Сингапур започва нова образователна реформа

Срещу смазващия стрес в училище

04 юли 2019 г.

Снимка: Guliver / Getty

Сингапур, лидер в световните класации за образование, предприе реформа в опит да намали стреса в училищата си, тъй като той струва скъпо на децата, които изпитват безпокойство понякога още в началното училище.
"Трябва да постигнем равновесия между радостта от усвояването на знания и взискателността в образованието", заяви министърът на образованието Он Е Кун, обявявайки наскоро в парламента планираните промени.
Целта е да се премахнат някои изпити и да се промени учебният курс, смятан за твърде тежък.
Сингапур постави образованието в центъра на развитието си, откакто стана независим през 1965 г. Градът държава е водеща сила в Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Това оценяване на образователната система в десетки страни се извършва на всеки три години и е смятано за нещо като "Мондиал в образованието".
ОИСР обаче е установила също равнище на тревожност над средното при учениците в Сингапур в училищната им работа в сравнение с други страни. Официален доклад, подготвен в самия Сингапур, дава сходни данни.
Ученици прекарват часове наред на чина в клас, после над домашните вкъщи, ходят и на допълнителни уроци - стремежът към отлични резултати се отразява негативно на психическото здраве на учениците и в някои случаи води до самоубийство.
Твърде, твърде рано
Уенди, която иска да бъде назована само с малкото си име, е убедена, че само допълнителните курсове могат да осигурят успех на детето й.
Два пъти седмично 12-годишната й дъщеря взема частни уроци - по един час математика и природи науки - у дома. Тя посещава също курсове по английски и китайски език три пъти седмично в частен образователен център.
"Трябва да я държа под око, да проверявам дали преговаря достатъчно материала от курсовете", казва Уенди.
Още от началното училище сингапурските ученици са подлагани на изпит за края на годината, тъй като достъпът до престижни училища често зависи от това.
Натискът е толкова силен, че допълнителните частни уроци са се превърнали в норма.
Учениците в Сингапур се нареждат на трето място в света по време, посветено на учене в къщи, според ОИСР - средно 9,4 часа седмично. 
"Обществото не желае да си позволи лукса да приема нещата спокойно", казва психологът от центъра "Инсайтс майнд" Даниел Кох. Най-малкият му пациент, лекуван от училищен стрес, било дете, току-що приключило последната си година в детската градина.
Стрес от изпити
Безпокойството е осезаемо през цялата година, но с наближаването на изпитите страдащите от тревожност ученици, които се обръщат за помощ към "Самаряните от Сингапур" (Samaritans of Singapore, SOS), се увеличават, подчертава заместник-директорът на тази организация за предотвратяване на самоубийства, Вон Лай Чун.
През 2016 г. 11-годишно момче се хвърлило през прозореца в деня, когато трябвало да съобщи на родителите си резултатите от изпита си за средата на година. Било се провалило по два предмета.
"През последните години виждам все повече тийнейджъри от реномирани училища, страдащи от училищен стрес", казва Лим Чун Гуан от сингапурския Институт за психическо здраве.
В същото време той отбелязва, че това явление може да е свързано с нараснало желание да бъдат споделяни тези трудности: училищните ръководства са по-наясно с тяхното съществуване и им обръщат внимание.
За да се намали напрежението в училище, сингапурските власти смятат да премахнат някои изпити в началното и средното училище.
Реформата предвижда също подборът на учениците в зависимост от резултатите им, за да се сформират групи по нива (т. нар. "канализиране"), да се ограничи само до някои предмети като математическите или природните науки.
За сметка на това всички ще бъдат заедно в часовете по изкуства или физическо образование.
"Реформата признава някои вредни последици, които може да има "канализирането" за учениците", казва Джейсън Тан, експерт от сингапурския Национален образователен институт.
Взискателни родители
Едно препятствие пред тази реформа може да се окаже отношението на родителите. В училищата беше организирана кампания, за да им се разясни "активно колко полезни за техните деца ще са промените в дългосрочен план", казва Синди Кху, директор за планирането в министерството на образованието.
Тя обаче се съгласява, че в Сингапур обичаят да се карат децата да учат е "дълбоко вкоренен".

Продължението четете в Мениджър.нюз

 

Коментари
Последни видеа