5 начина за справяне с разсеяността след раждането

„Мамнезията“ на младата майка може да бъде преодоляна

01 декември 2021 г.

Снимка: Guliver / Getty

Когато жената стане майка, мозъкът ѝ се променя драстично. Паметта изневерява и сякаш всичко в главата ѝ е в мъгла. Как да се справи с това състояние, съветват специалисти от Parents.

"След раждането не съм същата. Започнах да забравям простите неща. Когато влизам в стаята, забравям защо съм отишла там. Забравям къде какво съм сложила. Даже забравям думите, не мога да формулирам идеята си. Въпреки че преди това не беше така. Може би е време да потърся лекарска помощ или това ще премине?" , тревожи се младата майка.

Проблемите с паметта започват още по време на бременността. Учени от Австралия изследвалиа повече от 1200 жени и установили, че бременните имат значително по-лоши когнитивни функции от жените, които не са бременни.

Проблемите започват още от първия триместър, кагото бъдещите майки започват да губят памет, а през последните месеци идват като че ли повече проблеми, свързани с изпълнителните функции - способността да планират и изпълняват няколко задачи. 
Оказа се, че обемът на

сивото вещество при бременните намалява

в тези области на мозъка, които са отговорни за краткосрочната памет. И всичко това, защото мозъкът започва да използва ресурсите си за други задачи – за създаване на връзка между майката и детето.
След раждането обаче „мамнезията“, както се нарича състоянието на разсеяност при млади майки, не приключва. В крайна сметка мозъкът на жената все още е фокусиран върху грижите за детето, но с малка промяна в начина на живот, мозъчната „мъгла“ може да се разсее.

Спете повече

Лесно е да се каже, трудно е да се осъществи.
Въпреки това, ако младите майки преди всичко обърнат вниманиеа на съня си, а не на домакинските задължения, те могат да се справят по-бързо с "мамнезия".
Според Националния институт по неврологични разстройства в Съединените щати, сънят позволява на невроните да комуникират ефективно помежду си, а също така помага за премахване на токсините, натрупани в мозъка през деня.
Ако човек не спи достатъчно, тялото е подложено на стрес, което се отразява и на качеството на паметта. Затова младите майки трябва да използват всяка възможност, за да се наспят достатъчно. Тялото и мозъкът ще са им благодарни затова.

Правете списъци

Както вече разбрахме, младата майка не трябва да разчита на краткосрочната памет. За да не страдате и постоянно да се опитвате да запомните планираните задачи,  правете списъци.
Като си водите бележки, ще спестите мозъчна енергия.
Като отмятате в списъка извършената работа, ще получите чувство за удовлетвореност. Не си слагайте много задачи за вършене.
Помните ли първата точка? Мама има нужда от сън!
Освен това, наличието на дълъг списък със задачи може да увеличи нервността ви.
По-добре е да разделите списъка на части за по-лесно управление.
Запишете само най-важните неща, които трябва да се направят първо, и когато са готови, преценете какво още трябва да се направи. Това ще намали стреса до минимум и ще помогне за повишаване на производителността.

Делегирайте отговорностите

Когато се роди бебето, върху майката се стоварват твърде много задължения. Тя се чувства отговорна и притеснена, а способността да се справя със задачите, намалява.
За да намали щетите, тя трябва да се научи да делегира част от отговорностите.
Не се колебайте и не се страхувайте да потърсите помощ от вашия съпруг, семейство, приятели. Ако имате нужда от помощ, трябва да я поискате, защото околните не винаги се досещат какво точно ви е нужно.
Да, възможно е съпругът да не поеме всички отговорности около децата. Може обаче да ги разходи, да ги изкъпе, да смени памперса. Дори малката помощ, създава усещането, че работата е разделена по равно и жената не се измъчва от чувството за несправедливост. 

Хранете се правилно

Яденето на някои храни и избягването на други не само подобрява когнитивната функция, но също така забавя стареенето на мозъка със 7,5 години, сочат проучвания на Центъра за медицински изследвания Mayo.

Снимка: Guliver / Getty

Диетолози препоръчват в менюто да има повече зеленолистни зеленчуци. Зелето, спанакът и марулята могат да намалят риска и да подобрят когнитивните функции. Доказано е, че една порция зеленина на ден забавя стареенето на мозъка.
Добре е да включите още боровинки и ягоди – високите нива на флавоноиди в горските плодове са полезни за мозъка.
Яжте поне пет пъти седмично по шепа ядки, печени или сурови, без сол, масло или подсладители.
Заменете студено пресования зехтин със слънчогледово олио, а също така се откажете от маслото и маргарина.
Заложете на протеини. Не изключвайте бобовите растения от менюто ( съвет, който често се дава на кърмещите майки.) Фасулът, лещата и соята са богати на протеини, фибри и витамини от група В, които са полезни за мозъка. Е, бебето ще има колики и без бобови растения – просто трябва да го преживеете.

Спортувайте

Тази препоръка се изпълнява наистина трудно, защото младата майка няма излишно време. Но може да правите упражнения през деня или в градинката, докато бебето спи в количката .
Всяка активност на чист въздух е от полза за мозъка. По време на тренировка се отделят ендорфини, които могат да ви помогнат да се съсредоточите, да подобрите умствената острота и да стимулирате растежа на нови мозъчни клетки.
Мона Василева 

Коментари
Последни видеа