С посланието „Грамотността е суперсила“ двете организации отправят призив към децата да четат, за да се ограмотяват и да успяват
Вeче 12 години верига книжарници Orange подкрепя каузите на УНИЦЕФ.
Снимка: книжарници Orange
Верига книжарници Orange и УНИЦЕФ подновяват партньорството си за подобряване на живота на децата в България. Образованието продължава да бъде ключова област, в която двете организации ще работят заедно, за да повишат грамотността на децата. Мотото на сътрудничеството е „Грамотността е суперсила“.
Образователната инициатива цели да насърчи четенето още от най-ранна детска възраст, да осигури по-добър достъп до качествена детска литература, да повиши мотивацията за четене сред децата, както и да развие техните умения за критично мислене, анализ и обработка на информация. Програмата предвижда въвличане и на възрастните – учители, родители и други ключови фигури – да подкрепят процеса на четене и повишаване на грамотността. Целта на партньорството е да подкрепи усилията на УНИЦЕФ и МОН за качествено приобщаващо предучилищно и училищно образование, като се фокусира както върху достъпа до образование, така и върху подобряване на резултатите от обучението, особено за най-маргинализираните деца.
Със средствата, събрани от кампанията на Orange за УНИЦЕФ, ще се изградят читателски кътове, библиотеки и клубове, както и общности за професионална подкрепа по темата за грамотността. Хиляди деца ще участват пряко в дейности за подобряване на четенето и функционалната грамотност и ще бъдат включени в обществени инициативи. Крайната цел на партньорството е не само да подобри педагогическите практики, но и да информира бъдещи законодателни промени, които да гарантират устойчивост на тези практики.
Национални и международни изследвания в областта на образованието, както и националното стандартизирано оценяване на образователните постижения на децата и младежите, ясно показват, че на много от тях им е трудно да четат и по-специално да осмислят прочетеното и да го пренасят като знания в реалния живот. По данни от PISA (Програмата за международно оценяване на учениците за 2022 г.) 53% от деветокласниците в България нямат базови четивни умения. През 2024 г. около 8,5% от четвъртокласниците са имали слаб резултат в националното външно оценяване по български език. Това представлява така наречената „образователна бедност“, която се измерва с дела на 10-годишните, които не могат да четат и разбират проста писмена история.
Според последния Доклад 19 на УНИЦЕФ по показателя за нивото на академичните умения на децата, България е на едно от последните места сред 43 държави–членки на ЕС и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Изследването показва, че само 3 други страни имат по-нисък резултат – Колумбия, Коста Рика и Мексико.
Вeче 12 години верига книжарници Orange подкрепя каузите на УНИЦЕФ за децата и благодарение на ангажираността на компанията, както и да щедростта на клиентите им, до момента са събрани близо един милион лева.
Клиентите на веригата книжарници Orange също ще могат да подкрепят каузата за качествено образование за всяко дете с дарения на касите в периода от 5 до 15 юни.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари