БАН проектира игри, които подобряват двигателните умения

Жестов интерфейс помага на деца със специфични потребности

22 Септември 2016 г.
БАН проектира игри, които подобряват двигателните умения

Хуманоидният робот НАО за учене на поведения чрез имитация в тройна конфигурация дете-робот-терапевт

Иновативен модел, който дава възможност на децата със специфични потребности да подобрят двигателните си умения и социални контакти чрез игра бе представен в Банско.

В работната среща участваха представители на Института по системно инженерство и роботика към БАН, Университета в Ставангер, Норвегия и Югозападния Университет „Н. Рилски” – Благоевград, Дневен център за деца с увреждания “Здравец”- Банско и Дневен център за деца и младежи с увреждания “Символ на любовта” – Гоце Делчев. На срещата бяха представени резултатите от проекта „Методологии и технологии за повишаване на двигателните и социални умения на деца с проблеми в развитието”, съобщава Обекти.бг.

Проектът представя научни възможности за адаптиране на избрани компютърни игри към потребностите на децата с двигателни и социални нарушения чрез внедряване на компютъризирани технологии за разпознаване на движения на различни части от тялото. Използването на жестов интерфейс при деца с минимални физически умения на ръцете например развива социалните контакти между децата в резултат на споделянето на общо място за игра.

Атрактивността на такива игри, в които движенията на части от тялото са интерфейс към играта и достъпността им не само в учебна, но и в семейна среда, мотивира и ангажира физическата активност. Компютърните игри и интерактивните сценарии с хуманоидни и нехуманоидни роботи са ценни с това, че при тях има много движение и работа с реални предмети, разказват експертите.

В срещата участваха учени, разработили игрите, студенти, преподаватели и ресурсни учители от Благоевград, представители на областната агенция „Социално подпомагане и закрила на детето“ в Благоевград, „Комисия за децата, младежта и спорта“ към Столична голяма община, родители на деца със специални образователни потребности и практикуващи логопеди, специални педагози и психолози от Дневен център „Здравец” в Банско и ДЦ „Символ на любовта” в гр. Гоце Делчев.

„Вярвам, че въз основа на резултатите от проекта ще успеем да изградим иновативна визия за играта и фундаменталната ѝ роля за физическото, когнитивното, емоционално и социално развитие на всяко едно дете. 

За 16 месеца екип от 21 експерти и практикуващи в областта на инженерните, медико-социалните и педагого-психологическите науки проектира, разработи и тества компютърни игри на голям екран, при които подпомага децата да играят чрез жестове, както и интерактивни игри с хуманоидни и нехуманоидни роботи за обучение в двигателни  и социални умения на деца със специални  потребности. За първи път в България бе въведен хуманоидният робот НАО за научаване на поведения чрез имитация в тройна конфигурация дете-робот-терапевт“, обяснява координаторът на проекта доц. д-р Анна Лекова, ръководител секция „Интерактивна роботика“ в Института по системно инженерство и роботика – БАН.

 

Здраве

Кои са признаците за нарушения в развитието до 3 г.

Здраве

По стъпалата на ранното детско развитие

Образование

Учени: Видеоигрите са полезни, но...

Още от Здраве

Щастлива жена със зелен пуловер: Снимка: Shutterstock

Какво е „допаминов гардероб“

Махмурлук

Снимка: Shutterstock

Какво се крие зад паниката при махмурлук?

Здраво дете

Снимка: Shutterstock

Как да повишите имунитета на детето

Млада жена в празнично настроение. Снимка: Shutterstock

Допамин от гардероба: кои дрехи зареждат с настроение

Жена с раздразнени очи

Снимка: Shutterstock

Защо очите „изсъхват“ през зимата

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Мъж и жена спорят. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

5 сигнала, че сте в неправилна връзка

Не пренебрегвайте тези чувства - умът и тялото никога не лъжат

Камелия. Снимка: Instagram

Заедно

Камелия с 2 малки деца и 2 филипинки помощнички

Фолк дивата търси баланс между сцената и майчинството

Дете реже с ножици. Снимка: Shutterstock

 

Образование

Детето пита: Как работят ножиците

Обяснете му нагледно и с примери един физичен закон

Жена чете книга с чаша кафе в ръка. Снимка: Shutterstock

 

 

Щастлива жена със зелен пуловер: Снимка: Shutterstock

Здраве

Какво е „допаминов гардероб“

С какви дрехи и аксесоари може да го запълним, за да се чувстваме наистина щастливи

Уморена ученичка: Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Боледува и спи много: 6 сигнала за трудна адаптация в първи клас

Как родителите могат да се ориентират и да помогнат

Дони и Нети. Снимка: Instagram

Заедно

Покрай дъщеря си Дони открива кей-попа

13-годишната Лидия е ученичка в музикално училище в София

Момиченце мачка лист хартия с ръце. Снимка: Shutterstock

 

Образование

Детето пита: Защо хартията се къса

Как да разширите знанията и да разпалите интереса му