От какво се нуждаят най-малките: разбиране, сигурност, ред...

Откъс от „60 занимания с моето бебе по системата Монтесори“

Снимка: Guliver / iStock

"Спокойните и дружелюбни човешки гласове без съмнение представляват най-приятната музика за ухото на детето. Това е най-естественият път към проговарянето."

Мария Монтесори из „Детето в семейството“

Опитът на световноизвестния педагог Мария Монтесори е в центъра на новата книга, написана от Мари-Елен Плас - „60 занимания с моето бебе по системата Монтесори“.

Първата жена лекар в Италия започва да се интересува от бебетата около 1920 г., след като се раждат нейните внуци. Тогава тя основава центрове за най-малките: „Нидо“ за прием на бебета на възраст от два и половина до петнайсет месеца (до момента на изправянето и прохождането), както и „Детска общност“ – за деца от петнайсетмесечна до две-тригодишна възраст.

Педагозите там определят заниманията в съответствие с „периодите на чувствителност“, през които детето използва по най-добрия начин способностите, които притежава в момента. Те го наблюдават и откликват на потребностите му, като се намесват във възможно най-малка степен, така че да насърчават неговата самостоятелност.

Тук ви представихме нейните идеи за полезни игри за най-малките, а сега ви предлагаме откъс, посветен на потребностите на бебето.

Детето има нужда...

...да бъде разбирано

Важно е да бъдем чувствителни наблюдатели, за да разбираме какво усеща детето по време на заниманията си.

"Момиченцето многократно изпускаше и отново търсеше своята дрънкалка, сякаш нарочно... А майката услужливо я вдигаше и му я подаваше, без да губи търпение. Така тя участваше в заниманието на дъщеря си, проявявайки разбиране към тези повтарящи се упражнения, толкова важни за детето."

/Из „Детето в семейството“ от Мария Монтесори/

...от нашето съдействие по време на своите периоди на чувствителност

"По време на периодите на чувствителност детето усвоява някакво умение. Те може да бъдат сравнени с фар, който осветява вътрешната му същност, или с електрически заряд, задействащ различни явления. Именно тази чувствителност кара детето да се свързва с външния свят по изключително интензивен начин, да подхожда към всичко с лекота, изпълнено с въодушевление и жизнена сила."

/Из „Детето в семейството“ от Мария Монтесори/

...да бъде зачитано

Да се отнасяме към детето с търпение и да не вършим вместо него онова, на което е способно.

...от сигурност

В своите изследователски начинания детето има нужда от емоционална и физическа сигурност. Не бива да оставяме на достъпно място опасните или изкушаващи неща, които все още не са за него, като бонбоните например.

...от многократни повторения на една и съща дейност

Детето изпитва потребност да повтаря многократно една и съща дейност. Повторението му помага да я овладее, постигайки много силна концентрация. Важно е да го оставяме да се отдава на своите занимания до насита.

...от ред

"Един от най-важните и най-загадъчни периоди на чувствителност е този на отношението на детето към реда. Той започва през първата и продължава през втората година."

/Из „Детето в семейството“ от Мария Монтесори/

През този период всяко нещо трябва да бъде на мястото си.

Източник: "Колибри"

Коментари
Последни видеа