Хитрите трикове, с които супермаркетите ни карат да харчим повече

Как въздействат на малки и големи подреждането и вида на лакомствата, намаленията, музиката...

16 Декември 2017 г.
Хитрите трикове, с които супермаркетите ни карат да харчим повече

Снимка: Shutterstock

Пазаруването прави хората щастливи, но понякога прекаляваме. А и супермаркетите използват хитри трикове, за да ни накарат да похарчим повече. Какви?

Става въпрос за прийоми, разработвани с години, които неусетно ни карат да слагаме повече продукти в количката. Според оценките на специалисти, цитирани от портала AdMe, допълнителните разходи могат да достигнат сериозни размери – до няколкостотин лева месечно, пише Мениджър нюз.

Ако не се каните да пазарувате за седмица, не вземайте количка

От изобретяването им преди 40 години количките в супермаркетите станаха два пъти по-големи. Смята се, че потребителят несъзнателно иска да запълни полупразното пространство и затова трупа повече, отколкото е възнамерявал в началото.

Лакомствата неслучайно са при входа

Тук съществуват два варианта. Първият е да се даде на хората възможност да постъпят „правилно” и „здравословно”. Затова много магазини слагат полезните продукти като плодове и зеленчуци най-близо до входа. Смята се, че колкото повече пари клиентът изхарчи за тях, толкова повече ще компенсира с вредни стоки като шоколади и снаксове.

Вторият вариант включва разполагането на незадължителни, но много привлекателни продукти до входа, често такива, които имат най-кратък срок на годност – цветя или прясно изпечен хляб. Влизайки, вие още сте пълни с ентусиазъм и не следите толкова строго бюджета си. Приятните аромати на свежата продукция освен това стимулират сетивата и карат мозъка да произвежда хормона на щастието допамин.

Внимателно четете цветните етикети с цените

По правило етикетите, които се отличават цветово от останалите, се асоциират с намаления и специални акции. Често обаче такива няма, или са съвсем незначителни. Импулсът да купите изгодно обаче вече се е появил.

Добавяйте несъществуващата стотинка към „хитрите” цени

Това е един от най-разпространените трикове – да се сложи цена, която прави продукта да изглежда визуално по-евтин, например 3,99 лв. Подобна е и хитрината с етикетите, където старата цена е дебело зачертана, а новата – изтеглена отгоре. Мозъкът ви обработва тази информация повече като образ, отколкото като аритметическа задача. И затова избирате ненужна вещ, за да „спестите”.

Полиците на нивото на очите са лош избор

Там се слагат стоките, които носят на магазина най-голяма печалба. Внимателно се вгледайте – по-надолу и по-нагоре ще намерите по-евтини и не толкова рекламирани варианти на същия продукт. Физическото неудобство да го направим обаче обикновено ни кара да сложим в количката онова, което виждаме най-лесно.

На „златните рафтове” често се слагат и продукти, които бързо трябва да бъдат продадени – например такива с изтичащ срок на годност.

Внимание! Деца в супермаркета

Големите магазини не могат да пропуснат такъв шанс – на нивото на детските очи винаги има сладости в ярки опаковки или играчки. Тогава малкият сам ще вземе интересуващия го продукт и ще настоява до дупка, за да го получи.

Много родители купуват само от притеснение заради виковете и сълзите на децата си.

Не се оставяйте на логиката на магазина

Тук всичко е просто – в търсене на млечни продукти се налага да преминете през целия магазин и непременно по пътя ще ви се прииска да вземете още нещичко. Най-необходимите продукти обикновено са разположени в дъното на магазина или са разхвърляни по цялата му площ. Така, за да купите мляко, хляб и яйца, ще трябва първо да преминете през всичко останало.

Гледате не там, където искате вие, а там, където искат те

В супермаркета винаги се движите срещу часовниковата стрелка – така е организирано движението. Така през цялото време се налага да се обръщате, ако искате да погледнете наляво, а очите ви инстинктивно се насочват към средните рафтове отдясно. Точно там се слагат така наречените златни рафтове, където стоят най-печелившите за магазина стоки.

По този начин често взимате не това, което сте искали, а това, което са ви накарали да купите.

Нужни ли са ви допълнителните вещи?

Често близо до основните продукти са поставени допълнителни. Например до хляба стоят соковете и газираните напитки, а до ризите – вратовръзки. И всичко е за това да купите повече.

Качество – да, визуални трикове – не

В повечето супермаркети плодовете и зеленчуците са измити и лъснати до блясък. Често ги пръскат с вода, за да изглеждат по-свежи – а всъщност така те се развалят по-бързо. В хладилника ви те бързо ще добият реалния си вид. Същото се отнася и за месата – продават ги на чисто бял фон и дори им слагат бои, за да изглеждат по-червени.

