Не е късно за промени в движение

Всичко зависи от това пред какъв събеседник сте изправени

18 август 2021 г.
Не е късно за промени в движение

Снимка: Shutterstock

Да предадете посланието си на някого невинаги е лесно, особено когато слушателят е разсеян от редица външни фактори. Освен това, всички имаме различни предпочитания за начина, по който възприемаме информация, така че е важно да познавате добре вашия събеседник и да адаптирате подхода си към специфичните му нужди. В противен случай може да се озовете в битка, която не можете да спечелите. Това казва Итън Ф. Бекер, съавтор на на бестселъра Mastering Communication at Work: How to Lead, Manage, and Influence.

„Хората мислят и обработват информация по един от два начина – индуктивно или дедуктивно. Тези с индуктивно мислене правят наблюдения и анализират различна информация, за да стигнат до заключение. При дедуктивния метод се започва с хипотеза, която се доказва чрез различни наблюдения и анализи на информация“, казва той.

Проблемът е, че много често всеки от двата похода води до негативна реакция, когато е използван при човек, предпочитащ другия.

„Няма обаче правилен или грешен, ефективен или неефективен поход. Всичко зависи от това кой е вашия събеседник“, казва Бекер.

Индуктивно срещу дедуктивно слушане

Може да разберете какъв е мисловният процес на вашия събеседник по начина, по който той представя информация. Директен ли е, или се изразява по заобиколен начин? Разказва ли историята стъпка по стъпка, или минава направо към най-важната ѝ част? След като разпознаете предпочитания начин на изразяване на човека, с който общувате, приспособете посланията и въпросите си на база тези тенденции.

„Хората често приемат, че мениджърите използват предимно дедуктивно мислене. Това невинаги е така. Истината е, че трябва да се вслушвате внимателно в думите на вашия събеседник и да сте готови да приспособявате подхода си към него. Това е ценно умение, подобно на способността на някои футболисти да ритат точно и с двата крака“, казва Бекер.

Например, главният изпълнителен директор на вашата компания може да разсъждава чрез индуктивния метод. Ако искате той да одобри скъпо пътуване и участие в конференция, може да кажете нещо от рода на: „Току що обядвах с нашия мениджър продажби и той ми разказа за търговска конфренция, която ще се проведе тази седмица в Лас Вегас. Нашите конкуренти ще присъстват, като смятам, че можем да привлечем много нови клиенти, ако вземем участие. Аз мога да пътувам, но участието ще струва  5 хил. долара. Мислите ли, че трябва да имаме присъствие?“

„Когато искате ви е значително, представянето на цялата информация помага на човека с индуктивния начин на мислене да се подготви за въпроса. Първо представете данните и след това питайте“, казва Бекер.

Ако директорът ви предпочита дедуктивния подход, обърнете конструкцията на вашето послание, започвайки първо с цената, последвана от причините това участие да си заслужава.

Слушането и имейлите

Правилата за индуктивно или дедуктивно мислене са полезни и при писмената комуникация. „При имейлите почти винаги трябва да се подхожда дедуктивно“, категоричен е Бекер. „Индуктивният имейл може да бъде разочароващ, като получателят или няма да го прочете до края или няма да го разбере. Обикновено може да вземете последния ред и да го поставите в самото начало, изтривайки останалия текст“, добавя той.

Според него индуктивните имейли имат логика само в един случай. „Такъв имейл може да изпратите на приятел, с когото не сте се срещали от години. В този случай може да излеете душата си“, казва той.

Продължението четете в Мениджър Нюз

Да поговорим

5 разговора на родителите, които не са за ушите на детето

Да поговорим

10-те важни разговора с тийнейджъра (част І)

Заедно

6 разговора, които задължително трябва да проведете със себе си

Още от Да поговорим

Коледа

Снимка: Shutterstock

Какво (не) знаете за Коледа (Част 2)

Коледен подарък

Снимка: Shutterstock

Как да поднесете коледния подарък

Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock 

8 причини да вярваме в Дядо Коледа

Коледа

Снимка: Shutterstock

Какво (не) знаете за Коледа (Част 1)

Коледни чорапи с изненади на камината. Снимка: Shutterstock

Коледни чорапи с изненади на елхата или на камината

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Снимка: Новите родители

Заедно

Весели празници и честито Рождество Христово!

Бъдете здрави и се обичайте!

Коледа

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Какво (не) знаете за Коледа (Част 2)

Още малко интересни факти и любопитни детайли за този светъл празник, които ще ви вдъхновят

Коледен подарък

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Как да поднесете коледния подарък

Важно е да го направите по ефектен, забавен или впечатляващ начин, за да докосне той сърцето на получателя

Дядо Коледа. Снимка: Shutterstock 

Голямото семейство на Енрике Иглесиас и Анна Курникова. Снимка: Instagram

Заедно

Енрике Иглесиас и Анна Курникова посрещнаха бебе №4

Те обявиха публично щастливата новина в социалните мрежи

Ивет Лалова и Тиаго. Снимка: Instagram

Заедно

Ивет Лалова: Коледа не е скрита в подаръците

С Тиаго празнуват най-вълшебните мигове край елхата

Момиче чете указания на естествена елха. Снимка: Shutterstock

Здраве

Изкуствена или естествена коледна елха

Опасни са за здравето: факт или мит – мнение на специалист

Книга, борови клонки, чаша кафе и свещ. Снимка: Shutterstock

 

Коледа

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Какво (не) знаете за Коледа (Част 1)

Предлагаме ви 15 любопитни неща за този светъл празник, с които може да впечатлите гостите си