Защо тези фрази имат обратен ефект, обяснява психолог
Мъж и жена дискутират разпалено. Снимка: Getty
На всеки му се случва да плаче, да се ядосва, да е изпълнен с негативни емоции. Но е много досадно, ако в този момент някой, в желанието си да помогне и да го утеши, се държи неадекватно.
Не е добре и да остане безразричен, да го игнорира, а демонстрирането на агресия очевидно е лоша идея.
Как да се държите тогава?
Няма универсален съвет. Има обаче два съвета, които определено не работят, дразнят и доказано имат обратен ефект.
В тези ситуации професорът по психология Райън Мартин препоръчва никога да не казвате „Отпусни се“ или „Успокой се” - две фрази, които най-често използваме в подобни ситуации.
Фразата „Успокой се“ не е донесла спокойствие и утеха на нито един човек в света. Смешно е, но често хората я произнасят със строг глас, подчертавайки значението й, което също противоречи на усилието да успокоите този, който страда.
Въпросът е, че когато казвате фрази като „Успокой се“ или „Отпусни се“, изглежда, че се поставяте над другия човек, намеквайки, че той се държи неправилно.
Съгласете се, това само може да го вбеси още повече!
Освен това човек под въздействието на силни емоции не е склонен да мисли рационално.
Мъж и жена спорят. Снимка: Getty
Може би той наистина трябва да се успокои и дълбоко в душата си сам разбира това. След като чуе нашия съвет обаче, едва ли ще може да се събере и да се успокои. Не става като с магическа пръчица.
По-ефективен начин да успокоите човек, е да му говорите с тих, мек глас. По този начин ще го принудите да се вслушва в думите ви и да се адаптира към по-спокоен диалог.
Ако изпусне нервите си по време на спор или ако се карате, докато обсъждате даден въпрос, не е нужно да го ласкаете или да се съгласявате с нещо неприемливо за вас.
По-добре е учтиво, но ясно да заявите: „Виждам, че си разстроен и ядосан и не искам да повишавам тон. Нека обсъдим как можем да разрешим този проблем? Ако трябва, може да си дадем почивка, за да се справиш с чувствата си, нека поговорим по-късно."
Това ще работи много по-добре, отколкото да се опитвате да подцените чувствата му.
По време на спор или на кавга, психолози препоръчват използването на така наречените „аз-съобщения“. Например: „Много съм разстроен, че не си измил чиниите и си забравил за нашите споразумения.“
Това ще бъде много по-продуктивно от фрази с обвинения като „Никога не правиш това, което те моля да направиш!“
Понякога преди подобни разговори е полезно да отделите малко време, за да успокоите емоциите си и да подредите чувствата си.
По материали на Huffpost , Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари