Как да коригираме плоското стъпало: 3 правила

Профилактиката и упражненията започват от ранно детство

10 август 2022 г.

Снимка: Getty

Няма нищо опасно, ако детето е с плоски стъпала. Но е добре да го избегнем и навреме да вземем мерки. Защото краката са основата, върху която се крепи цялото тяло. И ако сводът не пружинира правилно и при ходете не „работи“ като амортисьор, се претоварват коленете, тазобедрените стави и съответно гръбначният стълб.
Ето защо профилактиката на плоскостъпието още в предучилищна възраст е много важна.

Профилактиката на плоскосъпието на детето започва по време на бременността. То зависи от начина на живот на бъдещата майка, нейното хранене (липса на калций и фосфор по време на бременност може да провокира плоски крака при бебето в бъдеще). 
В предучилищна възраст профилактиката на плоскостъпието включва предимно физическа активност и активен начин на живот. Налага се и профилактичен преглед от ортопед.

Кога да се консултирате с ортопед
- Първото посещение на ортопед трябва да направите, когато бебто е на 1 месец. Той ще провери за вродените деформации и заболявания на скелета.
- За втори и трети път е необходима консултация на 3 и 6 месеца, през този период може да се открие рахит.
- Когато детето навърши една година е задължително да го заведете при специалист. То вече активно и се движи самостоятелно. Необходимо да се провери дали гръбначният стълб и подвижността на ставите са оформени правилно.

Освен това, в зависимост от препоръките на педиатъра, трябва да посещавате ортопед веднъж на всеки шест месеца или година.

Снимка: Getty

Профилактика на плоскостъпие при деца на 2-3 години

1. Изберете правилните обувки

- Важен е не само външният вид и размерът – обувката трябва да осигури правилната позиция на крака.

- Обърнете внимание на меката опора на свода (помага за правилното оформяне на крака), но твърд гръб и малка пета, не повече от 1-1,5 см.

- Необходими са надеждни крепежни елементи. Това могат да бъдат връзки или велкро, основното е сигурно и нежно да фиксират крака.

- Подметката трябва да е мека и еластична, така че нищо да не ограничава работата на мускулите при ходене.

- Избягвайте обувки от твърди и изкуствени материали.

- Обувките трябва да имат кръгъл нос, в който всички пръсти лежат свободно.

- От най-дългия пръст до ръба на пръста трябва да има поне 0,5, а за предпочитане 1 см свободно пространство.

- Не забравяйте, че не само обувките за разходка, но и домашните трябва да се подбрани правилно.

- Друго златно правило е да купувате нови обувки за детето си: носените и употребяваните от голямота братче или сестра, могат да му навредят.

 

Снимка: Getty

2. Нека ходи босо
Опитайте се да дадете на бебето възможност да ходи не само по твърд паркет или асфалт. Ходенето с боси крака по трева, топла земя, пясък и камъчета е полезно за формирането и развитието на стъпалата. То е забавно и приятно за самото дете.

3. Добре е да спортува
Упражненията за предотвратяване на плоскостъпие могат да се превърнат в забавна игра. Вие и вашето дете можете да ходите заедно на пръстите, след това на петите и външните краища на стъпалото.

Ако в къщата има гимнастическа пръчка, е полезно детето да я търкаля с крака.
Друго полезно забавление е да взема от пода с пръстите на крака малки предмети. Може да го забавлявате с това, веднага щом то уверено стъпи на краката си.

В детската градина
Тъй като плоските стъпала се дължат на слаби мускули и връзки, профилактиката в детската градина е насочена към укрепване на мускулите и връзките.
По време на сутрешната гимнастика се използват упражнения като ходене по външната и вътрешната страна на стъпалата, клякания, бягане, скачане. Те помагат за укрепване на мускулите на краката. Укрепва мускулите и ходенето по неравна повърхност – например ортопедичен килим, както и упражненията с обръчи.

Мона Василева

Коментари
Последни видеа