Децата учат най-добре, когато са заедно

Защо? Обяснява Маргарита Аспарухова от Център за приобщаващо образование

20 Декември 2018 г.
Децата учат най-добре, когато са заедно

Снимка: Shutterstock

В училище често бях спасявана по математика от съучениците си. Не, не са ми давали да преписвам и не са решавали задачите вместо мен, но бяха така добри да ми обясняват решенията на трудните задачи в междучасието, да си сверяват верните отговори с мен на контролно, после пак да ми обясняват решенията на същите задачи, защото след пет минути те се изпаряваха от главата ми. Аз пък им разказвах уроците, допълвах това, което пропускаха, когато те разказваха, поправях правописните им грешки.

За съжаление, когато аз бях ученичка, всички тези взаимодействия със съучениците ми ставаха в междучасията или тайно в часовете. След това в университета и на работното ми място ми беше много трудно да работя в екип. Нямах навици за съвместна работа, изненадвах се, че хората подхождат различно към поставените задачи, че имаме различни критерии за добре свършена работа.

Една част от нас са по-добри в едно, други - в друго. И това е ценен ресурс. Когато учим и работим заедно, допринасяме за общата цел според собствените си способности и гледна точка. В една класна стая учителят е този, който може и трябва да управлява тази възможност, която ни дава ученето в многообразни групи от деца. Ползите са за всички, но най-вече за децата със специални образователни потребности, които лесно могат да останат изолирани по време на часовете.

Според  проучване на Рене Тапасак в приобщаваща класна стая в начален етап учениците с и без увреждания показват повишена самооценка по отношение на когнитивните си способности.

Според други изследователи - Кушинг и Кенеди "учениците, които предоставиха подкрепа на учениците с увреждания в общата класна стая, показаха положителни постижения в ученето си, като по-висок успех, по-добра успеваемост при изпълнение на учебни задачи и повече участие в клас."

До подобни изводи стигат и още автори: "Типовете преподавателски практики, които могат да бъдат наблюдавани в приобщаващата класна стая, като обучение и менторство между връстници, съвместно учене в групи и диференцирано преподаване, са доказано полезни за всички ученици.” „Обучението и менторството между връстници води до значителни подобрения в правописа, знанията по социалните науки и други сфери както при учениците с увреждания, така и при учениците без увреждания."

Какви практики може да включи учителят, за да се възползва от възможността децата да се учат едно от друго, да си помагат и да си служат за пример?

Детето, което би се справило по-бързо и по-лесно с дадена задача, може да бъде включено в екип или в двойка с друго дете, което се затруднява със същата тази задача, и да му помага, като му обяснява, насочва го и му служи за пример (като поведение, усърдие, ентусиазъм) - така и двете ще запомнят и разберат по-добре и по-трайно учебния материал. Истината е, че много бъдещи учители и професори са открили призванието си да учат другите точно по този начин - като са помагали на съучениците си.

Нещо повече - в различните ситуации детето, което ще има водеща роля, ще е различно - има някои, които не могат да четат, но сами стигат до теоремите по математика и обратното - деца, които боравят по-добре с думите, отколкото с числата.

Давайки възможност на различни натури да имат водеща роля в различни задачи и проекти, учителите всъщност им дават възможност да видят силните си страни и да повишат самооценката си. Уверенето дете има повече оптимизъм и намира вътрешни опори да се справя с трудните задачи. Важно е също учителят (ако говорим за начален етап) да не подценява предмети като физкултура, изобразитено изкуство, музика, защото сами по себе си те дават други възможности за преживяване на успех. За децата всеки успех споделен със съучениците им е от значение.

Учителят може да даде възможност на едно дете, и особено на такова със специални потребности, да преживее себе си като важно и ценно като му покаже всички лица на това да си ценен, да получиш внимание.

Представете си един обикновен час по математика - учителят минава покрай всяко дете и поглежда в тетрадката му, но подминава друго, което е на ресурсно подпомагане по математика (това е реален случай). Как би се почувствало то? Съвсем различна би била ситуацията, ако работи по свой адаптиран лист със задачи, или ако работи заедно с другарчето си по чин - да кажем - ако детето не може да умножава двуцифрени числа - може да "помага" на другарчето си като умножава едноцифрените. Или поне да пише задачите под диктовката на другото дете.

Друг начин учителят да подкрепи детето, което има необходимост от това, е като го приобщи по плавен начин към дейностите в час. Ако детето работи единствено с ресурсния си учител по даден предмет, има вероятност да показва знания и умения единствено, когато работи в защитена среда с този учител и когато трябва да чете на глас или да решава задачи на дъската в клас, да се справи много по-лошо от обичайното си представяне в ресурсния кабинет. Затова отново ролята на общообраозвателния учител е да предразположи детето и да направи лесен трансфера на знания и умения от едната ситуация към другата, като покаже на детето, че му вярва, че грешките са допустими - това ще го накара да се отпусне и да се справи по-добре.

Въпреки че повечето деца много уважават своите ресурсни учители и терапевти, за тях ходенето на училище е именно ходенето на училище в клас, с класа, с класната. Да се представиш добре в клас, пред класа, да получиш похвала и внимание от учителя е, което наистина има смисъл за тях - единствено учителят може да направи това реално възможно - разбира се, с много търпение, работа с целия клас, внимателно планиране на часовете, но и с много голямо удовлетворение накрая.

Източник: priobshti.se

Образование

Учене чрез внушение - българин го е измислил

Образование

Как да превърнете ученето в навик: 8 съвета

Да поговорим

Успехът на първокласника може да се предскаже

Образование

Чувството за безопасност вдига успеха на ученика

Още от

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Снимка: Getty

Какви проблеми срещат децата, които проговарят късно

Дете чете книжка. Снимка: Getty

 

Как да стимулираме детето да чете по-бързо и гладко

Родители и дете работят над домашното. Снимка: Guliver / iStock

Хвалете, помагайте, мотивирайте. Но не правете нещата вместо детето!

Водата помага и за концентрацията.

Снимка: Shutterstock

Предстои ви изпит? Пийте чаша вода

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Деца на летен лагер.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Защо летните лагери са полезни за децата

Те им помагат да се социализират и да станат по-самостоятелни

Жена, която мечтае. Снимка: Getty

Здраве

6 начина да се успокоите, които само увеличават стреса

Всички хора реагират различно на негативните емоции и не всички реакции са от полза за тялото

Ниската кръвна захар при кърмачетата е често срещано заболяване, което в повечето случаи не трябва да ви притеснява.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Ниска кръвна захар при кърмачета

Какви са причините за неонаталната хипогликемия и как най-правилно да реагирате

Снимка: Shutterstock

Здраве

Пирамидата на детското развитие

Месец по месец, обяснена от Станислава Чуринскиене