Гладният човек е лесна плячка

Видът и уханието на прясната храна често ви кара да правите „гладни” покупки. По-добре хапнете, преди да идете на пазар – така ще спестите много.

Изгодата понякога е измамна

Струва ни се, че промоционалните акции са безкрайни. Купи един шампоан и получаваш втори като подарък. Супер сделка! Само че преди да купите, помислете наистина ли ви трябва още едно от същото или просто сте били алчни? Ако купите два продукта, от които ви трябва само единият, печелите малко, а магазинът увеличава оборота си.

При това такива акции обикновено се правят със застаряващи стоки.

Музиката вдъхновява

Доказано е, че ритмичната музика кара хората да се движат по-бързо из залата, да пълнят кошниците си с продукти и да правят спонтанни покупки. Бавните мелодии пък ни карат по-внимателно да разглеждаме асортимента. Резултатът е един и същ – купуваме повече.

Някои магазини дори имат специални плейлисти за различните часове на деня. Сутрин и през деня основните купувачи са пенсионери и домакини, а вечер влиза работещото население и студентите. Двете групи имат различни музикални предпочитания и те се взимат предвид.

Последната засада е на касата

Много магазини се държат на повърхността благодарение на вашите спонтанни покупки. Защо до касите стоят полици с шоколади, цигари, кърпички, дъвки и газирани напитки? Това е последният шанс на супермаркета да ви накара да похарчите пари. Ще разглеждате тези стоки при всяко положение – докато чакате на опашката. А на фона на големите покупки една дъвка не изглежда кой знае какво. Уморените от чакането деца също вероятно ще поискат нещо.

Картите за намаление са по-изгодни за магазина, отколкото за вас

Малката отстъпка създава илюзията, че най-изгодно е да пазарувате именно оттук. Постоянният клиент е златна жила. Вероятно отново ще се върнете и ще похарчите повече пари с облекчена от отстъпките съвест.

Да поговорим

Чувството на ревност кара хората да пазаруват

Още от Да поговорим

Бебе духа свещичка. Снимка: Shutterstock

Какво умее детето на 1 година

За децата спортът е изключителн полезен още от съвсем малки.

Снимка: Shutterstock

Какъв спорт да изберете за детето

Тялото дава сигнал, че човек не трябва да напряга ума си.

Снимка: Shutterstock

Мислите ни се отразяват на здравето ни

Новият епизод е фокусиран върху уменията и храненето на бебето в деветия му месец.

Снимка: Kaufland България

Бебето на 9 месеца развива първите си социални умения

Бебе наднича над креватчето. Снимка: Getty

 

Никой не предупреждава за лошите изненади на родителството

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Бебе духа свещичка. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Какво умее детето на 1 година

Всяко има свой собствен темп на развитие, но има и общи норми

Деца духат цъфнали глухарчета. Снимка: Getty

Здраве на семейството

Д-р Мариян Иванов: Започнете профилактика месец преди цъфтежа на растенията

40% от децата са чувствителни към полените на треви, дървета, храсти

Миранда Кер и Евън Шпигел. Снимка: Instagram

 

Заедно

Тайната за щастлив брак на Миранда Кер: Медитации сутрин, срещи – вечер

Бившият ангел на Victoria's Secret и Евън Шпигел са заедно от 10 години

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty

Новият епизод е фокусиран върху уменията и храненето на бебето в деветия му месец.

Снимка: Kaufland България

Здраве

Бебето на 9 месеца развива първите си социални умения

Новият епизод от съвместната видеопоредица на Kaufland и Българската педиатрична асоциация „Моето бебе расте“ дава ценни съвети за нововъденията в храненето и уменията на бебето

Бебе наднича над креватчето. Снимка: Getty

 

Да поговорим

Никой не предупреждава за лошите изненади на родителството

Майки от цял ​​свят споделят в социалните мрежи своя опит

Брук Шийлдс и Гриър. Снимка: Instagram

Заедно

Брук Шийлдс празнува пълнолетието на дъщеря си

Малката й дъщеря от брака й с Крис Хенчи Гриър навърши 18 години

Бебе, което плаче на пода. Снимка: Getty

Заедно

Без паника: какво да правите, ако изпуснете бебето

Основното правило: запазете спокойствие

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty
 

Наслаждавате се на времето, прекарано заедно.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

42 неща, които се променят в живота след раждането на дете (2 част)

Колкото и да сте подготвени за новите страни в ежедневието ви, пак ще останете изненадани от някои