Психотерапевт за лабиринта на порастването

Лиса Дамур разкрива 7-те прехода към зрелостта на момичетата

22 Април 2019 г.
Психотерапевт за лабиринта на порастването

Снимка: Издателство "Изток-Запад"

"Малко ситуации в живота са по-трудни за справяне от подрастващ  син или дъщеря по време на опитите им да се освободят."

Ана Фройд

"Нуждаем се от нов начин да говорим за тийнейджърките, защото този, по който говорят хората в момента, не е справедлив към момичетата и не помага на родителите им." - Това пък са думи на д-р Лиса Дамур, която е наясно със съвременните проблеми на родителите на подрастващи заради дългогодишния си опит на психотерапевт. В своя пътеводител за майки и бащи на дъщери "Лабиринтът на порастването" тя повдига завесата над тийнейджърския период, наричан от мнозина родители "влакче на ужасите".

Като че някой внезапно е подменил детето им с някакво абсолютно непознато, непредсказуемо и често неприятно същество, с което не могат да намерят общ език. Често отношенията ескалират до такава степен, че в отчаяние се питаме: Къде сбъркахме?

Оказва се, че просто не сме наясно какво точно се случва през този бурен период на съзряването на децата ни. Не знаем кое е нормално и кое е повод за тревога. Нуждаем се от ново разбиране и нов начин за общуване с нашите тийнейджърки, ако не искаме да загубим връзката помежду си.

Д-р Дамур разкрие седемте прехода на развитието на момичетата към зрелостта. Това включва раздялата с детството, бунта срещу родителския авторитет, обуздаването на емоциите, навлизането в света на романтиката, грижите за себе си... Като описва реалистични сценарии и предоставя съвети за конструктивно общуване, книгата дава отговори на множество родителски въпроси. Когато родителите познават мотивацията на дъщеря си, те могат да израстват заедно с нея и да се наслаждават на предизвикателството да отгледат здрава и щастлива млада жена.

Откъс

Ако четете тази книга, вероятно вече някой е казал за дъщеря ви: „О, почакай само да стане тийнейджърка!“ (А родителите, които казват това, никога нямат предвид нещо хубаво.) Ако сте чели други книги за тийнейджърки, може би сте забелязали, че клонят към тъмната страна на подрастването – как момичетата страдат или причиняват страдание на родителите и връстниците си. Определено е истина, че момичетата могат да са лоши за себе си и останалите, и дори в най-добрите случаи са непредсказуеми и напрегнати.

Но твърде често говорим за подрастването, сякаш е задължително то да бъде мъчителен, бурен период за тийнейджърките и родителите им. Правим отглеждането на тийнейджърка да звучи като влакче на ужасите: цялото семейство скача на него, през цялото време се държи здраво с побелели пръсти и родителите се надяват, че след всички възходи и падения дъщеря им най-накрая ще слезе като здрава, щастлива жена.

Тук съм, за да ви кажа, че не е нужно да чувствате, че животът с вашата тийнейджърка е лабиринт без изход. Има предвидим модел на тийнейджърско развитие, по който момичетата израстват. Когато разберете какво се крие в ума на дъщеря ви, изведнъж ще започнете да я разбирате по-добре. Когато имате карта на развитието на подрастващите, е много по-лесно да насочвате дъщеря си, за да се превърне в стабилната млада жена, която искате да стане.

За да предоставя нов и полезен начин да говорим за тийнейджърките, организирах пътешествието през подрастването в седем отличителни линии на развитието, с които ще ви запознавам във всяка глава на тази книга. Тези линии на развитие изясняват специфичните постижения, които превръщат момичетата в успешни възрастни, и помагат на родителите да оценят, че голяма част от поведението на дъщеря им – колкото и странно или предизвикателно да им изглежда – е не само нормално, но и е доказателство за чудесен напредък.

Първите глави на книгата описват линиите на развитие, които като цяло са по-характерни за прогимназията (от 11 до 13 години при повечето момичета), а по-нататъшните глави описват линиите, които обикновено стават актуални, докато момичетата преминават към гимназиалния етап.

Нормално развиващите се тийнейджърки се придвижват по тези линии с различно темпо, а момичетата винаги растат на няколко фронта едновременно – факт, който ни помага да оценим защо тийнейджърските години може да са толкова стресиращи за момичетата и за възрастните, които ги обичат.

Аз съм една от тези възрастни, които дълбоко ги е грижа за тийнейджърките и съм посветила професионалния си живот на тях. Всяка седмица се срещам с момичета и родителите им в частната си психотерапевтична практика, обучавам завършващи студенти във Факултета по психология в университета „Кейс Уестърн Ризърв“, докато се учат да работят с тийнейджъри, и съветвам ученици в кабинета си в училище „Лоръл“ – независимо учебно заведение само за момичета, което започва с програма за прохождащи деца и стига до 12. клас, където работя като психолог консултант и ръководя училищния Център за изследване на момичетата. И като горда майка на две дъщери, имам щастието момичетата да са също и в сърцето на личния ми живот.

Това, че виждам момичетата от толкова много различни гледни точки, ме вдъхнови да оценя факта, че работата, която вършат, за да се превърнат във възрастни, се разпределя в логични категории, и осъзнах, че можем да използваме тези категории – тези линии, – за да измерваме как се справят момичетата с порастването. Концепцията за линиите на развитие не е нова – предложена е за пръв път през 1965 г. от Ана Фройд, дъщеря на Зигмунд и самата тя уважаван психолог, като начин да организира нормалната бъркотия на детското развитие. Тя изтъква, че децата се развиват в множество насоки – от зависимост към разчитане на себе си, от игра към работа, от егоцентричност към другарство – и отбелязва, че можем точно да оценим развитието на едно дете по отношение на съзряването с помощта на тези и други линии.

Ана Фройд е една от многото мислители, които са предложили рамки за оценка на здравословното психично развитие. През 1950 г. Ерик Ериксон очертава модел на развитие от ранното детство до старостта, с екзистенциални предизвикателства, които трябва да бъдат усвоени с всяка стъпка по пътя. Съвременните психолози поддържат традицията да изучават развитието във връзка със съставните му части.

Днес ние обикновено разглеждаме порастването във връзка с неговите физически, емоционални, когнитивни и социални аспекти. С други думи, научните подходи към човешкото развитие, разделени на различими фази, сега представляват богата теоретична традиция и солидна база от изследвания; аз стоя върху раменете на интелектуални гиганти, когато предлагам конкретен и разбираем модел на това какво точно трябва да усвоят момичетата, за да преминат успешно през тийнейджърските си години.

Веднъж щом оформих този модел в ума си и открих, че осветява толкова много от нещата, които наблюдавах, запознах с него абсолвентите си, за да им помогна да хвърлят светлина върху сложните случаи на подрастващи, с които се занимават. Обикновено развиващите се тийнейджъри могат да бъдат импулсивни и бунтовни, че дори да изглеждат направо странни по стандартите на възрастните, така че тези млади психолози се нуждаят от система за оценка на психичното здраве на тийнейджърите, търсещи психотерапевтична помощ. Когато попитаме: „По кои линии тийнейджърът бележи прогрес, с кои се затруднява и по кои не се развива?“, можем да въведем ред в привидния хаос и да ориентираме младите лекари в работата, която се учат да вършат.

Да мислят за момичетата в рамките на линиите на тийнейджърското развитие е практично за професионалистите, но много по-важно е, че те позволяват на родителите да отбележат специфичните постижения, които превръщат момичетата във възрастни, и да намерят смисъл в познатото, но объркващо тийнейджърско поведение. Миналата година дъщеря ви може с радост да е участвала в детските игри на празника на квартала, но тази година настоява да стои с възрастните, докато се оплаква, че ѝ е скучно.

На какво се дължи тази промяна? Може би е започнала да върши работата по раздялата с детството (Глава 1). И как да разберете момичето, което е еднакво ентусиазирано да купи както брой на „Икòномист“ за научния си проект за „Модел ООН“, така и три броя на списанието „Ю Ес Уикли“ с любимата ѝ момчешка група? Е, вероятно наблюдавате навлизането ѝ в света на романтиката (Глава 6). Когато разбирате важната работа по съзряването, която дъщеря ви извършва, няма да се суетите толкова заради озадачаващото ѝ поведение.

Когато мислим с помощта на линиите на развитие, това ни помага да фокусираме енергията си там, където е най-нужна. Например дъщеря ви може да се радва на група от верни приятели и да е успяла благополучно да се присъедини към ново племе, но може да пренебрегва училищните дейности и да се нуждае от помощ, за да планира бъдещето си. Може би целта ѝ е да играе софтбол в колежа, но игнорира съветите на треньорите си. Може да е посветена на целта си, но това да не отменя проблемите ѝ с противопоставянето на авторитета на възрастните. Обръщайки внимание на множеството области на развитие на дъщеря си, ще се предпазите от това да оставите успеха ѝ в някои области да отвлече вниманието ви от затрудненията ѝ в други.

Мисленето с помощта на линиите ни помага да съизмерим всеки един момент от живота на едно момиче във връзка с цялостния ѝ прогрес по съответната линия на развитие. Трябва ли да се тревожите за срива на дъщеря си, когато загуби в изборите за ученически съвет? Зависи от това дали тя обикновено е устойчива, или пък има големи проблеми с овладяването на емоциите си. Трябва ли да игнорирате решението ѝ да излезе без палто в студен ден, или пък това пренебрежение към собственото ѝ здраве е част от тревожния модел на трудностите ѝ да се грижи за себе си? Като се има предвид, че тийнейджърките рутинно вършат неща, които родителите им не разбират, е от помощ да имате начин да разберете кога да останете настрана и кога е добре да се намесите.

Но ако за тийнейджърите е типично да вършат неща, които биха се сметнали за ненормални през всеки друг житейски период, как да разберете дали нещо наистина е проблем? За да изясни разликата между нормалното тийнейджърско поведение и това, за което наистина трябва да се тревожите, всяка глава завършва с раздел, наречен „Кога да се тревожите“, който ще ви помогне да разберете дали дъщеря ви е достигнала до етап, в който е необходимо да се предприеме драматична промяна в подхода или професионална консултация.

Да поговорим

Прочут психолог: Не ви съветвам да пускате вечер децата сами

Образование

В час ли са учителите с вниманието на разсеяното поколение?

Да поговорим

Научете тийнейджърката да обича себе си

Да поговорим

Когато си говорите с тийнейджърка, а усещането е като че ви вадят зъб

Още от Да поговорим

Млад мъж целува корена на бременната си жена. Снимка: Getty

 

Кой избира име на детето

Методът Монтесори разглежда грешките като необходима стъпка за развитието на децата.

Снимка: Shutterstock

Защо е важно да позволявате на детето да греши

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

След като разпознаем нуждите на вътрешното си Аз, можем да го успокоим.

Снимка: Shutterstock

4 неща, които трябва да дадете на вътрешното си Аз, за да се успокоите

Има начини да се справите с натрупаните килограми след раждането.

Снимка: Shutterstock

Можете ли безопасно да отслабнете по време на кърмене

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Освен красиво венче за главата, децата могат да изработят и украса на дома с рисунки на цветя.

Снимка: Shutterstock

Анджелина Джоли

Снимка: Getty images

Момиченце товори с майка си. Снимка: Getty

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Освен красиво венче за главата, децата могат да изработят и украса на дома с рисунки на цветя.

Снимка: Shutterstock

Свободно време

Да се настроим на цветна вълна

Предстои един от най-касивите празници – Цветница

Момиченце товори с майка си. Снимка: Getty

Мнение на специалиста

10 речеви умения на 3-годишното дете

То може да общува съвсем пълноценно

 

Хейли Джейд и Евън Макклинток. Снимка: Instagram

Заедно

Дъщерята на Еминем стяга сватба

Хейли Джейд публикува видео, на което приготвя куфара за моминското парти

Млад мъж целува корена на бременната си жена. Снимка: Getty

 

Мнение на специалиста

Кой избира име на детето

Как да решим вечния спор, със съвет на психолог, свещеник и екстрасенс

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty

Методът Монтесори разглежда грешките като необходима стъпка за развитието на децата.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Защо е важно да позволявате на детето да греши

Ето каква е гледната точка на метода Монтесори

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Мнение на специалиста

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Обикновено набеждават малчугана, че е мързелив и разсеян