Опитът на Китай: Как епидемията промени потребителските навици и начина на живот

Разказва адвокат Асен Велинов , който от 18 г живее и преподава в Шанхай

18 март 2020 г.

Снимка: Guliver / iStock

Eпидемията, която плъзна по света, ще ни промени. Ще промени навиците на живот, потреблението, самите нас.

Ето разказа на човек, живял в Китай и анализирал промените - адвокат Асен Велинов.


Адвокат Асен Велинов работи в Шанхай, Китай от 18 години. Занимава се с консултантска, преподавателска и медийна дейност, с основен фокус международни инвестиции на китайски компании, навлизане на чужди компании и брандове на китайския пазар, както и брандиране в областта на международния туризъм. Консултант е на Китайската Асоциация на Туристическите Медии (CTJA).

Съвсем доскоро Китай беше световният пример за “безпрецедентен растеж”, “най-бързо развиваща се икономика”, “най-голям източник на международни туристи”, “необятен пазар” - на фона на управленческа система и инфраструктура без аналог в света. Периодът на Китайската Нова Година (през 2020 тя настъпи на 25ти януари), е традиционно период за пътуване, семейни събирания и срещи с приятели – седмиците след това пък са посветени на бизнес срещи и конкретизиране на планове за предстоящата година.
През 2020 нищо от това не се случи по този начин.
С уговорката, че за лично засегнатите от коронавируса, и за тези в напълно блокирани градове преживяното е несравнимо с това на тези нас в градове като Шанхай, където в последните месеци живеем в условия на досадни, но разумни за ситуацията ограничения, си струва да видим какви са данните за това как стотиците милиони из цял Китай компенсират липсата на обичаен достъп до услуги и забавления.

В големите Китайски градове “домашните ваканции” са изключително лесноосъществими - най-мащабната в света инфраструктура от куриери доставя евтино храна и алкохол в рамките на около 30 минути, и всичко останало, намиращо се на територията на Китай, в рамките на ден или два - до входната врата.
По време на пика на епидемията тук обаче, и при променени обстоятелства - недостиг на куриери, много затворени ресторанти - Китай се ориентира към нови занимания и интереси. Данните от този период потенциално биха могли да дадат идеи за чуждестранни брандове с интереси към и присъствие в Китай, както и на хората в условия на домашна карантина.

Материал на онлайн шопинг платформата Мейтуан и China Daily събира данните от последните няколко седмици:

Хората се учат и опитват да готвят - онлайн търсения на рецепти за печива са се увеличили 100 пъти в сравнение със същия период през 2019, продажбите на мая са се увеличили 40 пъти, а на тесто за пелмени - седем. Данните показват и осемкратно увеличение на продажбите на лук, чесън и джинджифил.

Топ 5 на продуктите, закупени онлайн: 15.8 мил. опаковки полуготови спагети, 10.2 мил, опаковки изсушено тоуфу, 9.4 мил. напитки, 8.8 опаковки зърнени изделия и 8.1 опаковки зеленчуци (кориандър, картофи, домати, лук и моркови са водещи сред тях

⁃ Доставките на сурови зеленчуци са се увеличили 200% в сравнение със средните за предходните месеци - 60% от купувачите поръчват доставките си сутрин, а значителен процент го прави и между 7:00 и 8:00 часа.

⁃ Храни със силен и/ли лют вкус отбелязват значителен растеж - както и различни брандове гърмящи бонбони

⁃ 5 милиона предпазни маски са продадени онлайн, 200 хил. различни продукти Витамин C, и също толкова билкови медикаменти за настинка

⁃ Мозайки, пъзели, кубчета на Рубик и Лего продукти са сред най-популярните онлайн покупки

⁃ Има значително увеличение в поръчките и консумацията на алкохол

⁃ 1616% увеличение на продажбите на дезинфектант за ръце

⁃ Стойността на онлайн поръчките е нараснала 70% на регистриран потребител

⁃ 53% от потребителите са родени след 1990, а 36% - между 1980 и 1990

⁃ 80% от доставките са безконтактни

⁃ Градовете с най-много продажби са Пекин, Шанхай, Шънджън, Ченду, Гуанджоу, Чунцин, Ханджоу, Тиендзин, Суджоу и Нандзин

Какво още казват данните? 

Клиентите са лоялни на брандове и продукти, които не изчезват от полезрението им в този период - какво обаче е разумна и позитивна активност зависи от много фактори.
Очаква се пазара на луксозни стоки да се възстанови бавно, дори след края на извънредните мерки за контрол на епидемията - обаче туризма и пътуванията би трябвало да се възстановят (и увеличат) многократно и незабавно след месеците на ограничения.

Какво хората правят повече от преди?

83% четат новини онлайн, 72% спят повече, 54% четат повече, 40% се обучават онлайн, 29% правят повече физически упражнения, а 15% инвестират повече от преди.

Онлайн обучението, разбира се, предизвиква голям интерес и е тема за дискусия. Данните показват, че около 276 милиона деца са в училищна възраст в Китай, и повечето от тях вече от няколко седмици прекарват по няколко часа на ден във виртуални класни стаи, организирани от техните училища.
Китай има добре развита интернет инфраструктура и огромен сегмент от населението има достъп до високоскоростен интернет.

Нараснало е и потреблението на извънучилищни онлайн програми, което съответно вероятно ще доведе до растеж в индустрията, оценена през 2019 г. на 26 милиарда евро. Без традиционния офлайн достъп до потребителите си, брандове като Лулулемон и вериги фитнес центрове предлагат лайвстриийм йога и фитнес програми. Други традиционно офлайн дейности като концерти и посещения на музеи и изложби, също бързо бяха адаптирани за онлайн потребление.

Целия текст четете в Мениджър. нюз

 

Коментари
Последни видеа