TED гуру: Ако има работа, която изисква светкавични решения – дайте я на милениалите

Съвети на Саймън Синек от книгата му "Лидерите винаги обядват последни"

11 октомври 2018 г.
TED гуру: Ако има работа, която изисква светкавични решения – дайте я на милениалите

Снимка: Guliver / iStock

Всяко поколение си има отличителен белег и свой начин за възприемане на света. Някои от тези изключителни характеристики и гледни точки са позитивни, други негативни, а трети – неутрални. Поколението на милениалите притежава специфични личностни черти, които смущават техните работодатели, пише Саймън Синек - един от най-известните TED лектори в книгата си "Защо лидерите винаги обядват последни".

Синек обръща специално внимание на милениалите, като посвещава цяла глава на работата с това поколение. Тя е вдъхновена от известното видео Millennials in the workplace, което има милиони гледания.

"Където и да отида, без значение от размера на организацията или индустрията, мениджърите търсят съвети как да ръководят милениалите в компанията. С раздразнение те питат какво искат милениалите. Желанията на младите служители варират от настояване за отделно бюро, през повече гъвкавост в работното време, до изискването да им се осигурява храна, както и услуги като обществена пералня. Много от изпълнителните директори впоследствие разбират, че дори когато всички или повече от тези изисквания са изпълнени, те все така трябва да се опитват да провокират отдаденост и лоялност у въпросните служители, а много милениали продължават да не изпитват чувство на удовлетворение от работата или от постижение, за което са мечтали.

Милениалите  притежават характеристики,  които ги правят по-добри от нас.

Те са забележително толерантно поколение.

Най-общо казано, те включват и приемат различните хора по-лесно. Макар и да не застават срещу парите и капитализма, сякаш имат по-силно желание да ги използват за добри каузи.

За разлика от мисленето тип „да има повече за мен“ от 80-те години, те са привлечени от компании, които дават част от печалбата и ресурсите си на хора в нужда. Но ми допада най-вече, че те изразяват на висок глас желанието си да оставят следа и очакването си компаниите да имат чувство за цел, убеждения и кауза.

Всички ние искаме да работим за компания с ясна визия за „Защо“ и усилията ни да имат по-голяма стойност от парите, които ни плащат, за да ги прилагаме. Докато много от предишните поколения ходят на работа, която не обичат, ден след ден, понякога понасяйки я мълчаливо, то милениалите, като поколение, имат смелостта и необходимите възможности да напуснат бързо работата, която не харесват, да поемат по предприемачески път с по-голяма готовност и да очакват, че компаниите, за които извършват някаква дейност, ще им дават повече, отколкото им е нужно. И са прави.

Независимо дали им харесва, или не, лидерите на компании наистина трябва да направят промени, за да се възползват от някои от уникалните качества на най-младите си служители. На онези, които тропват с крак и казват, че милениалите трябва да поемат цялата отговорност, да млъкнат и просто да си вършат работата, ще кажа, че с подобна стратегия компанията няма да стигне далеч. Вярно, милениалите трябва да споделят малко от бремето, за да преодолеят някои от предизвикателствата, пред които може да се изправят. Но компаниите също трябва да пригодят стратегиите и философията си към времето, в което живеем.

Лидерите трябва да разберат, че много милениали може би имат по-ниско самочувствие, отколкото показват. Те са нетърпеливи да получат нещата, които искат… включително да се справят с предизвикателствата пред тях. Както мнозина от нас, те също страдат от пристрастяване към телефоните и социалните мрежи, което води до трудности при изграждане на задълбочени и смислени връзки. Мисля, че повечето хора могат да се излекуват от дигитална зависимост, за да не нанасят вреда на себе си, семействата си, както и на връзките си. Парадоксално, но милениалите се нуждаят от доброто старомодно лидерство.

КАКВО МОГАТ ДА НАПРАВЯТ КОМПАНИИТЕ

„Лидерите винаги обядват последни“ очертава философия и стратегия как да ръководим, да изграждаме доверие и да вдъхновяваме хората си да се грижат и да си помагат един на друг.

Оставете мобилните телефони извън конферентните зали

Може да изглежда като нещо дребно и незначително. Същото може да се каже и за миенето на зъбите по две минути. Безполезно е, освен ако не го правим с постоянство. Всеки път, когато общуваме с колегите на работното място, това е възможност да се свържем като човешки същества и бавно да изградим отношения, основани на доверие. Когато си играем с телефона преди среща, се лишаваме от възможността да поговорим с другите. Независимо дали обсъждаме работата помежду си, питаме се как е минал уикендът или седим и си мълчим заедно, това са малки стъпки, които с времето може да ни отведат далеч. Ако компаниите забранят мобилните телефони във всички конферентни зали, след време ще усетят развитие в качеството на взаимоотношенията между хората.

