15 ранни признака на дислексия

Детето не е с нарушен интелект, нито е мързеливо, но има нужда от помощ

09 март 2020 г.

Снимка: Guliver / iStock

Обикновено всички проблеми, които детето среща в училище, родителите свързват с мързела и разсеяността му. Проблемът обаче може да е друг. 
Според статистиката две трети от първокласниците в една или друга степен се сблъскват с дислексия. И заради това им е трудно да учат по общата програма.

„Той просто е мързел“, „Не се старае въобще“ , „Не иска да учи, иска за бездейства“ - подобни оплаквания могат да се чуят от страна на родителите (а не рядко и от учителите).

Малко са тези, които се замислят, че проблемът може да не е в мързела. Много често детето просто трудно възприема и усвоява информацията. И въобще не и виновно за това, въпреки че често дори го наказват.

Дислексиця, дисграфия, дискалкулия – това са особености във възприемане на информацията, заради които на детето му е трудно да се справя с четенето, писането и по математика.
Според статистиката всяко 10-о дете проявява признаци на дислексия. Около 64% от първокласниците влизат в училище с нарушения на речта, всеки 5-и има проблеми с обучението, а около 80% с четенето.

Важно е да се разбере, че дислексията не е болест, а невробиологична особеност. Интелектът на детето с дислексия не е нарушен, а проблемът му не е в нежелание да учи още по-малко в мързела, обяснява  специалистът логопед доц. Олга Величенкова.

Няма еднозначно обяснение за причините на дислексията. Медицински и психологични изследвания на тези деца доказват различия в развитието на някои психични функции и неврологични особености. Повечето от тях трудно разпознават отделните звуци в думата, и буквата, която отговаря на този звук. Но тези деца могат да израснат като творчески личности и да мислят нестандартно.
Обикновено признаците на дислексия се проявяват, когато детето тръгне на училище.
Ето някои, които може да откриете още в предучилищна възраст.

Проблеми с речта

- Развива се по-бавно в сравнение с връстниците.

- Неправилното произношение се запазва до 5-6 г.

- Много трудно учи стихотворения.

- Бърка годишните времена, дните в седмицата, часовете.

- При четене и писане прави много грешки. Бавно чете и трудно разбира какво е прочело.
 

Зрително-пространствени затруднения

- Детето трудно се ориентира в посоките „ляво-дясно“.

- Може да игнорира стоящите в ляво знаци, букви и дори цялата страница.

- Рисува и показва от дясно на ляво.

- Често пише буквите и цифрите огледално обърнати, бърка букви, които графично си приличат.

- Не обича игри, които изискват пространствено мислене.

Затруднения с фините движения

- Не е особено ловък и зле координира движенията си в игрите.

- Има проблеми с фините движения – трудно си връзва обувките, не се справя с ножицата, в подреждането на мозайката.

- Неправилно държи лъжица или молива.

- Трудно се съсредоточава, не задържа вниманието си, не довършва до край започнатото.

- Работи бавно или напротив – твърде импулсивен и хиперактивен е.

Повярвайте в своето дете

На първо място проблемите във възприемането на информацията оказват влияние на успеха и то от самото начало на обучение на детето. Това често води до проблеми със съучениците - те често изолират такива деца, а и учителите не винаги разбират ситуацията.

Най-важното е родителите да не си затварят очите пред проблема, да не се карат и да не наказват детето, а да потърсят специализирана помощ - логопед, психолог или невропсихолог.

Ако специалистите установят, че детето е с дислексия, родителите трябва да са готови и да разберат, че то ще се нуждае от допълнителна помощ, и че ще трябва да му отделят повече внимание и време. Ще се наложи да работи с логопед и с психолог. Много училища осигуряват безплатно допълнителна помощ с ресурсен учител.

Решения

1. Ако детето бързо губи търпение, капризничи, ако не може да се справя с възложените задачи, трябва спокойно да се търси решение. Например децата с дислексия много по-лесно възприемат аудиокнигите и много по-бързо запомнят информацията, която е поднесена чрез тях.

2. Това дете мисли в образи, затова не му се карайте, ако докато подготвя домашните си, рисува или майстори нещо с ръцете си. Много е възможно по този начин то да помни по-добре материала.

3. В обучението използвайте повече нагледни материали – гледайте документални филми, докато учите история, използвайте разноцветни моливи и химикалки при писане .

4. Детето с дислексия има други таланти. Задачата на родителя е да го наблюдава и му отдели повече време и внимание, за да му помогне и да насърчи развитието на силните му страни.

Ако навреме се разбере, че детето има такъв проблем и то започне да се обучава по индивидуална програма, то има шанс да се научи да пише и да чете, да стане грамотно и успешно да се реализира професионално.

Мона Василева

Коментари
Последни видеа

Ремарк за жените

01 декември 2021 г.

Слънце

30 ноември 2021 г.