На входа на детската градина – 6 грешки при адаптацията

Детето не иска да ходи, какво да правят родителите

12 октомври 2021 г.

Снимка: Guliver / Getty

За да може детето да свърже детската градина със забавление и радост, не е достатъчно да намерите добри възпитатели и да се уверите, че там има интересна програма за развитие. Много е по-важно педагозите да имат план, който да му помогне бързо да се адаптира, да се включи в групата и да учи. Родителите от своя страна също трябва да участват активно в този процес.
Британската експертка в образованието Холи Робъртс  разказва кои са най-честите грешки на родителите. Холи работи с деца повече от 16 години и знае как да накара хлапето да тича сутрин на детска градина, а вечер не иска да се прибира.

И така, ето какво може да попречи на плавната и безпроблемна адаптация, според експерта.

1. Рязко отделяне от родителите

Една от основните стратегически грешки, които допускат родителите, е желанието им бързо да се отделят от детето. За някои хлапета обаче присъствието на мама през първите дни и дори седмици, е особено важно.
В моята детска градина родителите или някой близък може да остане при детето поне пет учебни дни, докато то или тя се адаптира напълно. По този начин стресът се свежда до минимум, а това осигурява безпроблемна адаптация на детето и включването му в образователния процес.

Например, в моята практика имаше такъв случай. 2,5-годишно дете се нуждаеше от присъствието на майка си през цялото време - раздялата предизвикаше сълзи и разочарование. Заедно с родителите разработихме стратегия за адаптация и оставихме майка му наблизо като постепенно я „отдалечавахме“ - всеки ден с по един метър.
Отначало тя присъстваше в занималнята, в полезрението на детето. Няколко дни по-късно тя стоеше в коридора, но то постоянно проверяваше дали тя е още там.
По-късно тя оставаше във фоайето на детската градина по време на заниманията и хлапето можеше дойде при нея, за да провери дали не си е тръгнала.
След това, след договорка с детето, тя започна да отсъства по-дълго, да ходи до магазина /да пие кафе/, да се срещне с приятелка, но винаги му казваше и го предупреждаваше в колко часа ще се върне.
След месец поетапната раздяла с майката даде резултат. Детето стана неузнаваемо - то се присъедини към групата, стана по-активно, уверено и независимо.

2. Прекомерна емоционалност на родителите и липса на доверие в педагозите

Има деца "артисти", които организират "концерти" – реват и се тръшкат пред родителите си, но се държат напълно спокойно веднага след като те си тръгнат. Имахме случай, когато едно момче на 4,6 години правеше многократно тези сцени.
Учителката показа на родителите видеоклипове, в които, когато не вижда мама и татко, то с удоволствие участва в часовете и играе с връстниците си. Резултатите от адаптацията му вече бяха видими. Всеки ден му беше все по-лесно и по-лесно сутрин да се разделя с тях. 
И тогава, като добър манипулатор, то помоли майка си един ден да не ходи на градина и да си остане с нея вкъщи. Въпреки съветите на педагозите, родителите решиха, че един пропуснат ден не е проблем и отстъпиха.
Детето осъзна, че чрез проста манипулация може да постига нужния резултат. Така родителите му повече не успяха да го доведат в детската градина.
Вашата задача в такива ситуации не е да показвате емоции, а да се доверите на опита на възпитателите и да си сътрудничат с персонала на детската градина.

3. Липса на режим

Спазването на режим, когато детето знае точно графика за деня и, когато всички дейности се повтарят ден след ден приблизително по едно и също време, помага за адаптацията.
За малчуганите денят в детската градина може да бъде твърде натоварен, а и той и започва доста рано. Следователно, докато са вкъщи, не бива да ги претоварваме с допълнителни дейности.
Хлапето трябва да си ляга не по-късно от 21-22 часа, за да си почине добре. Ако ляга късно, още в 11-12 часа ще се почувства уморено и ще му се приспи. Ще е по-нервно, ще му е по-трудно да свикне с детската градина, защото ще недоспало.

Снимка: Guliver / Getty

4. Липса на нагледно разписание

Спомняте ли си сцената във втората част на Хари Потър, когато главният герой се озовава в къщата на Уизли и стенният часовник премества стрелките със снимки на деца от отдел „Ваканция“ на „Училище“.
Ние не живеем в света на мъгълите, разбира се, но въпреки това визуалният график е много важен и е особено полезен в предучилищна възраст.
Децата се чувстват много по-добре, когато „видят“ режима, по-който се движат.
Помолете учителката да ви даде график, който отразява какво правят децата в час. У дома можете да го нарисувате и илюстрирате красиво върху коркова дъска или на бял картон. След това на път за детската градина можете да говорите за заниманията и какво предстои.

5. Забрана за носене на играчки и нещо любимо от дома в детската градина

Любима играчка, донесена от вкъщи, помага на детето, особено, ако то е 2-4-годишно, да се чувства по-комфортно в детската градина.
Първо, това е важна част от социализацията - децата обичат да си показват плюшени домашни любимци, кукли, коли и фигури на супергерои.
Второ, играчка или друг предмет от дома, дори възглавница или чаша, му помага да се успокои и да усети позната атмосфера.
Едно от децата в моята детска градина донесе със себе си снимка на семейството си и я държеше в джоба си през цялото време.

6. Рязка промяна на менюто у дома и в детската градина

Храненето извън дома често е стресиращо за децата, особено за тези, които са придирчиви към храната. Най-лошият вариант за тях е резкият преход от обичайната домашна храна към менюто в детската градина.
Подгответе детето като попитате възпитателите какво сервират в градината. Това ще ви даде възможност, първо, да обсъдите предварително какво ще яде там, и второ, да направите вкъщи някои от тези ястия, за да спасите мъника от страха от непозната храна.
Мона Василева 

Коментари
Последни видеа

Ако ти ме помниш

25 октомври 2021 г.