо, но жените са два пъти по-податливи на депресия от мъжете, като имате предвид, че ежегодно близо 6 милиона мъже развиват депресивни разстройства. Статистиките не включват хората, които изпитват честа тревожност, уморени са от ежедневието, работят под стрес или преживяват трудни житейски ситуации. На практика това може да е всеки един от нас. Невинаги хората осъзнават навреме, че са преуморени, че съзнанието им е под стрес, че са застрашени от “прегаряне” и че имат нужда от помощ”, обяснява клиничният психолог  Кривицки, автор първото българско мобилно приложение за спокойствие, релаксация и самопомощ със специални упражнения за ума. Приложението АНИМА е достъпно в Аpp Store и по повод деня на психичното здраве, наред с платеното съдържание, апликацията предлага и безплатни упражнения за спокоен сън, справяне с депресия и преодоляване на панически  атаки.

Какво всеки може да направи за себе си?  Първите стъпки по пътя към това могат да се превърнат в полезни психологични навици и те са едва шест, ако просто си обещаете да ги следвате:

Обещание 1: Да се наспивате достатъчно
Не мислете, че това е твърде банално и няма кой знае колко общо с психиката. Безсънието е на първо място сред биологичните фактори, които рискуват да предизвикат психични разстройства. И между другото, именно при проблеми със съня обикновено започва депресията.

Обещание 2: Да не влизате в конфликти
Съвсем да избягвате подобни ситуации през XXI век и в голям град е невъзможно, но може да се научите да не влизате доброволно в устата на дракона.

Обещание 3: Планирайте
Този, който ясно си представя къде и защо отива е психически много по-добре, отколкото този, който плува по течението. Но плановете трябва да се изпълняват, а целите да са достижими.

Обещание 4: Анализирайте всичко
По-голям шанс да съхранят психичното си здраве имат хората, които си дават възможност да помислят над живота – за това на къде отиват, какво им е нужно, какво ги безпокои и изисква промяна. Което означава да се вслушват във себе си. Но това трябва да се прави с практическа насоченост – не само да се предъвкват мисли, а да се правят изводи.

Обещание 5: Слушайте себе си
Ако стресът ви пречи на психиката, често попадате в конфликтни ситуации, недоволни сте от живота си, едни и същи ситуации се повтарят отново и отново – това е сигнал, че е време да се обърнете към специалист. Това може да е психолог, психоаналитик или психотерапевт. Не потискайте психичните проблеми – рано или късно те ще избухнат във вид на фобия или невроза.

Обещание 6: Говорете за проблемите
Не ги премълчавайте. Не случайно казват, че споделения проблем е наполовина решен. В екстрени ситуации, когато всичко гърми и трещи е по-добре да се отдръпнете и да поговорите с някого – приятел, близък, роднина, психолог, свещеник, дори да се обадите на телефон на доверието.

 

 

Коментари
Последни видеа

Разговор

19 октомври 2019 г.