Съвети за всяка възраст: преди да тръгне на училище (част 1)
Снимка: Guliver / Getty
Защо да разказваме на детето за данъците, които плащат мама и татко, на каква възраст да му даваме джобни пари и как да го научим да ги управлява ...
За всяка възраст има различен подход. Съвети дава детският психолог Антон Скобелев.
Разделихме материала на 3 части по възраст: със съвети за хлапета от предучилищна възраст, за учениците, а последната - трета част ще посветим на финансовата грамотност на по-големите.
До 5-годишна възраст ги запознаваме с парите чрез игра
До петгодишна възраст детето опознава света главно чрез игри - включително света на парите и финансовите отношения между хората.
Няма нужда да измисляте нещо специално - може да играете на „магазин“ или „платен паркинг“, когато влиза с „колата си“ в пластмасовата конструкция или да „купувате“ билети за домашното театрално представление.
Разкажете на детето си за различни професии, посочете за каква работа човек получава пари и след това може да ги похарчи за своите нужди.
Това може да направите, докато се разхождате, сочейки шофьори на автобуси или продавачи, както и у дома, като разглеждате книжки. Този игрив подход запознава детето с онези финансови концепции, на които ще разчитате в бъдеще.
Снимка: Guliver / Getty
Не използвайте истински пари в игрите с децата, това е нехигиенично - банкнотите са минали през хиляди ръце. По-добре измислете някакъв еквивалент на парите – принтирани банкноти, стикери, пластмасови жетони.
Добре е, ако те са с реална стойност, за да може като начало да обвържете понятието пари с материалното им изражение, а по-късно детето ще се запознае и с безкасовите плащания.
Можете накратко да му кажете за семейния бюджет: колко получавате, за какво основно харчите, кои са най-големите разходи.
Разбира се, малките деца не винаги разбират всичко, което им обяснявате и не винаги могат да контролират желанието си да получат нещо веднага. Дори и най-съзнателното хлапе, на което поне веднъж сте разказвали за парите, може гневно да избухне в магазина, когато иска нещо за себе си. Въпреки това, не се отказвайте.
Отново и отново обяснявайте, че не можете да купите всички колички (мечета, кукли, топки, бонбони) по света, че днес ще купите това, което сте планирали, а през уикенда заедно ще обсъдите и решите какво още може да направите, за да го зарадвате.
Когато говорите с малкото дете за пари,
обърнете внимание на емоциите
Нека в бъдеще темата за парите да не буди у него страх, раздразнение, гняв или тъга.
Отрицателните емоционални нагласи лесно се запечатват в съзнанието.
Например, детето настоява да получи нещо, а родителят му отговаря: „Какво си въобразяваш? Нямам толкова пари, за да купя всичко, което поискаш! "
Хлапето разбира, че е направило нещо нередно и има вероятност в бъдеще, когато става дума за пари, да се чувства виновно.
Снимка: Guliver / Getty
Когато родителят говори за пари с раздразнение и гняв, това обикновено оставя емоционална следа: парите са гняв и раздразнение.
На практика това не е така: в идеалния случай всеки печели пари, за да изпита и да си достави повече радост. По-разумно е да се съсредоточите върху тази идея.
Попитайте детето си: „За какво можем да похарчим пари, за да сме радостни и щастливи ? По какъв начин би искал ти да печелиш пари, каква дейност, според теб, ще ти достави повече радост? Какво би искал да правиш – да се грижиш за коне, да строиш пътища, да управляваш самолет или да залесяваш гори? "
Оставете хлапето да мисли, да мечтае, да планира
Добре е, ако на този етап то свързва парите с нещо приятно, с нови възможности, с това, което обича и, за което мечтае.
Мона Василева
Колкото по-голяма е ежедневната заетост на хората, толкова по-високи са резултатите им на тестове.
Снимка: Shutterstock
Бебетата нямат почти никакви проблеми във водата, защото тя напомня на доскорошната им естествена среда.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари