В час по мислене: Педагог измисли метод за обучение в самоувереност

Камелия Методиева ще го прилага пробно в Музикалното училище

24 февруари 2018 г.

Снимка: Guliver / iStock

Нашата читателка Камелия Методиева - дългогодишен преподавател (завършила е "Преучилищна педагогика и психология на ранното детство"), сертифициран трейнър в курсове за меки умения по методиката на „Дейл Карнеги“ и майка на дъщеря в XII клас изработи методика, събрала богатия ѝ опит, която да бъде в помощ на децата с таланти да развият независимост, самоувереност и да ги подготви за по-щастлив живот.

Методиева обясни, че от 1 март ще води пробно обучение в НМУ, като началото му е посветено на силата на словото, начините, по които споделяме и колко е важно първото впечатление.

Как се стигна до този интересен експеримент? Педагогът разказва:

Снимка: личен архив

„Моята дъщеря Лиа, която е с много таланти и умения, учи в Националното музикално училище „Любомир Пипков“. Започнах да се интересувам от материала и начина, по който той се преподава и наблюдавайки репетициите и продукциите, стигнах до извода, че това, което липсва най-вече на нашите деца, е увереност.
А най-много се страхуват да се сблъскат с "реалния живот" на свободните професии.
Увереност се придобива само, ако участваш активно в обученията, чрез колективни и креативни игри, а не с назидания.
Попитах младеж, вече авършил НМУ: "С какво ти беше полезно образованието и обучението?“, а той ми отговори: "Научих български език и хармония."
"А как остана психически здрав?" Отговорът му бе: "Като НЕ ходех на училище."
Това ме мотивира да съставя интерактивно обучение за това училище. Всеки от нас носи в себе си уникалност и е въпрос на отношение и желание от страна на родители и преподаватели да го открият и стимулират.

Като влючим книгите, които прочетох и практиките, които веднага приложих, спектаклите, семинарите и видеата, които изгледах, както и опитът ми да излизам извън "зоната ми на комфорт“, стигнах до няколко основни житейски извода:

- Всичко се определя от изборите, които правим,

- Нищо не е случайно,

- Смисълът на живота е да отгледаме щастливи деца, да се забавляваме, да пътуваме, да се грижим за животни, да разменим по сладка дума с възрасните родители и да напишем книга – това, последното, е за тези, които имат какво да споделят.

Аз самата вярвам в добрия избор на човечеството. Вярвам, че информационните технологии са в наша полза, когато знаем да си служим с тях. Знам и видях на живо, че роботите могат да ни освободят в бъдеще от всякаква досадна, рутинна дейност, която ни пречи да прекарваме и посвещаваме времето на децата си.

Професиите, които ще се ценят в бъдеще, (а то зависи от нас), са свързани с творчеството:


музика, сценични изкуства, спорт, психология и педагогика от нов тип и, разбира се, специалностите от областта на информационните технологии.

Написах методика за Музикалното училище, защото голяма част от децата не са подготвени за живота. И това е съвсем логично. Съществуването на два паралелни свята – този на музиката и реалността, представлява обективен стрес за нашите деца.

Методологията, която предлагам, е за по-лесна адаптация и пълноценен, щастлив живот, а не изпълнен със страдания и разочарования. Ето някои акценти от нея:

- Умения да насочваме мисълта си всеки един момент към доброто и съзидателното,

- Защо от умението да живеем щастливо днес и сега зависи нашето бъдеще? (Психология на изживяването)

- Силата на словото и защо мисленето в картини ни помага за правилното изразяване,

- Седемте чудеса на света: да докосваш, да вкусваш, да виждаш, да чуваш, да чувстваш, да се смееш, да обичаш. Как и кои емоции да споделяме и защо е важно да се научим да задаваме въпроса: как се чувстваш?

- Защо занапред ще бъде много важно да учим всеки ден и какво?

- Умение да устояваме мнение, уважавайки чуждото.

- Как да изказваме благодарност и защо това е важно?

- Защо не трябва да изпитваме страх.

- Защо работата от 9.00 до 17.00 часа убива сетивата и мечтите ни?

- Защо не трябва да сме зависими от нищо? Видове зависимости.

- Защо и как да бъдем приспособими?

- Здравословно хранене и движение в природата.

- На какво ни учат животните?

- Защо щастието е в пътя, а не в целта?

- Как да създаваме семейства и да отглеждаме щастливи деца,

- Кои са основните християнски ценности,

- Какви са основните документи, които ни трябват в живота и как да ги подготвим,

Основната идея е да придобият самоувереност, самостоятелност и правилна себеоценка и оценка на другите, както и придобиване на умения за работа в екип."

Ако и вие имате идеи това как децата ни да растат по-самоуверени и по-щастливи, можете да ги споделите с Новите родители! 

Коментари
Последни видеа