И да съчиним заедно с детето правилната обучителна история
Снимка: Guliver / iStock
Може да насърчим детето да се включи в домашната работа и да помага, без натиск и досадни наставления като си послужим с изпитан, стар начин – с приказка, която заедно да съчиним. Как обяснява психоложката Лариса Серкова, която е майка на 5 деца.
Приказката е по-ефективен начин за въздействие от наставленията
Периодът на карантината показа колко е важно родители и деца да се уважават и да се разбират взаимно.
Често обаченза възрастните въобще не им е лесно да убедят детето да направи едно или друго. Особено, ако става дума за домашните задължения.
И призиви от страна на родителите като „избърши праха“, „полей цветята“, „събери си играчките“ , „подреди си стаята“, много често не извикват никаква реакция у детето, освен раздразнение. Просто, защото децата възприемат света по различен начин. Затова е добре да намерим начин за комуникация с тях по необичаен и креативен начин. Например, като си създадем собствена приказка.
На помощ на мама и на татко могат да дойдат вълшебни истории. Те позволяват да поднесем на детето един или друг житейски урок в достъпна форма.
Ако то е навършило 3 години – заедно може да съчините приказка.
„Обучаващата“ приказка може да използвате от 2,5 години до училищна възраст. А участието на детето в съчиняването на тези истории ще развие и обогати фантазията му.
Снимка: Guliver / iStock
Какво трябва да съдържа приказката.
Ето най-важните моменти:
1. В приказката не бива да има директни наставления. Вълшебната история създава цялостна картина с ярки образи, които действат подсъзнателно. „Правилната“ приказка ще помогне на детето самостоятелно да стигне до решение.
2. Бъдете внимателни с емоциите на детето. Разказвачът следва да е тактичен, за да не наруши детското доверие, нито истинността на приказката.
3. Не си заслужава да използвате непознати за детето думи и персонажи, с които преди това то не е срещало.
4. Една приказка решава един проблем. Не използвайте една история, за да решите наведнъж няколко проблема. Концентрирайте се върху една основна и главна цел, заради която сте започнали да съчинявате приказка.
5. Историите трябва постепенно да се усложняват, в зависимост от възрастта. Фантазирайте и измисляйте нови истории.
Приказките, които за 2-годишното дете са интересни и необичайни, ще бъдат скучни за 5-годишните.
В предучилищната възраст хлапето вече може да участва активно в създаването на приказка, да продължава и самостоятелно да доизмисля сюжета.
Следва продължение – как да измислим точната приказка.
Мона Василева
Студените ръце на новороденото могат да притеснят някои родители, но е нормално състояние.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари