През петия месец бебето по-добре координира движението на ръцете и краката
Снимка: Getty
След като описахме в детайли развитието през първия и през втория месец, когато бебето опознава тялото си и установява, че тези ръчики, с които маха са негови, и краката – също, през третия месец то посреща на нож непознати лица, плаши се и се гуши в майка си. През 15-19-ата седмица ,пък вече пробва да пълзи, да се придвижва и да каже първите срички.
Сега на „входа“ на петия и при прехода към шестия месец настъпват още по-видими промени - има нов скок в растежа и развитието му.
Детето установява, че между нещата има връзка, осъзнава какво значи разстояние, обяснява психологът Екатерина Бурмистрова.
- по-добре координира движението на ръцете и краката, движи се повече;
- започва да осъзнава, че има разстояния между нещата.
Бебето вече става по-срамежливо, неохотно остава в прегръдките на другите. За него е важно да вижда майка си и тя да е в полезрението му..
Често държи в ръката си играчки: те му дават чувство за сигурност.
Бебето става по-активно и вече трябва да го следвате много по-внимателно. То се нуждае от вашата постоянна подкрепа, за да изследва пространството около себе си и да се отърве от страховете. Сега то може да се успокои не само в ръцете на майка си, но и да се заиграе с някоя играчка.
Едно неподвижно същество става подвижно. Бебето започва да се отблъсква от повърхността, да се люлее. То развива умения – пълзи, сяда, става, когато се държи за опора.
Интересът му към света наоколо става все по-осезаем.
То вече само може да изследва света.
Бебе пълзи и подава ръчичка. Снимка: Getty
- започва да обединява околните предмети и ги „класира“ по групи : играчки, хора, неща. Търси и намира прилики и разлики между тях, поведението му става по-осъзнато;
- разбира, че предметите се различават по консистенция или цвят и вкус, затова събира трохи от пода, мачка с пръсти картофено пюре, взема от кашата с ръце и опитва всичко;
- може още да не опитва да говори, но ясно показва, че разбира какво муговорите.
Този кризисен праг е може би най-трудният от психологическа гледна точка. Детето е недоверчиво към другите. Става неспокойно, капризно, взискателно, нетърпеливо. И отново търси да се сгуши до мама.
Не забранявайте на детето да изучава предмети, които ви се струват опасни. Най-важното е всичко да става под ваш контрол.
Оставете го и го насърчете да натиска, да включва - с една дума, да експериментира. Помолете го да направи нещо, да ви донесе нещо, да ви даде определен предмет. Похвалете го, ако се получи.
В този период детето изследва света с устата и ръцете си. Всичко, което попада в полезрението му, то иска да вкуси и пипне. Оставете го да действа, ако няма опасност.
Мона Василева
Разнообразното хранене е тайната, ако искате да получите всички необходими витамини.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари