Невробиолог: Нужни са само 4 неща, за да сме щастливи

Съвети от Алекс Корб, който цял живот изучава човешкия мозък

16 март 2019 г.

Снимка: Лияна Петрова

Чували сме и сме чели куп съвети за това как да достигнем щастието от хора, които нямат и понятие за какво говорят. Избираме да вярваме на невробиолозите, които по цял ден изучават сивото вещество в главите ни и знаят най-добре от всички какво е нужно, за да сме щастливи.

Американският невробиолог Алекс Корб от Калифорнийския университет споделя в книгата си „Възходящата спирала“ някои важни съображения по темата:

1. Главният въпрос, който да си зададете, когато се чувствате зле: „За какво съм благодарен на съдбата?“

Ще контрирате, че добре, това е чудесно, но как чувството за благодарност може да повлияе на мозъка? Антидепресантът бупропион стимулира изработката на невротрансмитера допамин. Както и чувството за благодарност. А какво прави флуоксетина? Стимулира невротрансмитера серотонин. Както и чувството за благодарност.

Това е – един от най-важните ефекти на чувството за благодарност е повишаване на нивото на серотонин. Когато мислите за това, че сте благодарни на съдбата, се фокусирате на положителните неща в живота. Това просто действие увеличава изработването на серотонин в предната мозъчна кора.

2. Говорете за своите негативни чувства

Когато ви е кофти, тъжно, тъпо, когато сте обидени, тревожни, ядосани, притеснени - дайте определение на своето състояние. Ще е достатъчно, за да се почувствате по-добре. Може би смятате, че е глупаво да го правите, но мозъкът ви мисли друго.

На участниците в едно изследване показвали снимки на хора с различни изражения на лицата и измервали реакциите на мозъците им. Когато били помолени да обяснят какви емоции пораждат тези фотографии у тях, се задействала вентролатералната префронтална мозъчна кора и активността на амигдалата намалявала. Назоваването на чувствата намалява тяхното въздействие - факт.

3. Вземайте решения

Случвало ли ви се е да изпитате облекчение, след като вземете някакво решение? Това не е случайно. Невробиологията показва, че вземането на решения намалява тревожността и безпокойството, а също така помага за решаването на проблеми.

Когато вземаме решение, обявяваме намеренията си и си поставяме цели, а това има положителен ефект върху префронталната кора - намалява тревожността и вълнението. Вземането на решения помага също да се намали активността на зоната в мозъка, известна като стриатум, който обикновено ни насочва към отрицателни импулси и действия. И накрая, вземането на решения променя нашето възприятие за света, а това помага да се намери решение на проблема и да успокои лимбичната система.  

Вземането на решение понякога е трудно, особено за колебливите, но не е нужно вашето решение да е най-правилното – нека е „достатъчно добро“. Перфекционизмът може да ни натовари и да ни кара да чувстваме, че излизаме извън контрол, докато усещането, че контролираме нещата, намалява стреса.

4. Докосвайте хората

Разбира се, не безразборно, а само близките си, но е важно да го правите, защото всички имат нужда да се чувстват обичани и когато това не се случва, изпитват душевна болка. Отхвърлянето е не просто неприятно, то боли. Активира същите мозъчни центрове, които и счупеният крак.

Връзките ни с другите са много важни и по отношение на това дали изпитваме щастие. Ще го почувстваме, когато докосваме хората - всеки приятелски, любовен, мил допир води до отделяне на хормона на щастието окситоцин. Дори едно ръкостискане и потупване по гърба може да е достатъчно, да не говорим за това колко ценни са прегръдките.

Много хора не отдават дължимото на докосването, но то е важно, защото ни прави по-убедителни, помага за отношенията ни и дори е способно да намали физическата болка. Проучвания с участието на семейни двойки показват, че колкото е по-стабилна връзката помежду им, толкова по-силен е "обезболяващият ефект".

Но не говоря за кратки, бързи, небрежни прегръдки. Кажете им, че неврологът ви е препоръчал дългите топли прегръдки. Именно дългата прегръдка води до отделянето на невротрансмитера окситоцин, което пък намалява активността на амигдалата.

Ако в момента няма кого да прегърнете, и един обикновен масаж ще ви накара да се почувствате по-добре. Масажът повишава равнището на серотонин и допамин, а намалява нивата на стресовите хормони. Масажът също така намалява болката и подобрява съня.

По материали на feellfeed

Коментари
Последни видеа