Хиперактивното дете в първи клас – предизвикателства и решения 2

Станислава Чуринскиене с идеи, които могат да осигурят адаптация без стрес

Снимка: Guliver / iStock

Станислава вече ви описа как по-лесно да става пренасянето на умения и вниманието да се споделя, а сега продължава с още добри идеи.

Повишена нужда от движение и обособено лично пространство

Децата с хиперактивност, дефицит на внимание и в спектъра имат нужда да се движат. Противно на общото мнение, това им помага да се концентрират. Добре е това да им се позволява на равни интервали. Изключително важно за концентрацията обаче е и детето да има едно обособено и постоянно място, на което да седи.

Това трябва да е стол или масичка, която е достатъчно далече от прозорец и източник на шумове, които могат да го разсейват. Важно е то да седи заобиколено от по-спокойни деца, които не показват повишена двигателна активност.

Снимка: Guliver / iStock

Помага детето да сложи на неговия стол или чин нещо, което ще го кара да го чувства като обичайното му място – стикер на любим герой, например.

Социални умения и трудности при общуване с връстници.

Социалните умения с връстници не са силната страна на децата със СОП - специални образователни потребности, макар и повечето от тях да се справят добре с по-големи деца и възрастни. Интеграцията им в училищната среда минава през плътната асистенция на опитни и добронамерени обучители – възпитатели.

В моменти, когато детето се чувства спокойно, може да бъде подкрепено от възпитател да се включи в обща игра или занимание. Задача на обучителя е да обяснява стъпка по стъпка правилата на групата и задачата, както и да подсеща за изчакването на ред.

Идеята е обаче това да се случи в структурирано занимание. Физическото присъствие на преподавател до детето му дава увереност и кураж да участва в общите задачи.

Често е полезно и детето просто да наблюдава играта на другите деца, без да се включва – така „попива” модели. Може то да бъде инструктирано/поканено да занесе предмети на конкретен съученик.

Така ще научи имената на съучениците си и ще се почувства по-уверено в средата и сред другите деца.

Хиперактивност и импулсивност

При по-трудно проговорилите деца с намален обем на внимание, често виждаме трудности в управлението на емоциите. Когато детето е превъзбудено, вместо да му се скараме, е по-добре то да бъде изведено в по-тиха и спокойна обстановка, където да се успокои.

Класната стая, с многото цветове и шум, може да претовари сензорите на дете със СОП. Така, че по-тихо помещение, в което то да се отдели за няколко минути, може да бъде добро решение. Важно е на детето да се обясни, че това не е наказание, а се прави за да се почувства то по-добре.

И нека не забравяме, че децата със специални дарби и необичайно високи академични постижения, също имат специални потребности.

Училищната готовност е много повече от академични способности. Социалните умения, доброто усещане за собственото тяло в пространството, вниманието, самообслужването и уменията за ежедневно справяне, са също толкова важни.   

Станислава Чуринскиене е специалист по ранно детско развитие, член на Дружеството по морска, авиационна и космическа медицина, прилага международни сертифицирани тестове за оценка на детско развитие.

Снимка: личен архив

Председател е на сдружението "Всяка дума", което се занимава с ранна интервенция на деца със затруднения в развитието и съвместна изследователска дейност с ВМА - Варна.

За контакти: stanislava.ciurinskiene@abv.bg

Коментари
Последни видеа