Меню, което „газира“ кърмата

Кои храни кърмачката временно да уволни

Снимка: Guliver / iStock

Има храни и напитки, които кърмещата жена е добре да избягва. Веднага се сещате за алкохол и кафе, без да е нужно да се правят дълбоки анализи.
Не става дума за тях, а за други, които крият изненади.
Щом съставките им преминат в кърмата, могат буквално да я „газират“ и да причинят колики и неразположение на бебето или пък да го алергизират.

Чувствителността на новороденото към храни като мляко, яйца, цитруси от менюто на кърмачката, е индивидуална и всяка майка трябва да я провери предпазливо.

Има храни, които категорично не се препоръчват за нея, в периода, когато кърми. Сред тях са някои риби и морски деликатеси са „попили“ опасни замърсители от водата като олово и живак. Консервирани, пържени, люти храни както и силно парфюмирани подправки също категорично не се харесват на бебето.

Лук, чесън, люти чушки

Силните и пикантни подправки „развалят“ вкуса на кърмата и бебето често не ги обича. Може дори да го откажат да суче.

Снимка: Guliver / iStock

Магданоз

Той е от семейството на ментата и също като нея не се препоръчва за кърмачки.
Освен това магданозът може да потисне образуването на кърма. Има обаче и много други. 


Полуфабрикати и консервирани храни

Кърмещата жена не е добре да консумира полуфабрикати и продукти с изкуствени консерванти и оцветители. За препоръчване е да яде само прясно приготвени и качествени храни.
В списъка на неподходящи храни са мазни меса, сланина и колбаси, както и всички разновидности на фастфуд.

Меки сирена

Заради риска от зарази, тези недобре ферментирали млечни продукти не се препоръчват нито по време на бременността, нито в периода на кърмене.

Боб, леща, грах

Поне в първите 3 месеца е добре жената, която кърми, да ограничи бобовите храни в менюто си, а после да ги хапва по малко и през ден.
Боб, леща, грах, бакла, соя и нахут съдържат много баластни вещества, които са полезни, но образуват газове. Те подуват подуват корема на майката и усилват коликите на детето.
Същото важи и за салатите. Особено в ранна пролет, когато са „по-нитратни“ е добре да се консумират с мярка.

Газирани напитки

Те са честа причина за неразположения в стомаха. Има данни, че вредят и на кърмачето.

Ядки

Полезни са особено суровите и стимулират образуването на кърма. Избягвайте фъстъците, в тях се развиват плесени, които са канцерогенни.


Цитруси

От една страна те са признат алерген, от друга се знае, че кората им се обработва с химикали, за да се запазят по-дълго свежи.

Снимка: Shutterstock
Съветът е да се мият старателно преди майката да ги консумира, а ако бебето получи обрив или колики, да ги „уволни“ от менюто си поне в първите месеци.
Има данни, че някои съединения в цитрусите, които преминават в кърмата, могат да раздразнят все още недобре развитата лигавица на бебешкото коремче.

Мляко

Съветът: пийте по литър на ден, отива в другата крайност. Ако много обичате прясно мляко и преди бременността сте пили, не се лишавайте.
И два литра да изпиете обаче, няма да произведете повече кърма. И млякото, и яйцата може да доведат до алергична реакция.

Риба

Рибата е полезна за кърмачката, но живакът в нея е потенциално опасен за малките бебета.
Някои видове като акула, риба меч, скумрия, калкан, за които се знае, че съдържат по-високи количества живак, трябва да бъдат изключени от менюто на кърмачката.

Кафе и чай

Добре е по време на кърмене тези напитки да се ограничат и изключат от менюто заради кофеина, който доказано преминава и в кърмата. Бебето става неспокойно и възбудено.
Подобен ефект за съжаление има и прекомерната употреба на шоколад от кърмачката.
Някои захарни изделия пък съдържат оцветители и консерванти, които не бива да попадат в менюто на кърмещата жена.

Мона Василева

 

Коментари
Последни видеа