Не се страхувайте и не наказвайте грешките

Прекомерното хвалене на успешното дете блокира обучението, смята френски педагог

28 октомври 2018 г.
Не се страхувайте и не наказвайте грешките

Илюстрация: Guliver / iStock

Има стара поговорка, която гласи, че ние се учим от грешките си. Повтаряме я вероятно просто механично, защото не сме толерантни, когато децата допускат грешки. И невинаги реагираме по правилния начин, било от амбиции, било от слаба педагогическа подготовка.

„Грешките са полезни. Те са част от обучението и не бива да се санкционират“, твърди френската педагожка Селин Алварес. 

В продължение на 3 години Алварес провежда психологически експеримент в една детска градина и там се опитва да създаде идеални условия за обучение е развитие на децата.
Част от опита, който прилага, взема „на заем“ от признатата и популярна италианска педагожка Монтесори, но го допълва и разработва така, че да отговоря на съвременните условия, като го съобразява с научни познания за развитието на детето. И успехът ѝ не закъснява.

През този период на обучение 3-4-годишните малчугани стават едва ли не вундеркинди, а Алварес пише ръководство как трябва да се организира детското предучилищно образование. 
Ето част от съветите включени в книгата ѝ „Закони на естественото развитие“ (Les lois naturelles de l’enfant) по отношение на грешките, които правят децата.

Ролята на грешките

Грешката е нормална и необходима среща и сблъсък с действителността. Грешката помага да поправим и да уточним своите знания и предположения.
Учените са категорични: „Индивидът се обучава, само когато събитията нарушават неговите прогнози.“

Следователно, грешката – е определящ елемент за усвояване на знания.

Често обаче на нея гледаме като на провал, стремим се да я избегнем – а с това пречим на процеса на обучение, твърди Алварес.
Като се започне от детската градина, грешката често се наказва - не като оценка (в градината и началното училище не се поставят бележки), а като отношение и заключение.
С други думи: направеното без грешка – е добро и следователно, това, което е с грешки, е лошо.

На практика отношението към грешката трябва да е неутрално. 
И към детето, което не допуска грешки, не следва да се отнасяме с повече любов и разбиране в сравнение с останалите.
Вместо това е добре да му се дадат по-сложни  и трудни задачи, защото в противен случай ще му стане скучно и ще започне да изразходва енергията си като се сравнява с останалите, които не са така успешни.

Санкционирането на грешките както и хваленето на хлапетата, които не грешат, са два еднакво погрешени подхода. Те блокират процеса на обучение.

Като цяло системата на традиционното обучение прави всичко възможно човек да не учи. Тя им натрапва знания, които не ги мотивират, а когато децата допускат грешки, неизбежно им вменява вина. И това осъждане парализира желанието им да научават нови неща и в голяма степен блокира естествения природен механизъм за усвояване на знания.
Стига се до порочен кръг на отсъствие на интерес, фрустрация, самоунижение, което провокира раздразнение и гняв.

Наша задача е да подготвим качествени и добре подбрани занимания и разнообразна среда. Винаги да оставяме на детето възможност да открива нещо ново, нещо, което да събуди интереса му и да го увлече, дори в област, която не сме подозирали.

Когато говорим за грешките неутрално и информативно, децата си избират занимания, които им допадат. И те ще се стремят да се отърват от грешките, без да се чувстват „по-лоши“ от останалите, като започват от начало толкова пъти, колкото е нужно, за да удовлетворят своята нужда от усъвършенстване.

Това спонтанно повторение ще затвърди механизма на обучение. И децата ще усвояват новото не само в дълбочина, но и бързо. Без страх от възможни грешки, детето развива своята уникална личност и израства стабилно, доверчиво и пълно с творчески планове.

Мона Василева

 

Да поговорим

7 родителски грешки във възпитанието

Да поговорим

9 грешки, за които може би не си даваме сметка

Образование

3 родителски грешки, които водят до бягства от училище

Да поговорим

9 грешки, които нараняват психиката на детето

Още от

Момиченце, което мечтае. Снимка: Shutterstock

Защо е важно да мечтаем, дори за невъзможното

Момиче украсява елхата: Снимка: Shutterstock

Игнажден поставя начало на новогодишните приготовления

Бебе с коледно еленче

Снимка: Shutterstock

Първата Коледа на бебето

Жена носи пакети с покупки. Снимка: Shutterstock

 

Предпразнична треска

Токсично приятелство

Снимка: Shutterstock

Кога приятелството започва да ни вреди?

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Семество Бекъм

Снимки: Getty

Момиченце, което мечтае. Снимка: Shutterstock

Голямото семейство на Хилария и Алек Болдуин. Снимка: Instagram

 

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Момиченце, което мечтае. Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Защо е важно да мечтаем, дори за невъзможното

Науката дава солидни аргументи

Голямото семейство на Хилария и Алек Болдуин. Снимка: Instagram

 

Заедно

Хилария и Алек Болдуин със седемте деца се местят в нов дом

Искат да заменят градския си апартамент с имение в провинцията

Момиче украсява елхата: Снимка: Shutterstock

Жена чете книга с чаша кафе с ръка. Снимка: Shutterstock

 

Заедно

Моят път

Бебе с коледно еленче

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Първата Коледа на бебето

Това е незабравим момент, който трябва да запаметите по начин, който дълго след това да ви напомня за този период

Жена носи пакети с покупки. Снимка: Shutterstock

 

Мнение на специалиста

Предпразнична треска

Психолог съветва как да избегнем импулсивните покупки