Насърчете воденето на бележки на хартия вместо на компютър

Според изследване, публикувано в Psychological Science, хората, които си водят бележки на хартия, се справят по-добре с обработването и запомнянето на информация. Онези, които си записват нещата на компютър, наистина побират повече информация, но хората, които използват хартия, са принудени да отсяват по-важната информация. Това лесно усвоимо практическо умение влияе на критичното мислене и способността за вземане на решения впоследствие. А пък съветът ми за тези от вас, които трябва да имат бележките в дигитална версия, е да определят един човек, който да ги записва на компютър или след срещата да набере написаните на ръка бележки.

Учете ги на лидерство

Веднъж посетих голяма банка и попитах дали имат обучителна програма за лидерство. „Имаме“, ми отвърна развълнувано изпълнителният директор. Когато поисках подробности, разбрах, че се преподава съгласие. „Това не е тренинг за лидерство – казах аз, – а как да се подчиняваш на правилата.“ Той продължи да ми разказва за още курсове, които предлагат, но нямаше нито един за същинско лидерство. Как да очакваме от хората да водят, ако не ги учим как да го правят? Най-добрите компании, които съм посещавал, имат ясен обучителен план, за да добавят към способностите на хората си неща като ефективно противопоставяне, активно слушане и комуникационни умения.

Учете ги как се дава и приема обратна връзка

Много милениали настояват за повече обратна връзка. От наблюденията си научих, че те всъщност искат повече позитивна обратна връзка, повече признание, когато се справят добре. Немалко са примерите, че те не са особено добри в приемането на негативна обратна връзка. И все пак, даването и получаването на обратна връзка е полезно умение, което може да бъде научено. Да бъдете по-добри в даването на обратна връзка, не означава да давате повече обратна връзка, а да се научите как да го правите, независимо дали коментарите ви са позитивни, или негативни. По сходен начин, да получавате обратна връзка, не опира само до искането ѝ, а предполага да се научите как да я приемате, било тя позитивна или негативна. Трябва и да знаете как да реагирате на нея.

Възползвайте се от вашите милениали

Много компании биха имали пряка полза от уникалните умения, усвоени от милениалите благодарение на тяхното възпитание. Например милениалите са израснали в социалните мрежи. Те буквално са прекарали целия си живот в изграждане на личните си марки и интуитивно разбират как работи брандингът. Възползвайте се от това!

Вместо да се оплаквате, че милениалите не се включват или не са достатъчно ангажирани, използвайте ги като барометър за справянето ви като лидер, както и за да изследвате културата на вашата компания. Имайте предвид, че по-старите поколения може и да не са по-ангажирани с работата си (данните от изследванията навеждат на тази мисъл), но вероятно са по-добри в преструването. Използвайте факта, че милениалите са по-склонни да говорят, когато нямат вдъхновение и им липсва ентусиазъм или удовлетворение, като обратна връзка за това как се чувстват всички останали във фирмата. Ако им възложите задача, която ги вдъхновява да се ангажират и да присъстват, милениалите ще се посветят на работата за много дълго време.

Да израснеш в свят на незабавно удовлетворение, има своите недостатъци, но и едно огромно предимство. Милениалите се чувстват удобно при промяна и са по-гъвкави от предишните поколения. Удивен съм колко много сред тях не се притесняват да напуснат работа и да станат фрийлансъри, да се присъединят към стартъп или да основат компания. Познавам много милениали, които са напуснали работа, без да имат нещо резервно. Никога не съм виждал някой от предишно поколение да постъпва така. По-старите поколения като че ли предпочитат стабилността пред несигурността. Ако има проект или работа, която изисква множество бързи завои, светкавични решения, дори рискове – дайте ги на милениалите. Оставете по-възрастните служители да ги подкрепят със своя опит и знания. В допълнение, макар че милениалите признават, че се затрудняват да изграждат задълбочени и смислени връзки, те се справят отлично с първите срещи и често умеят да правят добро впечатление. Може и да имат проблеми със самочувствието, но не го показват, което е ценно за разширяването на мрежата от контакти или когато става дума за продажби. Поставете ги на първа линия в продажбите и оставете по-опитните им колеги да ги подкрепят в изграждането на по-задълбочени връзки с потенциалните клиенти. Така ще балансирате динамиката в екипа и двете поколения ще се учат едно от друго.

Добавям и някои по-общи идеи, които да имате предвид, ако искате да се възползвате от всичко, което служителите милениали могат да ви дадат:

•             Менторствайте и ги подкрепяйте (защото понякога те може и да нямат куража да помолят за това). Истинският ментор никога не е прекалено зает, за да помогне.

•             Давайте личен пример. Лидерите в компаниите могат да бъдат по-добри ролеви модели от атлетите и кинозвездите, от които милениалите се влияят. Покажете им своето геройство и лидерство в ежедневния живот, за да не асоциират тези качества единствено с милиардери и звезди.

•             Говорете за провалите си. Лесно е да говорим за постиженията си, но ако споделим провалите си, това помага на милениалите да осъзнаят реалността за пътуването, наречено живот и кариера. Така допринасяме за изграждането на безопасен кръг и за създаването на култура, в която всички се чувстват по-комфортно да признават грешките, страховете и пропуските си.

•             Дайте им възможност да паднат. В бизнес медиите често се говори за „приемането на провала“. Проблемът с думата „провал“ е обаче, че може да става дума както за безценен урок, така и за края на компанията. Трябва да напомняме постоянно на хората, че провалът е нещо лошо и трябва да бъде избягван, когато е възможно. Това, което можем да приемем, е падането. Милениалите трябва да падат по-често. Възможности да носят много отговорност в по-малки проекти. А когато сбъркат, да им казваме: „Добро падане, а сега опитай пак“.

•             Предложете им повече възможности да развият „човешки“ умения. Прекалено многото технологии имат негативен ефект върху способността на някои милениали да се свързват и ние трябва да запълним тази пропаст. Дайте личен пример със свързване по човешки начин. Ограничете употребата на имейли и вместо това се обаждайте по-често. Разхождайте се из офиса, за да говорите с хората си, и задавайте повече въпроси. Ако искаме да се ангажират повече, нека и ние се ангажираме с тях.

•             Помогнете им да се обичат. Помогнете на милениалите да изградят своето самочувствие. Помислете как бихте искали друг лидер да се отнася с децата ви. Както казва Боб Чапман от Barry- Wehmiller, трябва да се отнасяме към всички хора по един и същи начин, защото всеки е нечий син или дъщеря.

•             Дайте им шанс. Може да ви изненадат.

•             Те са лидерите на бъдещето, но ние сме лидерите сега. Ние сме хората с авторитет и способност да упражняваме по-голямо влияние върху живота им, отколкото те върху нашия. Трябва да работим за нашите каузи, да се свържем с нашето собствено „Защо“. Трябва да бъдем идеалистите, които бяхме като по-млади…, а след това да изградим компаниите си и да поведем хората, които да се присъединят към нас.

Източник: ИК "Кръгозор"

Да поговорим

Младото поколение и откровената самореклама

Всички възрасти

Едуард Нортън за новото поколение

Заедно

Разликите между поколението Z и неговите предшественици

Още от

Водата помага и за концентрацията.

Снимка: Shutterstock

Предстои ви изпит? Пийте чаша вода

Сензационно издание на „Алиса“ с илюстрации на Дали

Момиченце товори с майка си. Снимка: Getty

10 речеви умения на 3-годишното дете

Момче, което има затруднения в училище. Снимка: Getty

Разпознайте дислексията преди детето да тръгне на училище

Момче разглежда модел на атом. Снимка: Getty

Как да разберете, че детето ви е специално: 7 сигурни знака

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty

Ето как да подобрите комуникацията си с порасналото дете.

Снимка: Shutterstock

Баща играе с децата си. Снимка: Guliver / Getty

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty

Ето как да подобрите комуникацията си с порасналото дете.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Работещи съвети за родители на тийнейджъри

Тази възраст е сложна за общуване, но има начин да направите това възможно и дори полезно

Баща играе с децата си. Снимка: Guliver / Getty

Да поговорим

8 железни правила за родители

И идеи как да изградят близки, емоционални отношения с детето си

Добре е да познавате сигналите, които бебето ви изпраща чрез плача.

Снимка: Shutterstock

Да поговорим

Защо плаче бебето

Как да помогнем на новородените, които не спират да проливат сълзи

Майки, които си говорят. Илюстрация: Guliver / iStock

Да поговорим

15 важни правила за общуването с други майки

Майчински етикет - ценно е да го знаем

Джесика Бийл. Снимка: Instagram

Заедно

Джесика Бийл със синовете си Сайлъс и Финиъс на шоуто на татко

Децата подкрепят Джъстин Тимбърлейк и празнуват началото на световното му турне Forget Tomorrow

Мъж и жена се прегръщат. Снимка: Getty

Мнение на специалиста

Истинска любов: 5 знака, които няма да ви подведат

Ще я разпознаете, това не е обичайна привързаност, нито навик

Отворена книга, кафе, люляк. Снимка: Getty

Има начини да се справим със стреса през деветте месеца.

Снимка: Shutterstock

Здраве

Как да прогоним стреса по време на бременност

Сутрешната рутина помага на бъдещите майки по един много приятен начин