Когато детето пита, трябва простичко и с примери да му обясните
Орел, който се рее в небето. Снимка: Shutterstock
Децата поглеждат към небето и често питат: „Защо птиците могат да летят, а ние не?“
Отговорът е прост: птиците имат специално „оборудване“ за летене - крила, пера, лек скелет и много силни мускули.
Те също така знаят как правилно да се носят във въздуха, точно както добрият плувец работи с водата.
Ето и още обяснения, които дава Татяна Менщикова.

Птица в полет. Снимка: Shutterstock
Птицата лети, защото крилото ѝ дава сили, които я издигат над земята. Тази подемна сила я повдига във въздуха нагоре.
Когато крилото се движи напред, въздухът над него преминава по-бързо, а въздухът под него - бавно. Това създава по-малко налягане отгоре и по-голямо налягане отдолу. Така крилото „повдига“ птицата.
Направете експеримент, по време на пътуване с кола. Нека детето извади ръка през прозореца и я наклони леко. Въздушният поток ще избутва ръката му нагоре.
Простото издигане не е достатъчно – птицата трябва да се движи напред. Това се постига чрез размахване на крилете: тя спуска крилата си надолу и назад, избутвайки въздуха надолу.
Ако детето е по-голямо, може да му припомните третия закон на Нютон. Той дава точният отговор: въздухът избутва птицата нагоре и напред. Подемна сила + тласък напред = полет.
Крилото не е просто „лопатка“, която загребва въздух.
Горната повърхност е леко изпъкнала, докато долната повърхност е по-плоска. Този „профил“ помага на въздуха да минава по-бързо отгоре и по-бавно отдолу, повдигайки птицата.
На върха на крилото дългите махови пера действат като ветрило – режат въздуха, намаляват съпротивлението и подпомагат движението.
Птицата леко променя ъгъла на крилото си. По-голям ъгъл означава по-голямо подемно усилие, но и по-голямо съпротивление; по-малък ъгъл означава по-бързо движение напред.

Орел, който носи риба от морето. Снимка: Shutterstock
Перата са леки и здрави. Те правят крилото широко, без да добавят излишно тегло. „Капсулират“ го и намаляват турбуленцията и шума.
Опашката е едновременно кормило и спирачка. Разтварянето ѝ като ветрило забавя полета и прави кацането меко. Прибирането ѝ ускорява полета ѝ. Лекото й завъртане променя посоката.
Супермускули: Птиците имат мощни гръдни мускули, които спускат крилата им. На гърдите има „кил“ – ръб на гръдната кост, на който се закрепват мускулите.
Леко тяло: Много птици имат кухи кости (с прегради), което ги прави здрави, но леки.
Бърз метаболизъм: сърцето и белите дробове работят интензивно, а кръвта бързо пренася кислород – има гориво за пляскане с крила.
Запазване на енергията: Птиците използват възходящите течения, за да се реят (орли, щъркели), да летят във V-образна формация и да се крият една зад друга от настъпващия въздух (гъски).
Не всички. Щраусите тичат, пингвините се „плъзгат“ във водата – крилата им са се превърнали в плавници. Те са избрали различни начини на придвижване, но следват същите правила и се възползват от тях като птиците във въздуха: форма, сила, съпротивление.
Хартиен самолет. Сгънете обикновен хартиен самолет. Ако носът му е твърде тежък, той ще се спусне; ако леко огънете крилата нагоре, ще стане по-стабилен. Така се балансира подемната сила и теглото.
Ръка в въздушно течение. Нека детето ( под ваш контрол и внимателно) извади дланта си през прозореца, докато колата бавно се движи. След това да опита да наклони дланта си ла ляво и на дясно. Така ще усети как потокът я бута нагоре и надолу. Така крилото „улавя“ въздуха.
Говорете просто. Обяснявайте стъпка по стъпка: „Крилото създава подемна сила, размахването на крилата осигурява тяга – опашката управлява.“
Използвайте сравнения: плуване във вода, ръка в течение, хартиен самолет.
Подходящо обяснение според възрастта: за малки деца – „крилото улавя въздуха като парашут“, за ученици – „различно налягане отгоре и отдолу.“
Наблюдавайте заедно: как врабчето бързо размахва криле (къси криле – много пляскания), как хвърчило се носи (улавяйки теченията), как гълъбът „спира“ като леко разтваря опашката си преди да кацне.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари