Поощрение с жетони

Какво представлява тази система и как работи, обяснява детският психолог Теодора Пампулова

Снимка: Guliver / iStock

Жетонната система се използва все по-често като метод за стимулиране и мотивиране и за най-малките деца, и за по-големи ученици.

Какво представлява?

Жетоните могат да бъдат обикновенни монети, емотикони, значки, лепенки или друг вид символи. Основният принцип на системата е, че детето получава жетон всеки път, когато изпълнят поставена му задача. То може да използва събраните жетони както си прецени, като избере от предоставен от родителя/учителя списък с привлекателни неща, например:

5 жетона – 1 час престой на компютъра,

10 жетона – посещение на любим филм на кино,

15 жетона – играчка и т.н.

Този списък възрастният може да състави заедно със самото дете или с целия клас. У дома родителите могат да използват този метод, за да насърчат детето да изпълнява задълженията си и да подобри маниерите си.

Системата е напълно приложима в домашни условия, а и като начин за поощрение в класа. При работата с повече деца системата може да придобие и състезателен характер.

Те се стремят да изпълняват поставените им задачи, за да спечелят повече жетони и да са първи в групата или класа. Така всеки месец ученикът, събрал най-много символи, може да получи някаква малка награда. 

Жетонната система е подходяща в почти всички училищни ситуации и може да се използва като позитивно поощрение, например за това, че детето е поздравило, решило е задача, почистило чина след себе си и др.

Често системата се използва от училищните психолози и педагогическите съветници при работа с деца, които нарушават дисциплината в час или са по-агресивни. В този случай детето получава жетон или символ всеки ден, в който се е държало добре.

Да използваме ли пари в жетонната система у дома?

Това ще си реши родителят, но по принцип истинските пари са подходящи за по-големи деца. Чрез боравенето с тях те се учат да вземат решения, свързани с това колко от спестените пари да похарчат и за какво.

Снимка: Guliver / iStock

Изборът е изцяло в техните ръце – дали ще предпочетат да похарчат спечеленото за някаква малка придобивка или ще се научат да ги спестяват, при всички случаи те се научават да манипулират с тях. При използването на истински пари детето се научава, че в живота материалните неща са резултат от полагането на усилия, както в реалния живот, където хората работят, за да печелят.

Кои са предимствата на жетонната система?

  • Жетоните са преносими и са собственост на детето. То трябва да ги пази, докато му потрябват.
  • Издръжливи са и могат да бъдат съхранявани дълго време, докато детето реши как да ги използва.
  • Няма ограничение в броя на жетоните, които детето може да спечели.
  • Те могат да бъдат уникални и изображенията на тях да не се дублират, например за изпълнени домашни задължения – кръгче с нарисувана дреха/прахосмукачка, за участие в час – жетон с изображение на детска ръчичка и т.н. Така възрастният ще знае как е придобит жетона.
  • Тази система съдържа историята на подобряването на поведението на детето и дейностите, с които то се справя, за което говори вида и изображението на жетона.
  • Системата е напълно разбираема за децата в норма, както и за децата с нарушения от аутистичния спектър, хиперактивност с дефицит на вниманието, както и за деца с проблемно поведение.
  • Тя е напълно разбираема дори от 2-3-годишни дечица.
  • Създава и развива редица умения и качества у малките и у подрастващите – планиране и преследване на цели, вземане на решения, спестовност, дисциплина и т.н.
  • Децата могат да обменят жетони помежду си. Така те се научават да вземат решения и да „работят“ заедно с другите деца, така че всеки да получи това, което желае.

Жетонната система позволява корекция на неприемливото детско поведение, не само чрез поощрение. Тя позволява детето да бъде санкционирано с отнемане на жетони, когато наруши правилата или не се справи с поставената му задача. 

Важно е обаче децата да знаят предварително какви са правилата и какви са санкциите в системата. В случай, че нарушилото правилата дете няма жетони, то може да помоли свой приятел за заем. Така то ще се научи, че трябва да възстанови нарушената справедливост и да спечели жетон, за да го върне.

Необходими материали за прилагане на Жетонната система у дома:

  • Жетони, значки, ламинирани звездички или кръгчета;
  • Дъска, на която да се посочва броя на притежаваните от всяко дете жетони
  • Касичка, кутийка, портфейл, където детето може да съхранява спечелените жетони.  

Теодора Пампулова е детски психолог и психотерапевт с частна практика, училищен психолгог, сертифициран медиатор от Министерство на правосъдието и координатор на Дружеството на психолозите в Пловдив и региона. Пише статии в областта на детската психология и детското развитие, работи с деца от 2 до 18-годишна възраст и с техните семейства. 

Коментари
Последни видеа

Закони

22 януари 2020 г.