Говорът на детето се бави

Тест у дома проверява речника му. Съвети как да го обогатим докато играем

16 май 2022 г.

Снимка: Getty

От 30% до 92% от децата в предучилищна възраст страдат от различни говорни нарушения, сочи статистиката. Всички ли имат нужда от логопед?

Защо има все повече деца с говорни нарушения

През 70-те и 80-те години само родителите в големите градове бяха чували за професията "логопед". И повечето се информираха за проблема от филмите. Сега всяко 5-о дете в един или друг етап от живота си се консултира с такъв специалист.
„Логопедичните нарушения могат да бъдат разделени на две големи групи: условно медицински и социални“, обяснява логопедът Елена Косинова.

Медицински причини

Всяка функция в нашето тяло (а речта е най-висшата умствена функция) се осигурява от работата на определени структури на нервната система. На първо място, мозъкът.
За да може детето да има и да развива правилно речта, то трябва да има здрава и зряла нервна система. Ако по време на бременността или раждането бебето е изпитало някои неблагоприятни фактори, тогава съзряването на бъдещите речеви центрове може да се забави. Сещаме се за това едва, когато проговарянето на детето закъснее.
Какъв е изводът? Ако детето има проблеми с развитието на речта, трябва да се свържете не само с логопед, но и с детски невролог. Той ще направи преглед и ще каже дали то се нуждае от помощта на лекар или само от логопед.

Социални причини

Речта се е появила в древни времена като средство за комуникация и може да се развива само в процеса на общуване.
За съжаление много възрастни не разбират наистина какво точно означава това. И затова припомняме.
В началните етапи речта се развива само в процеса на съвместна дейност на детето с възрастния. В основата е имитацията, основана на слухово възприятие. С други думи, колкото по-малко и по-рядко възрастните общуват с детето, толкова по-голям е рискът от всякакви нарушения и отклонения в говора му.

Разговор или имитация на общуване

Много възрастни ще възразят: да, ние общуваме с детето си от сутрин до вечер! Но дали това общуване е качествено? Понякога това е просто имитация.
Детето се води в кръжоци и центрове за развитие, учат го на английски, гледа образователни предавания и т.н. Но това не е истинска съвместна дейност!
Общуването с детето трябва да става по подходящ за възрастта му начин.

Например, от една година то опознава света с действия. Ако мама му покаже как се строи с кубчета, кой капак на коя тенджера пасва, ако го научи го да качва по стълбите и в същото време му разказва какво прави, това ще бъде висококачествена съвместна дейност.

На 3 години водещата дейност е играта. Може да ви е скучно да играете с детето си, но именно в процеса на това общуване се формира и си развива речта.

Снимка: Getty

Най-популярните нарушения в развитието на речта

Най-често в съвременния свят се диагностицират забавяне на развитието на говора, системни нарушения на говора (детето започва да говори, но никой не го разбира), нарушения в произношението на звука, заекване, трудности в овладяването на четене и писане.
Друг, отделен проблем е бедният за възрастта речник.

Как да тестваме речника на 5-6-годишното дете

Първи тест. Помолете детето да назове (не да покаже, а да назове!) части от цял ​​предмет: части от лицето и тялото (вежди, мигли, тил, брадичка и др.), части от дърво (ствол, кора, клони, пъпки), части за чайник (чучур, дъно и др.), части от самолет, платноходка и др.
Често можете да чуете много интересни опции. Миглите са косми, брадичката е брада или опора за врата и т.н.

Втори тест. Помолете детето си да ви каже разликата между стол и диван, краставица от домат или патладжан.
В идеалния случай детето трябва да посочи разликите в цвета, формата, размера. Нека опише частите, които отличават предметите.

Трети тест. Помолете детето да обясни всяка дума: "стол", "краставица", "таблет", "писалка".

Логопедите имат концепция за така наречения „битов речник“.
Едно дете може да знае всички супергерои, динозаври и марки автомобили, но ако не знае частите на дървото и къде живеят горските животни, специалистът диагностицира проблем.
За да не се случи това, важно е родителите да запомнят: през първите пет години от живота си човек е в състояние да запомни толкова думи, колкото няма да може да запомни в бъдеще. Затова е необходимо целенасочено да се занимават с хлапето, да изясняват, да обогатяват и да разширяват речника му.

От полза за родителите

За да направите заниманията ви забавни, използвайте различни помощни ръководствата работни тетрадки и помагала, насочени към деца на възраст 4-7 години. Има различни теми: „Зеленчуци“, „Дървета“, „Държави“, „Градове“, „Училище“, „Време“. На страниците на ръководството ще намерите задачи, които ще бъдат полезни за развитието на речника.
Предимството на тези помагала е, че детето се запознава с нови думи в играта. То не просто разглежда картините, а извършва различни действия: разглежда картините, свързва ги една с друга, рисува.
Когато играе с топка или скача, но по специален начин – то повтаря какво е запомнило по време на работата с вас и така затвърждава знанията си.
Има много упражнения за заети родители. Може да повтаряте нови думи, без да се налага да седите на масата с детето: може да го правите в в колата, на село, на опашка.

За да запомни новите думи или да си припомни забравени, предложете на хлапето следната задача: кажи ми по какво се различавам от теб, по какво се различава това момиче от момчето.
Можете да играете тези игри навсякъде, да сравнявате всичко, което виждате. И постепенно речникът му ще се обогати, а това определено ще бъде от полза в бъдеще.

Мона Василева

Коментари
Последни видеа