В образователен център „Лекси“
Илюстрация: организаторите
До 30 ноември 2018 г. в логопедичния кабинет на Образователен център „Лекси“ на ул.”Тулча” №20 може да заведете детето на безплатна консултация с логопед.
Ако имате притеснения за начина, по който детето изговоря думите или чете, потърсете специалист.
Кога е необходима консултация с логопед?
В кърмаческа и ранна детска възраст (0-3г.) се забелязват следните прояви:
- Ако новороденото не може да засуче – до 3-тия месец от живота на бебето сукането е рефлекс и чак след това се превръща в съзнателен акт на хранене. Ако обаче бебето не засуква, това е сигнал, че е нужно да се проведе хранителна терапия от специалист-логопед;
- Детето е вече на 2-3 години и не говори.
- Ако до 18-месечна възраст детето не образува никакви думи и не имитира звуково родителите си;
- Ако детето не може да дъвче – в зависимост от това кога е захранено (след 6-ия, 7-ия месец), ако детето не иска да дъвче, този проблем би рефлектирал на една по-късна възраст. При дъвчене езикът се върти кръгообразно в устата. А това е много важно, за да може детето на 4 години да каже правилно звука „р“.
- Ако до 1,5 години не иска да пие от чаша - това е показател, че дишането е през устата и е затруднено през носа. А за сонорните звукове – „л“, „м“, „н“, „р“, дишането през носа е от значение.
- Ако след втората годинка липсват “к” и “г” в говора на детето – този проблем се решава сравнително бързо, но само ако се работи на време. Като цяло е важно да се знае от родителите, че липсата на един звук води до нарушаване на артикулацията на други!!
- Ако около 3-годишна възраст детето бута езика между зъбите си, когато говори;
В предучилищна възраст:
- не се ориентира в посоките ляво-дясно, горе-долу;
- не познава цветовете;
- не може да брои в прав и обратен ред до 10;
- не може самостоятелно да се облича, движенията му не са координирани;
- не може да произнася правилно, пропуска или заменя звуковете: к-г, т-д, ф-в, с-з-ц, ш-ж-ч, р-л;
- детето говори като бебе, често заменя, пропуска звукове и срички, не довършва думите, неправилно ги подрежда в изречението;
- гласът на детето звучи носово, без затова да има ясно установена причина (хрема, алергия, трета сливица);
- детето заеква, говори твърде бързо или твърде бавно и е трудно да се общува с него.
В начална училищна възраст има проблеми с:
- писането – заменя сходни букви (о-а, ъ-ч, в-д и др.); заменя сходни звукове (п-б, з-ж, ц-ч, с-з);
- пропуска, добавя или размества букви и срички, пише разделно части на една дума, слива съседни думи, не спазва редовете.
- четенето – чете бавно (3-10 пъти по-бавно от скоростта на нормалния читател), чете по буквено, заменя сходни звукове (с-ш, т-д, ц-ч), заменя сходни букви (п-н-и, з-в), пропуска и добавя звукове и срички, често губи мястото на четене, нарушено е разбирането.
- смятането – (математиката) – трудно чете числата и разбира математическите знаци и термини
- среща трудности при решаване на устни и текстови задачи.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари