Комплект от тайни оръжия за поощрение

Как да насърчим детето във всяка възраст (част I)

14 януари 2020 г.

Илюстрация: Guliver / iStock

Поощрението е най-популярният възпитателен модел, но дали ще „работи“ в голяма степен зависи от това какви методи прилагаме и умеем ли да ги „включим“ в точния момент.

За всяка възраст има „комплект“ от най-подходящи методи за насърчаване.
В първата част на материала ще изброим някои основни правила за най-малките, а след това, в продължението утре с втората част ще преминем към „трудната“ възраст - тийнейджърите.

До 3 години. Добре е да стимулирате детето за всеки успех:

- за правилно произнесена дума,

- за подредения пъзел,

- за проявена самостоятелност,

- дори за добрия му апетит.

Как. За малкото дете е важна не толкова устната похвала, колкото усещането при допир – прегръдката, целувката, ласка, нежното погалване. Това са най-въздействащите начини за поощрение.
Същият ефект, според специалисти, имат играчките и играта. 

До училищна възраст. В този период е добре да насърчаваме творческата дейност на детето – желанието и умението му да прави и създава нещо с ръцете си и за интелектуални достижения – научено наизуст стихотворение, букви, цифри, за умението му да се самообслужва, за добро поведение и за помощ, оказана на близки.

Снимка: Guliver / iStock 

Как. Методът за насърчаване в тази възраст:

- словесната похвала,

- ласка или лакомство,

- съвместна игра с родителя,

- подарък,

- разходка,

- пътешествие.
Всяко дете е щастливо, когато родителите му успяват да отделят повече време да игра и общуване с него. Затова подарък за него е съвместната разходка и игра. А мотивиращото изречение, което следва да произнесете,  е: „Ние ще поиграем/ще се разхождаме ...  само след като прибереш играчките, довършиш картината, научиш стихчето за празника.“

На 7 години и нагоре. В ранната училищна възраст стимулите за постигнат успех в училище, добро поведение, проявена доброто и отзивчивост, отново са похвали, подарък, пътешествие, игри с родителя или приятели, които да поканим вкъщи по определен повод.
В тази възраст вече се усеща финансовата заинтересованост на детето: „Ако ми купиш тази нова игра, аз ще подреждам и ще чистя всеки ден стаята си!“ 
Лесно е да го мотивирате, ако получи желания подарък. След това обече няма да спре да повтарят каква „мамина отмяна е“.
Подобен метод за стимулиране все по-активно влиза в съвременното ежедневие. Но внимание! Използвайте го предпазливо, защото има реален риск детето да иска подарък и материално поощрение при всяка своя „добра“ постъпка.

Следва продължение – част 2.
Какви са поощренията за по-големите и кои правила не бива на нарушавам, когато искаме стимулите наистина да имат ефект.

Татяна Богачева, адаптация мона  Василева

 

 

 

Коментари
Последни видеа