Неизвестно за известните: Как беше създаден един легендарен музикален бранд

Андрю Луг Олдъм – мениджър и продуцент на „Роулинг Стоунс“ от 1963 до 1967 г., има какво да разкаже за брандинга

01 Май 2023 г.
Неизвестно за известните: Как беше създаден един легендарен музикален бранд

Снимка: Getty images

И до днес той се смята за създател на марката на една от най-великите рок банди на всички времена - „Ролинг Стоунс“.

Преди да се ангажира с „Роулинг Стоунс“, Олдъм е работил като пиар през 60-те години на 20 век и за Боб Дилън и „Бийтълс“. Разликата при „Стоунс“ била, че ги поел „като бяло платно“. От самото начало на бранда. След това ги превърнал в легенди.

Започнал да се занимава с имидж в модната индустрия на Америка. След това използвал опита си, за да създаде уникалния рок бранд, като първоначално заложил на промяна в облеклото на музикантите. Постарал се те вече да не се обличат като „Бийтълс“, а по-скоро различно от тях. „Бийтълс“ изглеждаха навремето все едно са в шоу бизнеса и това беше важно“, разказва той. „А водещото нещо за „Роулинг Стоунс“ пък според мен беше да изглеждат, все едно не са в него“, допълва той.

Влиянието на Олдъм върху „Роулинг Стоунс“ е повсеместно. Той задълбочено и ефективно е менажирал почти всеки аспект от бранд имиджа на групата, който бил преднамерено изработен така, че тя да изглежда просто като петима младежи, които не са си дали много труд за нищо. Сякаш просто са си такива, а всъщност съвсем не били. Всеки детайл от тази привидна небрежност и естественост бил премислен. Типично в духа на модната индустрия с умишленото й неглижиране на дрехите й изкуствено придаване на материите на износен вид.

„Казах им кои са и те станаха такива“, разказва Олдъм за „Стоунс“. Той казва дори, че първоначално били шестима, но му се сторили твърде много, за да ги научи публиката и да бъде завладяна от тях. Затова понижил кийбордиста Иън Стюарт до студиен работник. Избрал него, защото не бил толкова слаб, колкото останалите музиканти и не се вписвал в картинката, която Олдъм рисувал. По същество, той „дирижирал“ бенда художествено.

Измислил имиджа на лоши момчета. Когато британски журналист го попитал „Бихте ли разрешили на дъщеря си да се омъжи за някой от „Роулинг Стоунс“?“, Олдъм, напълно професионално, решил да раздуха въпроса надлъж и нашир. „След седмица се превърна слоган“, разказва.

Той бил човекът, който добавил в скоби „(I Can't Get No)“ към заглавието на песента „Satisfaction“. Целта била експлицитно да изрази мрачна тема, каквато отивала на представата за музикантите.

Сетил се да добави произволно запетаята в заглавието на вечния хит „Paint It, Black“. И това бил акт на привличане на публичност. „Мисля, че това бе проява на адмирации към Сол Бас. Сложих там запетая, защото знаех, че ще получа обаждания от звукозаписната компания с въпроса „Сигурни ли сте за това? Тук има запетая“. Знаех, че това ще ги накара да ни забележат. Ако пускаха на музикалния пазар 10 или 12 или 20 парчета седмично, щеше да ги накара да ни забележат“, разказва още Олдъм.

Той е помагал и в художественото оформление на кориците на албумите на групата, започвайки със съвсем първия запис с името на бенда. Нарочно името на групата не било изписано – пореден трик на Олдъм, с който планирал да изгради мистика около нея. „Минах без да им изписвам името върху обложката. И това си беше наистина доста голямо постижение. Казах на звукозаписната компания, че ако не издадат записа така няма да го получат“, казва още той.

Сред водещите му съвети по отношение на брандинга се отличава един: рискувайте и правете нещо различно. „Трябва да скочите в басейна преди да знаете дали в него има вода“, посочва маркетинг ветеранът. И добавя, че потребителските марки са като тези на рок бандите – страхотните артистите те представят, също както страхотните продукти.

Мениджър Нюз

Още от

Кутия за храна от мицел и опаковка за месни изделия от семена и биоразградим целофан, са идеите на отборите-победители по казус, поставен от ритейлъра.

Снимка: Kaufland България

Над 100 младежи изследват бъдещето на природата във финалния семестър на Panda Labs нa WWF и Kaufland

Гейбриъл Юниън

Снимка: Getty images

Гейбриъл Юниън с рокля, вдъхновена от малката си дъщеря

Били Лурд на церемонията, с която нейната майка Кари Фишър, посмъртно бе удостоена със звезда на Алеята на славата.

Симка: Getty images

Били Лурд с размисли за сина си и неговата баба – покойната Кари Фишър

Наоми Кембъл. Снимка: Instagram

Наоми Кембъл показа за първи път сина си

Тъжно момиче. Снимка: Getty

Тийнейджърите, недоволни от външния си вид, са с повишен риск от депресия

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Има особености, с които е добре да бъдете запознати преди раждането на бебето.

Снимка: Shutterstock

Баща и син си говорят. Снимка: Getty

 

 

Понякога водата може и да навреди.

Снимка: Shutterstock

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Има особености, с които е добре да бъдете запознати преди раждането на бебето.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

11 важни неща, които трябва да знаем за новородените

Ето с какво е добре да сте запознати още преди раждането

Баща и син си говорят. Снимка: Getty

 

 

Да поговорим

Защо пораствайки, децата започват да се държат зле с родителите

Разногласия, неразбиране и неоправдани очаквания отварят пропаст помежду им

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Мнение на специалиста

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Обикновено набеждават малчугана, че е мързелив и разсеян

Наоми Кембъл. Снимка: Instagram

Заедно

Наоми Кембъл показа за първи път сина си

Супермоделът сподели редки снимки на двете си деца

Дете, което пие лекарство. Снимка: Getty

Здраве

Мит или истина: Ако температурата не спадне на третия ден, дайте антибиотик

Защо подобен съвет родителите чуват и от педиатъра

Тъжно момиче. Снимка: Getty