11 начина да подобрите концентрацията си

От година на година вниманието ни намалява

11 октомври 2018 г.

Снимка: Shutterstock

Ако не можете да си свършите работата, без да си мечтаете за обедната почивка или да прочетете някоя по-дълга статия, без да преглеждате известията в телефона си, не сте сами.

Според доклад на Майкрософт, средният обхват на човешкото внимание е бил 12 секунди през 2003 г. и е намалял до 8 секунди през 2013 г. Неслучайно в платформата Quora въпросът „Как да подобря концентрацията си?” се радва на голяма популярност. Business Insider подбра най-добрите съвети.

1. Планирайте времето, в което не е нужно да бъдете продуктивни

Уверете се, че дневният ви график включва паузи, в които можете умишлено да не правите нищо продуктивно.  Науката подкрепя този съвет - почивките възстановяват концентрацията и енергията, когато е изчерпана.

2. Съобразете графика си с равнищата си на енергия

Открийте кога се чувствате най-енергични през деня и кога не. Можете да си направите таблица за всеки ден в рамките на една седмица.

Стремете се да работите върху задачите, които изискват повече концентрация, във времето, когато по принцип сте по-енергични. Когато презареждате, може да се заемате с по-малко натоварващи дейности, например да си проверявате пощата и т.н.

Тази стратегия работи дори когато нямате толкова гъвкав график. Ако можете да предвидите равнището си на енергия във всеки даден момент през деня, можете да планирате как да го засилите, когато е необходимо.

3. Упражнявайте се да слушате музика внимателно

Повечето от нас са се опитвали да слушат различен тип музика за фон, докато се опитват да се концентрират върху това, което работят.

Слушаxте музика, без да правите каквото и да било друго.

„Слушането на музика подобрява концентрацията и фокуса, но само когато действително слушате... Много хора нямат способността да се концентрират само върху един инструмент и да разберат какво се случва. Опитайте, това добавя ново измерение към музиката, която слушате и разширява вкусовете ви. (Когато освободите ума си и му дадете възможност да бъде запълнен само с музика, това е също форма на медитация, където всъщност изчиствате бъркотията на мислите си и се фокусирате върху едно нещо.)”

4. Развийте интерес към задачата, върху която работите

Измислете история, ако трябва, но когато действително се вълнувате от това, което вършите, това невероятно много помага да се фокусирате върху нещо. Убедете се, че е действително интересно или си представете как това ще има практическо приложение в живота ви по някакъв начин.

5. Определете разсейващите сигнали

Отклоняването на вниманието обикновено е резултат от желание за бягство. Например може да сте претоварени или обратното, отегчени.

Когато това се случи, спрете това, което правите, и обърнете внимание на тялото си.

„Дали вратът ви се схваща, или краката ви са неспокойни, дали се чувствате напрегнати, какво се случва? За всеки е различно, но всички имаме някакви физически усещания, които ни сигнализират, че сме склонни да избягаме от това, върху което се опитваме да се концентрираме към нещо друго.”
Научите ли се да разпознавате вътрешните преживявания, които ви карат да се разконцентрирате, можете директно да работите върху тях.

6. Направете списък с нещата, които отклоняват вниманието ви

Запсисвайте всичко, което изскача в ума ви, различно от това, върху което работите. Това ще освободи съзнанието ви и ще запази вниманието ви върху настоящата задача.

7. Намерете си "другарче"

Опитайте се да намерите партньор в работата или ученето, с който взаимно ще имате грижата да поддържате концентрацията и мотивацията си.

Ще вдигнете глава и ще видите, че другият е съсредоточен в работата си, което на свой ред ще помогне и вие да се съсредоточите.

Ако работите в офис, тогава е нужно само да хвърлите поглед към най-съвестния колега, който имате, винаги, когато усетите желание да прегледате какво ново има във Facebook.

8. Тренирайте

Бягането, плуването, карането на колело и всякакви аеробни упражнение помагат за подобряване на концентрацията. Вековната практика на йога също е безценен помощник.

Изследвания, проведени при деца, тийнеджъри и млади хора, са установили, че от 10 до 40-минутни серии от физически упражнения могат да подобрят когнитивните функции веднага след това.

Продължението четете в Обекти.бг.

 

Коментари
Последни видеа