И още 13 причини да не купувате излишно много
Дете, което е затрупано с играчки. Снимка: Shutterstock
„Няма да ти купя повече играчки! Цялата стая е пълна, а ти не си играеш с тях!"
Позната тема, нали?
Резултатът: детето не играе с повечето то тях, не им обръща дори внимание, защото има много повече от необходимото.
14 причини да не купувте непрекъснато играчки, изброява детският психолог Гулназ Сагитдинова=
Изобилието на играчки пречи на творческото развитие на детето. То не се налага да измисля, да изобретява, ако около него има има планина от играчки.
В Германия е направен следният експеримент в детските градини – премахнали всички играчки за период от 3 месеца. В началото децата много се отегчавали и не знаели какво да правят със себе си. След известно време обаче те започнали да общуват повече помежду си, а след това и да изобретяват играчки, използвайки подръчни материали и околните предмети.
За да се поддържа вниманието, в зрителното поле на детето не трябва да има повече от 5 обекта. Заобикаляйки се с голям брой ярки, разнообразни играчки, вниманието се разпръсква и освен това детето не се научава да се концентрира, което е много важно за бъдещия му живот.
Когато има много играчки, то спира да ги цени. И като проиграе с нея ден-два губи интерес и започва да иска нова, за да изпита отново радостта да притежава ново нещо. Производителите на играчки подхранват това желание у децата, като ги превръщат в потребители. Само родителите могат да повлияят и да спрат този процес.
Децата с по-малко играчки общуват повече с други деца и възрастни. На първо място, защото се учат на истински взаимоотношения. Проучванията показват, че малките деца, които са способни да създават приятелства, стават много по-успешни в живота си по-късно.

Дете си играе с количка. Снимка: Getty
Дете, което има голям брой играчки, престава да ги цени. Сигурно е, че ако някоя се счупи, на нейно място ще се появи нова. Това има и възпитателен ефект, който формира отношението им към света.
Има случаи, когато в семейството няма много играчки, нито телевизор. И там децата започват по-рано да четат, карат се по-малко и търсят интересни занимания за себе си. Много често те се насочват към книги и творчество. Децата, които обичат книгите, растат ерудирани и с богато въображение.
Ако няма под ръка много играчки, детето търси начин да „моделира“ наличните. Така развива своята изобретателност и креативност. Механичните играчки не допринасят за развитието на творческото мислене. Възможността да се развие потенциалът на изследовател у детето е изцяло в ръцете на родителя като не му дава готови решения.
Това може да изглежда нелогично. Всъщност за много родители е очевидно, че колкото повече играчки имат децата, толкова по-малко те ще се карат с братята и сестрите си. Това обаче често не е така. Всяка нова играчка изолира детето от братята и сестрите му, защото то опитва да си създаде собствена "територия" и игра. Повече играчки предизвикват повече спорове, докато по-малко ги насърчават да преговарят, да споделят и да играят заедно.
Когато детето има под ръка голям брой играчки, то се отказва много по-бързо да играе с някоя, която му създава затруднения. То я зарязва и тръси някоя по-проста или търси помощ от родителя си, вместо само да вземе решение.
Когато има малко играчки, детето ще се опита да се справи с играчката само, като по този начин ще се научи на постоянство, търпение и умения да доведе нещата до края.
Децата, които получават всичко, вярват, че могат да получат каквото поискат. Такова мислене е нездравословно.

Дете си играе с два динозавъра. Снимка: Getty
Изобилието на вещи често води до некронтролируема консумация на храна, Ако родителите са по-сдържани при купуването на играчки, това възпитава сдържаност и в други области от живота на детето.
Тези, които нямат стая, пълна с играчки, често предпочитат да играят на открито и по-често са сред природата.
Ако те са убедени, че всички желания и удоволствия могат да бъдат купени с пари, ще се превърнат във възрастни, които трудно ще намерят удовлетворение в живота.
Родителите знаят, че играчките никога не живеят само в стаята на детето, те изпълват целия апартамент. Логично е да се предположи, че с по-малко играчки къщата ще бъде подредена и чиста.
Колко играчки трябва да има?
Няма еднозначен отговор на този въпрос - все пак децата са много различни, но психолозите твърдят, че под тригодишна възраст то може да има 1-2 играчки от всеки тип (две кукли, не повече от две дрънкалки, две коли и т. .). В същото време в зрителното поле на бебето не трябва да има повече от 5-10 различни играчки.
Играчките не са само за игра. Те имат специална роля във формирането на личността на детето. Помагат му да разбере света, в който живее, да си изгради мнение за себе си и хората около себе си.
Затова мъдрите родители обръщат внимание на това с какви играчки играят децата им, като внимателно ги избират. Обръщат внимание за каква възраст са предназначени, на материалите от които са изработени, на интелектуалната им „стойност“ .
Какво да дадем на дете, което има всичко? Това е един от най-честите въпроси във форумите за родители. Всъщност повечето няма с какво да ги изненадат. Те често имат повече от асортимента в магазина. Купувайки по-малко играчки, вие ще върнете възможността на детето си да се радва истински на подаръци.
Съвет:
Ако детето ви има много играчки, използвайте този прост съвет от психолози: обърнете внимание на играчките, с които то си играе в момента. Оставете ги, а останалите скрийте. Когато то изгуби интерес, извадете няколко други от „скривалището“. Така периодично ги разменяйте и "обновявайте".
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари