Сертификатът „Компания – приятел на детето“: инвестиция в социална стойност с ESG възвръщаемост

Той отличава компании, които целенасочено създават подкрепяща среда, формулират ясни политики в полза на децата и инвестират в тяхното бъдеще

02 Септември 2025 г.
Сертификатът „Компания – приятел на детето“: инвестиция в социална стойност с ESG възвръщаемост

Снимка: Shutterstock

В съвременния свят устойчивото развитие, социалната отговорност и грижата за хората вече не са просто добри практики – те са задължителни елементи от бизнес стратегиите на водещите компании. Все по-често инвеститори, регулатори и общественост очакват от бизнеса не само печалба, но и реален принос към обществото. Ангажираността към децата и семействата заема важно място в тази картина – като знак за дългосрочно мислене и съзнателно лидерство. Именно тук се вписва и надгражда стойността на сертификата „Компания – приятел на детето“, разработен от Национална мрежа за децата.

Сертификатът предлага интегрирана оценка на социалната отговорност на бизнеса спрямо децата – като част от семействата на служители, като потребители и като членове на обществото. Той отличава компании, които целенасочено създават подкрепяща среда, формулират ясни политики в полза на децата и инвестират в тяхното бъдеще.

Сертифицирането се основава на принципите на Конвенцията на ООН за правата на детето и добрите бизнес практики, които признават ролята на частния сектор за благосъстоянието на децата. Оценяват се реални политики и действия в области като:

подкрепа за работещите родители (гъвкави условия, родителски политики);

безопасност и отговорност при предлаганите продукти и услуги;

етичен маркетинг и комуникация;

принос към местни общности чрез образователни, социални и здравни

инициативи.

Притежаването на този сертификат не просто демонстрира социална ангажираност - то превръща социалната отговорност в стратегически актив, който повишава репутацията, улеснява достъпа до ESG финансирания, подобрява устойчивите индикатори в нефинансовите отчети и създава трайно доверие сред служители, клиенти и институции.

Бизнесът днес е оценяван по нови правила. ESG стратегиите (Environmental, Social, Governance) вече са стандарт за добро корпоративно управление, а не добавка към „корпоративната социална отговорност“ от миналото. Сегментът „S – Social“ е особено критичен: той включва не само вътрешните трудови условия, но и въздействието върху уязвими групи, човешките права и съпричастността към социални предизвикателства.

Ангажираността към децата и семействата попада именно тук – като маркер за дългосрочно мислене и съзнателно лидерство. Същевременно, от 2024 г. в Европейския съюз влезе в сила Директивата за корпоративно устойчиво отчитане (CSRD), която задължава големите компании да публикуват подробни нефинансови отчети, базирани на европейските стандарти за устойчиво докладване (ESRS). Тези отчети включват ясни индикатори и политики, свързани с:

социални въздействия върху служители, общности, потребители;

подход към равенството, приобщаването, правата на човека;

въздействие върху уязвими групи – включително деца.

Сертификатът „Компания – приятел на детето“ предлага готова рамка и доказателствена база, която може да бъде директно интегрирана в отчетите по ESRS S1 (работна сила), S3 (общности) и S4 (потребители). Това не само облекчава процеса по съответствие с регулациите, но и предоставя реални социални резултати, които инвеститорите, регулаторите и партньорите все по-често изискват.

В същността си този сертификат е и инструмент за организационно развитие. Процесът на сертификация често провокира компаниите да преосмислят свои вътрешни практики, да подобрят условията за работещите родители, да изградят по-смислени партньорства с местни общности, да предложат по-етични и безопасни продукти и услуги за младите си потребители. Всичко това създава култура на грижа, която се усеща както отвътре – от екипите, така и отвън – от обществото.

Компаниите, които притежават сертификата „Компания – приятел на детето“, не само изпълняват изискванията на съвременното устойчиво корпоративно поведение – те изграждат репутация на доверие, грижа и дългосрочна визия. Това е позициониране, което не подлежи на фалшифициране и не се купува с еднократна кампания. То се изгражда с последователни действия и с реално социално присъствие.

Времето, в което бизнесът можеше да стои настрана от социалните теми, отмина. Днес ангажиментът към децата не е само етичен избор – той е стратегически капитал. А сертификатът „Компания – приятел на детето“ е ясен начин това да бъде показано, признато и използвано за устойчив растеж – не само в отчетите, но и в сърцето на бизнес модела.

Кандидатствайте за сертификата

Позиционирайте вашата компания като лидер в социалната отговорност и дайте видимост на ангажимента си към бъдещето.

Научете повече на: https://child.bg/

Още от Новини

Снимка: издателство „Хермес“​

„Дневникът на един коледен елф“ ще стопли сърцата ви

Снимка: Kaufland​

Kaufland изпълнява всички детски желания от списъка към Дядо Коледа

Ева Лонгория

Снимка: Getty

Ева Лонгория разкри защо е чакала до 43-годишна възраст, за да стане майка

Снимка: Сердика Център 

България се включи в Международната седмица на супата Фо

Джъстин Теру и Никол Блум. Снимка: Getty

 

Джъстин Теру ще става татко за първи път

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Дете, което има талант. Снимка: Shutterstock

Образование

7 знака, че отглеждате надарено дете

Някои хлапета имат качества, които трудно се измерват с IQ тестове

Момче, което е доволно от себе си. Снимка: Shutterstock 

Мнение на специалиста

Как да научим детето да цени своите качества

Ниското самочувствие на родителите е заразно, предава се

Джъстин Теру и Никол Блум. Снимка: Getty

 

Заедно

Джъстин Теру ще става татко за първи път

Съпругата му Никол Блум е бременна

Щанд № 417 от Панаир на книгата в НДК. 

Образование

Заешкото царство се разраства

Излезе втори том на историите на Биатрикс Потър за Зайчето Питър и неговите приятели

Жена чете книга с чаша кафе в ръка. Снимка: Shutterstock

Бебе плува в басейн

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Бебешко плуване - полезно е!

Новороденото се чувства много добре във водата, но е важно да подберете правилно басейна и да спазвате всички инструкции

Дете пише писмо на Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock

 

Мнение на специалиста

Да разкриваме ли истината за Дядо Коледа

Историята помага на децата да се справят с болката, родителското отсъствие. Развива въображението и творческото им мислене