Как да подкрепите детето в началото на учебната година
Деца отиват на училище. Снимка: Shutterstock
Дори ако детето ви очаква с нетърпение първия учебен ден и мечтае да види съучениците си, началото на учебната година все пак е стресиращо, независимо в кой клас е.
Как можете да му помогнете да влезе плавно в училищния режим и да поддържа интереса към ученето? Няколко полезни съвета дава детският психолог Анна Дитерихс.
Адаптацията към училище е сложен процес на приспособяване към новите условия, който засяга не само първокласниците, но и учениците от всички възрасти при преминаване към ново ниво на образование.

Деца играят след заниманията. Снимка: Shutterstock
Още преди 15 септември постепенно преминете към училищния режим. Това ще помогне биоритмите на детето да се настроят плавно.
А когато започнат занятията, не забравяйте, че е важно детето да си ляга навреме, както и да планира време за почивка.
Стабилният дневен режим е основата на адаптацията.
Физическото и емоционално разтоварване, след като учебният ден завърши, е задлжитено.
Не принуждавайте детето да сяда да си пише домашните веднага след училище. Давайте му 30–40 минути време за разходка или тихи игри — това ще помогне за възстановяване на силите и концентрацията.

Дете, което е подготвило само раницата си за училище. Снимка: Shutterstock
Насърчавайте хлапето да се справя без вашата намеса. Стимулирайте го да изпълнява задачи без ваше участие.
Вашата роля е да сте на разположение, за да проверявате и давате съвети, а не да решавате проблеми вместо него. Още по-малко да се нагърбвате с изпълнението на домашните му.
Не му събирайте учебниците и тетрадките в раницата, нека това да е негово задължение и отговорност.
Но не забравяйте да я проверите заедно с него, особено ако е в първи или втори клас.
Разумно планирайте допълнителните ангажименти.
Оставете поне един напълно свободен ден в седмицата без допълнителни занимания по езици, спорт, музика. Това ще му спести претоварването и ще съхрани ресурси за учене.
Обсъждайте заедно училищните събития. Научете детето си да анализира действията си и да намира компромиси в общуването със съученици и учители.
Отделяйте поне 30 минути седмично за откровени разговори - без осъждане и морализиране.
За тийнейджърите такава искрена подкрепа е особено ценна.
Как ще се адаптира детето към новото училище, към гевназията или нов клас, е въпрос на време и е много индивидуално.
Ако забележите, че не може да се интегрира в образователния процес дълго време, че е станало тревожно или апатично - не се колебайте да потърсите съвет от училищен психолог или специалист.
Мона Василава
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари