Две оферти за работа, и двете добри - коя да избера?

Как да улесните вземането на решение

16 февруари 2019 г.

Илюстрация: Shutterstock

Има много неща, които могат да усложнят процеса на вземане на решение. Понякога изборът може да носи след себе си огромни последствия, а в други случаи решението може да е допълнително усложнено от липсата на яснота около възможните варианти.
Понякога ситуацията е толкова сложна, че е изключително трудно да разберете какво точно се случва.  Най-често обаче трудностите при вземането на решение произтичат от голямото сходство между отделните варианти, което прави избирането на правилната за вас опция изключително трудно. Какво може да направите, когато например ви се налага да избирате между две сходни оферти за работа, които звучат еднакво добре?

Внимавайте със сравненията

Когато сте изправени пред ситуация, в която трябва да изберете между няколко възможности, напълно естествено е да започнете да ги сравнявате. За съжаление тези сравнения често създават  подсъзнателни предразсъдъци спрямо някои варианти, които повлияват на начина, по който приемете информацията за тях.

Изследванията, които проведох в началото на моята кариера, ме накараха да заключа, че тези сравнения водят до два основни типа различия. Някои различия са пряко свързани с общите характеристики между отделните варианти. Например, ако избирате между два апартамента, единият може да е на по-горен етаж в същата сграда, в която се намира и  другия. В този случаи имаме обща точка(една сграда) и ясно разминаване в определена характеристика. Другите различия са от типа, при който между отделните варианти няма допирна точка. Например, единият апартамент има барплот в кухнята, докато другият има килер.

Обикновено, хората отделят по-малко внимание на вторият тип различия, защото те не са директно съпоставими. Ако обаче основните характеристики, по които сравнявате различните варианти, са сходни или еднакви, то трябва да обърнете по-голямо внимание на втория тип различия.  Най-добрият начин да направите това е като се концентрирате върху факта, че след като направите вашия избор, ще трябва да живеете с него и няма да има нужда да сравнявате различните варианти един с друг. Затова е добре да се стараете да оценявате различните варианти сами по себе си, а не да ги сравнявате директно всеки един техен аспект. Представете си какъв ще бъде животът ви, ако приемете едното предложение за работа, вместо другото. Това ще ви помогне да вземете предвид по-малките детайли, които човек често пропуска в процеса на взимане на решение.

Търсете това, което ви липсва

Вторият проблем в процеса на вземане на решение идва от факта, че човек трябва да бъде уверен в информацията, която е получил за различните варианти. По тази причина хората често използват информацията, която е най-лесна за достъп.  Ако се върнем на примера с търсенето на апартаменти, имате два избора – да използвате информацията, изготвена от агенцията за недвижими имоти, или да отидете на място и сами да се уверите в качествата на апартамента.

Ако сте изправени между две оферти за работа, които са изключително сходни, потърсете допълнителна информация. Потърсете хора, които могат да споделят своя опит с някоя от тези компании или работни позиции. Говорете с приятел или колега, който е експерт в областта и го попитайте за въпроси, които може да зададете на работодателя. Понякога по-трудната за намиране информация може да ви разкрие важни детайли, които да направят вземането на решение по-лесно.

Не се напрягайте

В крайна сметка, ако вариантите наистина са много сходни, тогава няма причина да се притеснявате прекалено много за вашия избор. Дори ако това представлява изключително важно решение за вашата кариера, вероятно няма да сгрешите с нито един от изборите, ако те в действителност са изключително близки.

Целия текст четете в Мениджър. нюз.

 

Коментари
Последни видеа