7 вредни навика, заради които изглеждаме непрофесионално

Присъщи са на милениалите и на поколението след тях

13 Март 2019 г.
7 вредни навика, заради които изглеждаме непрофесионално

Снимка: Shutterstock

Дипломата и опитът са без значение, ако не се държите като професионалисти, а грешките в поведението на работното място могат да попречат на шефовете да видят вашия потенциал. Грешки допускат всички - и млади, новопостъпили кадри, и хора, които съвсем не са отскоро в работата. Опитът сочи, че обикновено човек не се поучава от грешките си, но сигурното е, че трябва да се опитва. Ето 7 разочароващи момента в поведението на служителите:  

1. Не можете да се концентрирате задълго върху една задача.

Това „качество“ приписват основно на милениалите, както и на поколението след тях – пост-милениали или поколение Z – хората, родени след 1995 г. Те, израснали със смартфони в ръцете, трудно задържат вниманието си върху една задача. Ако на всеки две минути посягаш към телефона и реагираш на всички съобщения, очевидно не изглеждаш като човек, заинтересован от своята работа.

Не проверявайте съобщенията си толкова често, а само, ако очаквате важно обаждане и въобще дръжте телефона си настрани, докато не приключите с работата си.

2. Прекалено сте самоуверени

Много се пише за това колко е важно човек да има правилна самооценка, да се уважава, да не притеснява да изказва мнението си и да изисква по-добри условия на труд и адекватно заплащане. Но тази самоувереност не бива да се бърка с високомерието и невежеството.

Не се страхувайте да си признаете, когато не сте прави. Ако не знаете нещо, не претендирайте, че сте експерти, попитайте, поучете се от хора, които са по-наясно от вас, защото иначе се поставяте в неловко положение. Да се посъветвате с колегите или с шефа не значи, че сте некомпетентни, стига, разбира се, да не злоупотребявате с тяхната помощ.

3. Говорите повече, отколкото слушате

Да слушаш активно е много важно умение не само в работата, но и в личните отношения. Без този навик не е възможно да има добро взаимодействие в който и да било екип.

Да обмисляш думите на колегите си и да разбираш какво се иска от теб – това е важно професионално качество, толкова важно, колкото и познанията в конкретната област. В съвременните компании емпатията и умението да контактувате ефективно с хората често са сред най-важните критерии при избора на кандидат за дадена длъжност.

4. Избягвате телефонните разговори

Въпреки, че на милениалите им е трудно да се откъснат от своите телефони, много от тях не обичат да разговарят по телефон – предпочитат чат в социалните мрежи, съобщения в месинджъра или имейли на електронната поща. Ще кажете, че в писания текст мислите се формулират по-добре и вероятността да забравите да кажете нещо важно е по-малка. Но паническия страх от позвъняване не добавя към служебния ви авторитет.

Ако работата ви изисква да разговаряте с хора, старайте се да го правите – телефонният разговор може да не е така гладък, като кореспонденцията, но имате повече възможности да повлияете емоционално на събеседника и да го разберете по-добре.

5. Не сте способни да приемате или да изразявате критика

За да се развивате, е важно да умеете да получавате обратна връзка от началници, колеги, клиенти. Не просто да изслушвате мълчаливо, а да отделите конструктивната забележка от емоциите и да си направите изводи. Ако в отговор на критиката винаги опитвате да се оправдавате или да се съгласявате мълчаливо с всичко, което ви кажат, ще ви бъде много трудно да обясните своите виждания и идеи на другите.

Учете се да възразявате, да приемате критика, да настоявате и да изразявате отношението си към околните и към работата и правете всичко това в рамките на деловия служебен етикет, без да го прехвърляте на личността, с която общувате.

6. Игнорирате правила, които не ви харесват

Гениални мизантропи като доктор Хаус или Шерлок Холмс, изигран от Бенедикт Къмбърбач, ви карат да мислите, че съвсем не е необходимо правилата да се следват. Тези киногерои плюят на другите и с лекота нарушават субординацията, която за тях е глупост. Само че в живота подобно бунтарско поведение издава незрелия тийнейджър, който дреме във вас и все още се опитва да докаже нещо на света.

Всяка компания цени служители, които вземат работата си присърце, умеят да изпълняват поставените им задачи и преценяват адекватно своето място във фирмата. Това са качества, които помагат за израстването и успехите, а не показват на околните колко сте дръзки и борбени.

7. Опитвате се да се заемете веднага с всичко

Възхвалата на служителя, справящ се с много задачи едновременно, води до друга крайност - вместо висококвалифицирани кадри, пазарът е пълен с хора, които могат да направят по малко от всичко, което пък означава, че не могат да направят нищо.

Когато казвате, че сте готови да поемете всяка длъжност в компанията – от програмист до маркетинг специалист, или твърдите, че имате куп умения, които не са от една област - това не означава, че сте добър служител, напротив - в очите на работодателя ви сте разпилян човек и не разбирате достатъчно добре от нито едно направление в службата.

Сега на преден план отново излиза не вертикалният, а хоризонтален кариерен растеж и се ценят задълбочените познания в дадена област.

Опитайте се да не обхващате колкото се може повече различни задачи, а станете експерт в една конкретна сфера и ще ви ценят като специалисти.

Марина Атанасова по материали на heroine.ru

Образование

Разсеяното поколение

Заедно

Портрет на поколението Z

Новини

Жените с деца са по-продуктивни в работата си

Да поговорим

Когато усетите, че губите мотивация за работа

Още от Да поговорим

Жена и мъж спорят. Снимка: Guliver / iStock

10 причини за семейните кризи

Дете, което решава тест. Снимка: Getty

Детето ми отказва да прави контролни и тестове, предава празен лист

Колкото по-рано започнете прегледите при зъболекар, толкова по-добре.

Снимка: Shutterstock

Първото посещение при зъболекар

Оказва се, че носенето на очила е плюс, а не минус.

Снимка: Shutterstock

Според изследванията жените с очила са по-търсени

Някои факти за новородено могат да ви учудят.

Снимка: Shutterstock

6 любопитни неща за новородените

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Жена и мъж спорят. Снимка: Guliver / iStock

Мнение на специалиста

10 причини за семейните кризи

Тези моменти тестват издържливостта на всяка двойка

Приянка Чопра и Ник Джонас и Малти Мари. Снимка: Instagram

Новини

Приянка Чопра и Ник Джонас със семеен портрет в бяло

Звездното семейство празнува началото на пролетта в Индия

Дете, което решава тест. Снимка: Getty

Малко дете се държи за главата. Снимка: Getty

Здраве

Защо 3-годишните често се оплакват от главоболие

На какво може да се дължи болката и какъв специалист да търсим

Отворена книга, кафе и иглики. Снимка: Getty 

 

Мъж и жена ядат пица. Снимка: Getty

За семейството

Как да съхраним брака след 10 години съжителство

Връзката между двама души е сложен процес, който изисква работа

Някои факти за новородено могат да ви учудят.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

6 любопитни неща за новородените

Може би не знаете това или сте го чували, но не сте обръщали достатъчно внимание, преди самите вие да имате дете

Снимка: Getty

Мнение на специалиста

Заменете командите с хитри предложения

Как да накараме детето да ни слуша